تحلیل میزان استقبال استان‌ها از مسابقات قرآن اوقاف؛ ثبت‌نام 44 هزار و 138 نفررشته
کد خبر: 4068201
تاریخ انتشار : ۱۲ تير ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۶

تحلیل میزان استقبال استان‌ها از مسابقات قرآن اوقاف؛ ثبت‌نام 44 هزار و 138 نفررشته

مهلت ثبت‌نام برای حضور در مسابقات سراسری قرآن کریم(بخش معارفی) روز دهم تیرماه پایان یافت و با اعلام آمار این بخش از سوی مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف، میزان مشارکت مخاطبان در تمامی رشته‌های این دوره از مسابقات به 44 هزار و 138 نفررشته رسید.

ثبت نام 44 هزار نفررشته در مسابقات سراسری قرآن / استان‌هایی که بیشترین و کمترین مشارکت را داشته‌اند

به گزارش ایکنا، ثبت‌نام برای حضور در چهل و پنجمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم روز دهم تیرماه در بخش معارفی(رشته‌های ترجمه نهج‌البلاغه، ترجمه صحیفه سجادیه و تفسیر عمومی قرآن کریم) به پایان رسید تا به این ترتیب میزان مشارکت علاقه‌مندان به این دوره از مسابقات در تمامی بخش‌ها و رشته‌ها مشخص شود.

بر اساس اعلام مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف در بخش معارفی که مهلت ثبت‌نام آن 10 روز بیشتر از سایر رشته‌ها به طول انجامید، مجموعاً 20 هزار و 108 نفر ثبت‌نام کرده‌اند که شامل 12 هزار و 145 نفر در رشته تفسیر عمومی قرآن کریم، 5522 نفر در رشته ترجمه نهج‌البلاغه و 2441 نفر در رشته ترجمه صحیفه سجادیه است.

پیش از این و در اوایل تیرماه آمار بخش‌های آوایی و نغماتی که زمان ثبت‌نام آن روز 31 خردادماه به پایان رسیده بود، نیز اعلام شد که در آن بخش بیش از 24 هزار نفر ثبت‌نام کرده بودند. بر همین اساس میزان مشارکت در چهل و پنجمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم در تمامی بخش‌ها (آوایی، نغماتی و معارفی) و تمامی رشته‌ها به 44 هزار و 138 نفررشته رسیده است. این آمار سال گذشته حدود 32 هزار نفررشته بوده است.

بر اساس گزارش ایکنا، در این دوره از مسابقات استان خراسان رضوی با ثبت‌نام از پنج هزار و 162 نفر بیشترین و استان ایلام نیز با ثبت‌نام از 355 نفررشته کمترین میزان مشارکت را در دو بخش بانوان و آقایان داشته است.

در رشته قرائت تحقیق استان مازندران با ثبت‌نام 298 نفر و استان‌های سیستان و بلوچستان با 25 نفر و خراسان شمالی و کهگیلویه و بویراحمد با 26 نفر ثبت‌نام‌کننده به ترتیب بیشترین و کمترین میزان ثبت‌نام را در این رشته داشته‌اند. در رشته ترتیل نیز استان مازندران با ثبت‌نام از 795 نفر در صدر استان‌های کشور قرار گرفته و استان چهار محال و بختیاری نیز با ثبت‌نام از تنها 54 نفر کمترین استقبال را در این رشته داشته است.

در رشته حفظ کل قرآن کریم استان اصفهان 213 نفر ثبت‌نام‌کننده داشته است، از سوی دیگر استان‌های چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویراحمد نیز با ثبت‌نام از 11 و 13 نفر کمترین مشارکت را داشته‌اند. در رشته حفظ 20 جزء نیز استان اصفهان با 263 ثبت‌نام‌کننده و کردستان با ثبت‌نام از تنها 9 نفر در هر دو بخش بانوان و آقایان، کمترین میزان مشارکت را در این رشته داشته است.


استقبال گروه‌های مدیحه‌سرایی و مشارکت پائین استان‌های برتر

ثبت‌نام ۲۴ هزار نفر در بخش آوایی مسابقات سراسری قرآن


رشته حفظ 10 جزء قرآن کریم نیز با صدرنشینی استان اصفهان همراه بوده است. این استان با ثبت‌نام از 447 نفر بیشترین و استان‌های کردستان و کهگیلویه و بویراحمد با ثبت‌نام از 22 نفر کمترین مشارکت را داشته‌اند. در رشته حفظ پنج جزء قرآن استان‌های خراسان رضوی و اصفهان به ترتیب با 486 و 483 ثبت‌نام‌کننده بیشترین و استان کهگیلویه و بویراحمد با 25 ثبت‌نام‌کننده کمترین میزان استقبال را در این رشته از مسابقات داشته‌اند.

