فرهنگ شکرگزاری را در جامعه رواج دهید
کد خبر: 4071013
تاریخ انتشار : ۲۴ تير ۱۴۰۱ - ۲۳:۲۵

فرهنگ شکرگزاری را در جامعه رواج دهید

استاد حوزه و دانشگاه گفت: باید فرهنگ شکر را در جامعه رواج بدهیم. بعضی‌ها فرهنگ فقر و نکبختی و بدبختی را در جامعه رواج می‌دهند ولی ما باید فرهنگ نعمت‌ها و شکر را در جامعه رواج بدهیم.

محمد شجاعی، استاد حوزه و دانشگاهبه گزارش خبرنگار افتخاری ایکنا، محمد شجاعی، استاد حوزه و دانشگاه، عصر پنجشنبه، 23 تیرماه در جلسه هفتگی سلسله مباحث خانواده آسمانی که در حسینیه قرائت قرآن شهرری برگزار شد، با تبریک ولادت امام هادی(ع)، گفت: امام هادی(ع) در روایتی شکر کردن را بالاتر از خود نعمت دانستند و می‌فرمایند: «اَلشَّاکِرُ أَسْعَدُ بِالشُّکْرِ مِنْهُ بِالنِّعْمَةِ اَلَّتِی أَوْجَبَتِ اَلشُّکْرَ لِأَنَّ اَلنِّعَمَ مَتَاعٌ وَ اَلشُّکْرَ نِعَمٌ وَ عُقْبَی؛ شکرگزار، سعادت شکرش از سعادت نعمتی که موجب شکر شده، بیشتر است، چه نعمت، حاجت زندگی است و شکر، هم نعمت است و هم پاداش»، این که شکر می‌کنید در برابر آن نعمت این شکر بیشتر و بالاتر از آن نعمت فرد شاکر را سعادتمند می‌کند.

مدیرعامل مؤسسه منتظران منجی با بیان اینکه مردم فقط نعمت را می‌بینند و از شکر غافل هستند، اظهار کرد: متأسفانه انسان‌ها بیشتر توجه آن‌ها به سمت نعمت است و آن نعمت برای آن‌ها دیده می‌شود و نتیجه ظاهری و دنیایی برای آن‌ها مهم است و دیده می‌شود، اما امام می‌فرماید: شکر تو را به جای خیلی بالاتر می‌رساند که از اصل نعمت بالاتر است؛ وقتی خدا یک نعمت می‌دهد و انسان شکر می‌کند، این شکر در سعادت او خیلی بالاتر از آن نعمت است. شما یک چیزی که می‌خواهید را خدا به شما می‌دهد، اما کسی که ادب دارد و شکر می‌کند او به یک چیز بالاتر می‌رسد.

شجاعی به لزوم شکر مخلوق خدا در رسیدن نعمت‌ها اشاره و بیان کرد: کسی برای شما یک غذا می‌آورد و می‌گویید خیلی ممنونم و از خدا هم تشکر می‌کنید، کدام واجب‌تر است؟ اول شکر مخلوق و بنده خدا که این غذا را آورده است، اما بعضی‌ها اصلا روحیه شکر ندارند و می‌گویند خدا خواسته است که این غذا را این فرد آورده است، بعضی‌ها هم توحیدشان خیلی بالا می‌رود و توحید مسخره‌ای دارند و می‌گویند خدا خواسته این به من خدمت کند؛ همش دم از خدا می‌زنند و بنده خدا را ندید می‌گیرند.

وی ادامه داد: در صورتی که خدا می‌گوید حق‌الناس مقدم‌تر از حق‌الله است و در اینجا هم می‌فرماید اول بنده مرا شکر کن، پدر و مادر و همسرت را ببین و شکر کن، بنابراین از مخلوق هم باید شکر کرد.

خاصیت دنیایی و آخرتی شکر کردن

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به خاصیت دنیایی و آخرتی شکر بیان کرد: نعمت مستوجب شکر است، با این شکر به سعادت بیشتر می‌رسید ولی نعمت‌ها کالای دنیایی هستند و شکر باعث سعادت انسان در دنیا و آخرت می‌شود. اما ثمره شکر هم دنیا و هم آخرت است، هم خاصیت دنیایی و هم آخرتی دارد. خاصیت دنیایی‌اش این است وقتی شکر بنده خدا را به جا می‌آورید و مهر و محبت و قدردانی را می‌رسانید، آن شخص در خدمت به شما بیشتر تلاش می‌کند و می‌گوید شما آدم قدرشناسی هستید.

