ایجاد و عضویت در گروه‌های شبکه‌های اجتماعی + فیلم
کد خبر: 4063414
تاریخ انتشار : ۲۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۱۳
آداب معاشرت در فضای مجازی/2

ایجاد و عضویت در گروه‌های شبکه‌های اجتماعی + فیلم

مدرس و پژوهشگر تربیت و رسانه با اشاره به موضوع شبکه‌های اجتماعی، بر ضرورت بررسی اهداف و نتیجه حاصل از ایجاد گروه‌های مختلف در شبکه‌های اجتماعی تأکید کرد.

فاطمه میررحیمیدر دنیای کنونی با فراگیر شدن رسانه‌ها و ابزار ارتباطی، دارا بودن سواد رسانه‌ای یکی از مهمترین موضوعاتی است که باید از سوی کاربران رسانه به ویژه افرادی که در زندگی روزمره خود با فضای مجازی سروکار دارند، مد نظر قرار گیرد.

ایکنا بنابر رسالت رسانه‌ای خود نسبت به ارائه بسته‌های آموزشی برای کاربران فضای مجازی اقدام کرده است تا زمینه استفاده بهینه از این فضا مهیا شود و آسیب‌ها به حداقل برسد. فاطمه میررحیمی، مدرس و پژوهشگر تربیت و رسانه در مجموعه درس‌گفتارهای «آداب معاشرت در فضای مجازی» به بیان نکاتی مهم در موضوع سواد رسانه‌ای می‌پردازد.

میررحیمی در دومین قسمت از این مجموعه به موضوع «شبکه‌های اجتماعی» پرداخت که مشروح آن را در ادامه می‌شنوید و می‌خوانید.

«در ادامه مطالب جلسه گذشته، به بحث پیرامون فضای مجازی یا غیر حضوری می‌پردازیم. یکی از نکات بسیار مهم در این مورد، هدف از آموزش معاشرت در این فضاست. در این زمینه قصد داریم تا روابط خود را مدیریت کرده و در ایجاد و ماندگاری روابط نقش ایفا کنیم. به همین دلیل، دو نکته بسیار مهم در این عرصه وجود دارد. اول اینکه ارتباط باید خوب و صحیح باشد و دوم اینکه علاوه بر آن زیبا و بجا نیز باشد. به همین منظور نیازمند فراگیری آداب و قواعدی در این راستا هستیم.

زمانی که برای خرید لباس به فروشگاه مراجعه می‌کنیم، اولین نکته‌ای که مدنظر قرار می‌دهیم این است که لباس مورد نیاز، اولا متناسب با شرایط فیزیکی و اندام بوده و ثانیا با محیط و شرایطی که از آن استفاده می‌کنیم نیز متناسب باشد. البته علاوه بر این انتخاب، بحث سلیقه شخصی در انتخاب نوع رنگ و زیبایی لباس نیز اهمیت ویژه‌ای دارد.

در روابط و ارتباطات، به‌ویژه ارتباط مؤثر و ماندگار، علاوه بر خوب و صحیح بودن این رابطه، زیبایی و رعایت آداب آن نیز بسیار مهم است. قطعا ارتباط و آداب معاشرت در فضای حضوری یا غیر حضوری و مجازی وابسته به تنوع جامعه، فرهنگ، اقلیم و آداب و رسوم مختلف است اما عمدتا بیشتر موارد در بین این فرهنگ‌ها و جوامع، مشترک است.

بسیاری از مخاطبان در بسیاری از گروه‌ها و شبکه‌های اجتماعی عضو هستند و مطالبی را در گروه ارسال کرده و یا دریافت می‌کنند. در این تعامل و ارتباط باید یک سری آداب و تشریفات را درنظر بگیریم که اگر رعایت نشود، موجب نارضایتی، گوشه‌گیری، سکوت و حتی حذف افراد از گروه خواهد شد. همچنین، چنانچه این آداب و تشریفات رعایت شود نیز به پویایی و ماندگاری گروه و نیز عامل تقویت ارتباط و سرعت کار و پیشرفت اهداف گروه می‌شود.

برای ایجاد گروه‌های جدید باید نکات مهمی را مدنظر قرار داد. در این زمینه ابتدا باید دقت کرد که هدف از ایجاد یک گروه چیست و چه افرادی باید به گروه دعوت شوند. همچنین، باید این موضوع را در نظر گرفت که قرار است تا این گروه چه حاصل و نتیجه‌ای داشته باشد. ایجادکنندگان گروه باید به این موضوع نیز دقت کنند که آیا وقت کافی برای مدیریت گروه و سیستم را دار هستند یا خیر؟ بنابراین، ضرورت ایجاد، هدف و نتیجه گروه اولین موضوعی است که باید بدان دقت داشت.

نکته مهم دیگر این است که ایجادکنندگان گروه باید دقت کنند که قصد دارند تا چه افرادی را به گروه دعوت کنند. بنابراین، تعداد افرادی که به گروه دعوت می‌شوند باید متناسب با هدف گروه باشد. چنانچه گروه ایجاد شده، گروهی کاری و یا گروهی برای اطلاع‌رسانی اخبار باشد، تعداد افراد دعوت شده به آن‌ها باید متناسب با هر کدام از این گروه‌ها باشد».

انتهای پیام
captcha