در رشته اذان نیز استان مازندران با 161 ثبت‌نام‌کننده بیشترین و استان ایلام با 11 ثبت‌نام شده کمترین میزان استقبال را در این رشته داشته است. در رشته دعاخوانی استان خراسان رضوی با 222 شرکت‌کننده بیشترین و استان ایلام با 12 شرکت‌کننده کمترین مشارکت را در این رشته داشته است.

در رشته مدیحه‌سرایی و همخوانی قرآن کریم استان خوزستان با ثبت‎نام از 10 گروه و استان‌های مرکزی، لرستان، گیلان، کهگیلویه و بویراحمد، کرمانشاه، کردستان، خراسان جنوبی و ایلام بدون ثبت‌نام‌کننده به ترتیب بیشترین و کمترین میزان مشارکت را داشته‌اند.

در رشته نهج‌البلاغه استان خراسان رضوی با 641 شرکت‌کننده بیشترین میزان مشارکت و استان ایلام با 32 شرکت‌کننده کمترین میزان مشارکت را در این رشته از مسابقات دارد. در رشته تفسیر عمومی قرآن کریم همچنان استان خراسان رضوی با 1924 شرکت‌کننده بیشترین و استان ایلام با 63 شرکت‌کننده کمترین میزان مشارکت را در مسابقات این استان دارد. در رشته صحیفه سجادیه نیز استان خراسان رضوی با 272 ثبت‌نامی و سیستان و بلوچستان با 11 ثبت‌نامی کمترین میزان مشارکت را داشته است.

تحلیلی کوتاه بر وضعیت استان‌ها

بررسی دقیق آمار منتشر شده از سوی مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه تحلیل‌های جامعی که می‌تواند مبنای برنامه‌ریزی‌های بیشتر قرار بگیرد، به دست می‌آید، اما با نگاهی گذرا به این آمار می‌توان به نتایج جالبی رسید که در ادامه به برخی از آنها اشاره می‌شود.

میزان مشارکت استان مازندران در رشته‌های آوایی(قرائت تحقیق و قرائت ترتیل) بیشتر از دیگر استان‌ها و از جمله استان تهران و خراسان رضوی که خود را قطب تلاوت قرآن کشور می‌دانند؛ بوده است. استقبال شهروندان مازنی از رشته‌های قرائت تحقیق و ترتیل در چهل و پنجمین دوره مسابقات سراسری قرآن می‌تواند نویددهنده این موضوع باشد که موضوع تلاوت قرآن کریم در حال نزدیک شدن به خروج از دو قطبی تهران – خراسان است. این البته بستگی به برنامه‌ریزان و متولیان فرهنگی و قرآنی استان مازندران و اینکه چگونه می‌خواهند از این ظرفیت بهره‌برداری کنند، دارد.

همچنین در رشته‌های مربوط به بخش حفظ قرآن نیز میزان مشارکت شهروندان استان اصفهان بیش از هر استان دیگری بوده است. این استان در رشته‌های حفظ کل قرآن کریم، حفظ 10 جزء و حفظ 20 جزء بالاترین آمار را در بین تمامی استان‌ها داشته است و در رشته حفظ پنج جزء نیز با سه نفر اختلاف دومین استانی است که بیشترین شرکت‌کننده را دارد. استان اصفهان سال گذشته بیشترین مشارکت را در بین تمامی استان‌ها به خود اختصاص داد.

در حالی استان ایلام امسال با 355 شرکت‌کننده کمترین میزان مشارکت را در بین تمامی استان‌ها به خود اختصاص داده است که این استان سال گذشته و در چهل و چهارمین دوره مسابقات سراسری قرآن حتی در بین پنج استانی که کمترین میزان مشارکت را داشته‌اند نیز نبوده است.

در دوره گذشته مسابقات سراسری قرآن استان لرستان جایگاه امروز استان ایلام را داشت، لرستان در آن سال تنها 230 شرکت‌کننده در تمامی رشته‌ها داشت، اما امسال این میزان بالغ بر 1600 شرکت‌کننده شده است.

ایکنا در دوره گذشته در گزارشی علل حضور کم‌رنگ لرستانی‌ها در مسابقات را طی گفت‌وگوهایی با مسئولان فرهنگی این استان ریشه‌یابی کرده بود و به نظر می‌رسد چنین امری برای استان‌ ایلام نیز ضروری به نظر می‌رسد.

یادآوری می‌شود مسابقات سراسری قرآن کریم که رویداد رسمی جمهوری اسلامی ایران در حوزه قرآن کریم است، هر سال از سوی سازمان اوقاف و امور خیریه و در مراحل شهرستانی، استانی و کشوری برگزار می‌شود.

تیمور کاکایی

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha