بی‌توجهی دولت و مردم به مسئله مهم ایمنی در کشور
کد خبر: 4066081
تاریخ انتشار : ۰۱ تير ۱۴۰۱ - ۲۲:۱۹
حجت‌الاسلام شهاب مرادی بیان کرد:

بی‌توجهی دولت و مردم به مسئله مهم ایمنی در کشور

کارشناس مذهبی از بی‌توجهی دولت و مردم به مسئله مهم ایمنی انتقاد کرد و گفت: افراد زیادی را در تصادفات از دست می‌دهیم زیرا فرهنگمان نسبت به ایمنی حساس نیست.

به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام شهاب مرادی، کارشناس مذهبی اول تیرماه در مراسم نخستین سالگرد درگذشت مهشاد کریمی و ریحانه یاسینی، دو خبرنگار محیط زیست، از بی‌توجهی دولت و مردم به مسئله مهم ایمنی انتقاد کرد و گفت: افراد زیادی را در تصادفات از دست می‌دهیم زیرا فرهنگمان نسبت به ایمنی حساس نیست.

وی با بیان اینکه هم در بخش خصوصی و بخش دولتی توجه به ایمنی را سوسول‌بازی می‌دانند، اظهار کرد: برای حوادث این چنینی خیلی دلم می‌سوزد که چرا ما حساس نیستیم.

حجت‌الاسلام مرادی ادامه داد: گاهی ما را برای سخنرانی به شهرستان دعوت می‌کنند آن هم با ماشینی که ایمن نیست و وقتی هم می‌گویم، ایمن نیست می‌گویند حاج آقا از شما بعید است!

وی در ادامه بیان کرد: جان ملت برای خود مردم و دولت‌ها مهم نیست و این دولت و آن دولت و این حزب و آن حزب هم ندارد.

این کارشناس مذهبی با تأکید بر آموزش این مسائل به دانش‌آموزان، اظهار کرد: ما از لحاظ فرهنگی اصلا برای ایمنی اهمیت قائل نیستیم. حوادثی مثل متروپل اتفاق می‌افتد، خون دل می‌خوریم اما باز ساختمان ناایمن ساخته می‌شود.

وی با بیان اینکه ما مردمی هستیم که از چیزی نمی‌ترسیم، گفت: این نترس بودن در زمان حمله دشمن خوب است؛ اگر این دو خبرنگار عزیز در جبهه‌های جنگ شهید می‌شدند، انقدر برایمان تلخ نبود، دلمان می‌سوخت اما به آن افتخار می‌کردیم. ولی مرگ دو خبرنگار در جاده و در مأموریت معمولی خیلی تلخ است.

فرهنگمان نسبت به موضوع ایمنی حساس نیست

بر اساس این گزارش، مهدی عرفاتی، دبیر شورای اطلاع رسانی دولت، علی سلاجقه، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان محیط زیست، علیرضا زجاجی، مدیرکل حوزه ریاست دفتر مرکزی جهاددانشگاهی، جمال رحیمیان، معاون فرهنگی جهاددانشگاهی، محسن منصوری، استاندار تهران، ایمان شمسایی، مدیر کل خبرگزاری ها و مطبوعات داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد، جلال بهرامی، معاون محیط زیست استان تهران، نورالله مرادی، سرپرست معاونت آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست، محیط‌بانان استان تهران و یگان حفاظت سازمان محیط زیست، مدیرعامل و کارکنان بانک سرمایه و نمایندگانی از وزارت نفت، شرکت گاز ایران، شرکت گاز تهران، سازمان نظام مهندسی استان تهران، کارمندان محیط زیست و جمع کثیری از خبرنگاران و اصحاب رسانه از جمله حاضران در این مراسم یادبود حضور داشتند.

همچنین در این مراسم که علی متقیان و علی نادری، مدیران عامل خبرگزاری‌های ایسنا و ایرنا حضور داشتند، پدرهای دو خبرنگار فقید سخنرانی کردند.

ابوالفضل کریمی، پدر مهشاد کریمی، خبرنگار فقید ایسنا در این مراسم، از روند پیگیری پرونده انتقاد کرد و گفت: این پرونده یک سال است به نتیجه نرسیده و فقط وعده و وعید بوده و آخر هم به این نتیجه رسیده اند که راننده مقصر است.

وی بیان کرد: من متعجبم که چطور نظریه اولیه کارشناس را که 50 ـ 50 مقصر دانسته بودند، توسط رئیس کل دادگستری ارومیه به ما اعلام می‌شود که این قبول نیست و ما نظریه بعدی‌ها را قبول می‌کنیم. اگر قبول نیست چطور آقای پورمحمدی آن موقع که سخنگوی قوه قضائیه بودند، در رسانه‌ها اعلام کردند؟ پس کی می‌خواهد پیگیری شود؟

کریمی با بیان اینکه پیگیری ما به دلیل آن است که چنین اتفاق‌هایی تکرار نشود، از کارشناسان این پرونده انتقاد کرد و گفت: کارشناسی اعلام کرده که شما از این مسئله بگذرید، بیمه، دیه شما را می‌دهد. این حرف چه معنایی دارد؟ ما بچه‌هایمان را در این روزگار با این مشقت بزرگ کنیم که برویم دیه بگیریم؟ برای بچه‌های خودتان هم چنین حرف‌هایی می‌زنید؟ یک کارشناس هم گفته ما صلاحیت نداریم در این مسئله دخالت کنیم، اگر صلاحیت نداری پس برای چه آمدی و چرا کارشناس شدی؟

فرهنگمان نسبت به موضوع ایمنی حساس نیست

سیدحسین یاسینی، پدر ریحانه یاسینی خبرنگار فقید ایرنا نیز با بیان اینکه چرا باید جان بچه‌های ما قربانی 500 هزار تومان صرفه‌جویی در پروژه‌ای شود که هزینه زیادی برایش صرف شده و همچنان می‌شود، افزود: چرا باید اتوبوس فاقد کمربند باشد؟ اتوبوس را از کارخانه سیمان به امانت گرفتند و پیشنهاد عبور از جاده ناامن دادند.

وی ادامه داد: از عیسی کلانتری، رئیس وقت سازمان محیط زیست این سؤال است که چرا کسی برای عذرخواهی حتی یک تلفن ساده نکرده و هزار چرای دیگر که به قامت اندوه بر قلب ما می‌نشیند.

یاسینی، خواستار شناسایی و مجازات مسببان واقعی این اتفاق شد و گفت: اگر بتوان ایمنی ایجاد کرد، اتفاق‌هایی مثل قطار مشهد، یزد یا فروپاشی ساختمان مترو پل آبادان رخ نمی‌دهد.

انتهای پیام
captcha