هشدار پلیس فتا درباره اخاذی سایبری
کد خبر: 4067133
تاریخ انتشار : ۰۷ تير ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۲

هشدار پلیس فتا درباره اخاذی سایبری

پلیس فتا درباره اخاذی سایبری به شهروندان هشدار داد و اعلام کرد: شهروندان باید مراقب باشند تا در فضای مجازی هرگز اطلاعات شخصی نظیر عکس‌ها و فیلم‌های خصوصی خود را در فضای مجازی منتشر نکنند.

اخاذی سایبری

به گزارش ایکنا، سوءاستفاده از تصاویر و اطلاعات خصوصی افراد در فضای مجازی یکی از شگرد‌های مجرمان سایبری برای اخاذی سایبری است. از این‌ رو پلیس فتا ضمن هشدار به شهروندان اعلام کرد: در هنگام استفاده از فضای مجازی باید مراقب باشند تا هرگز اطلاعات شخصی نظیر عکس‌ها و فیلم‌های خصوصی خود را در فضای مجازی منتشر نکنند، چراکه همین امر باعث سوءاستفاده فرصت طالبان و درنتیجه منجر به اخاذی از آن‌ها می‌شود.

یادآوری می‌شود که اخاذی در فضای مجازی جزو یکی از جرم‌های مستقل در قانون محسوب می‌شود و بر اساس قانون مقدمه آن یعنی تهدید است. به این معنا که اگر شخصی فرد دیگری را تهدید به قتل یا ضرر‌های شرافتی کند مجازات آن ۷۴ ضربه شلاق یا محکوم به دو ماه تا ۷۲ روز حبس تعزیری می‌شود.

در واقع آن چیزی که اهمیت دارد، به وجود آوردن الزام و نبود رضایت مخاطب است. البته باید به این نکته توجه داشت که هرگونه تسلیم شدن بدون رضایت فرد مقابل اخاذی در فضای مجازی محسوب نمی‌شود بلکه به آن معناست که شخص مقابل از طریق تهدید مال خود را واگذار می‌کند. افراد قانونگذار این ماده را برای جرم تهدید قرار داده‌اند و بر این اساس است که این تهدید همراه با اخاذی باشد یا نه این حکم برای فرد تهدیدکننده اعمال خواهد شد.

انتهای پیام
captcha