وی افزود: آدم‌هایی هستند که سال‌ها با یک فرد زندگی می‌کنند اما یکبار هم از تأثیر او در زندگی خود تشکر نمی‌کنند، از وجود او استفاده می‌کنند اما هیچ وقت به زبان نمی‌آورند، یک دوست و یک همسایه و یک فرزند که به پدر و مادر کمک می‌کند، اما از او تشکر نمی‌کنید، اما کسی کسی را نمی‌بیند و تشکر نمی‌کند.

مدیرعامل مؤسسه منتظران منجی با تأکید بر اینکه تشکر از دیگران را به زبان بیاورید، اظهار کرد: ما کمتر این فرهنگ را داریم که به خاطر حضور دیگران از آن‌ها تشکر کنیم؛ بگویید تشکر می‌کنم که هستید، ممنون که هستید، به پسرتان بگویید: من چقدر سعادتمندم که یک پسر مثل تو دارم! به دوستتان بگویید: چقدر سعادتمندم که یک دوست مثل تو دارم، بدانید الان از او استفاده می‌کنید و اگر برود یک عالم تنهایی و گرفتاری پیش می‌آید، اما حواسمان نیست الان از حضور آن‌ها از او تشکر کنیم.

وی یادآور شد: پس به طرف مقابلتان بگوید و تشکر کنید، حتی اگر هفته‌ای یکبار همدیگر را ببینید، اما به زبان بیاورید و بگویید و تشکر کنید. عادت کنید آدم‌های اطرافتان را ببنید و به زبان بیاورید و از آن‌ها تشکر کنید، که اگر تشکر کردید رابطه شما بیشتر می‌شود و شیاطین جنی و انسی از رابطه شما دور می‌شوند و این رابطه استمرار پیدا می‌کند. حالا بعدش هم شکر خدا را بجا آورید.

این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: حالا بعد از این شکر کردن چه اتفاقی می‌افتد؟ وعده خدا است که اگر شکر کنید نعمت بیشتر به شما می‌دهد، شخصیت شما بزرگ می‌شود و برکت و توسعه پیدا می‌کند؛ اینها همه در همین دنیا به شما می‌رسد.

اثر شکر کردن و شاکر بودن

شجاعی با اشاره به اثر شاکر بودن گفت: شکر باعث می‌شود که گرفتاری برای انسان ایجاد نشود و نعمت از انسان گرفته نشود. یک جایی می‌گویی نمی‌توانم از شغل و مال و همسر و فرزندم خیر ببینم و به این در و آن در هم می‌زند؛ اما یک ذره فکر کنید ببینید شکر به جا آورده‌اید؟ ما تا به حال چند بار بابت نعمت‌های بی‌شماری که خدا به ما داده سجده شکر کرده‌ایم؟ یا نشستیم تسبیح به دست گرفته و شکر کرده باشیم.

وی ادامه داد: بچه‌ات، سلامتی‌ات، امنیتی که دارید، دوست‌ها و فامیل‌های خوب و بی‌نهایت نعمتی که داریم چقدر با شکر کردن لیاقت نشان می‌دهید که خدا این نعمت‌ها را به ما عنایت نموده است! هم به بنده خدا و هم به خداوند باید شکر کرد و ما باید تشکرمان را به خدا و بنده خدا برسانیم. پس شاکر از بابت شکرش سعادتمند‌تر است تا خود نعمتی که به او رسیده است، این یک درس سلوکی مهمی است.

شجاعی در پایان ضمن توصیه به ترویج فرهنگ شکرگزاری در جامعه گفت: ما باید فرهنگ شکر را در جامعه رواج بدهیم. بعضی‌ها فرهنگ فقر و نکبختی و بدبختی را در جامعه رواج می‌دهند ولی ما باید نعمت‌ها و شکر را در جامعه رواج بدهیم. اگر خدا به تو نعمت داده آن را به همه برسان و به همه بگو خدا به من نعمت داده نه اینکه همه نعمت‌ها را بپوشانی! خدا هر چیز به تو داده به دیگران هم نشان بده و پنهانش نکن مگر اینکه در جایی که دل کسی بسوزد.

امیرمحسن سلطان‌احمدی

انتهای پیام
captcha