فعالیت 200 شرکت تعاونی دانش‌بنیان + صوت
کد خبر: 4062357
تاریخ انتشار : ۱۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۳
وفایی یگانه در گفت‌وگو با ایکنا اعلام کرد:

فعالیت 200 شرکت تعاونی دانش‌بنیان + صوت

سرپرست معاونت اقتصادی و کسب‌وکار اتاق تعاون ایران از کسب مجوز 200 شرکت تعاونی دانش‌بنیان محور از معاونت فناوری ریاست جمهوری خبر داد.

وفایی یگانه

رضا وفایی یگانه، سرپرست معاونت اقتصادی و کسب‌وکار اتاق تعاون ایران در گفت‌وگو با ایکنا، با بیان اینکه در اقتصاد دانش‌بنیان تأکید بر فناوری و دانش روز است، گفت: ساختار بخش تعاونی به‌گونه‌ای تنظیم شده که در آن فناوری نقش بسیار مهمی دارد و نیروی انسانی به عنوان سرمایه بخش تعاون می‌تواند فناوری و دانش را توسعه دهند.

وی افزود: در اقتصاد دانش‌بنیان تعاونی‌ها انتخاب خوبی محسوب می‌شوند و اتفاقاً مزیت تعاونی‌ها همین است که با محوریت قرار دادن انسان، خلق دانش رقم بخورد.

سرپرست معاونت اقتصادی و کسب‌وکار اتاق تعاون ایران با اعلام این خبر که اخیراً مجوز تأسیس 200 شرکت دانش‌بنیان را از معاونت فناوری ریاست جمهوری دریافت کرده‌ایم، ادامه داد: این 200 شرکت در حال فعالیت هستند و در اتاق تعاون ایران هم کمیسیونی با عنوان کمیسیون تخصصی دانش‌بنیان تشکیل شده که با قدرت در زمینه اقتصاد دانش‌بنیان کار می‌کند. همچنین در سطح استان‌های کشور در تلاش برای ایجاد اتحادیه تخصصی کشوری برای مباحث دانش‌بنیان هستیم.


بیشتر بخوانید:

ضرورت تناسب حوزه فعالیت دانش‌بنیان‌ها با مزیت‌های اقتصادی کشور


وفایی‌یگانه با بیان اینکه اصل 44 هرگونه مانع‌‍تراشی برای ورود تعاونی‌ها به عرصه اقتصاد را ممنوع کرده است، گفت: به همین خاطر تعاونی‌های در سطوح مختلف کشاوری و صنعتی حضور دارند و اکثر شرکت‌های صنعتی موفق به دریافت مجوز دانش‌بنیان بودن خود شده‌اند و فعالیت‌هایشان را به سمت فعالیت‌های دانش‌بنیان سوق داده‌اند، لذا بخش تعاون در اکثر حوزه‌های فعالیت اقتصادی فعال هستند.

سرپرست معاونت اقتصادی و کسب‌وکار اتاق تعاون ایران با تأکید بر اینکه سعی کرده‌ایم ضریب نفوذ حوزه دانشی شرکت‌ها را ارتقا دهیم، تبیین کرد: بخش اعظمی از شرکت‌های تعاونی که در حوزه دانش‌بنیان فعالیت دارند موفق شده‌اند که مجوزهای لازم از معاونت فناوری ریاست جمهوری را دریافت کنند و هرروز بر تعداد این شرکت‌ها افزوده می‌شود.

وفایی‌یگانه با اشاره به ظرفیت‌های موجود در حوزه کشاورزی گفت: در حوزه کشاورزی شدیداً نیازمند ارتقای حوزه بهره‌وری و کاهش اتلاف منابع هستیم و بهره‌گیری از فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان می‌تواند در این زمینه به ما کمک فراوانی کند.

سرپرست معاونت اقتصادی و کسب‌وکار اتاق تعاون ایران با بیان اینکه از مردمی شدن اقتصاد با عنوان اقتصاد بخش خصوصی -تعاونی نام برده می‌شود، عنوان کرد: سعی شده تا فعالیت‌های موجود بخش تعاونی به سمت دانش‌بنیان پیش برود، یعنی ضریب نفوذ همین شرکت‌هایی که موجود است، ارتقا پیدا کند. اعتقاد ما بر این است برای توسعه فعالیت‌های دانش‌بنیان و حمایت از اینها حتماً دولت باید ورود پیدا کند و به عنوان کمک ایفای نقش داشته باشد، چون فعالیت‌های دانش‌بنیان فعالیت‌های نوآور محسوب می‌شوند و خروجی این فعالیت‌ها قطعاً به محصول ختم نمی‌شود و احتمال شکست وجود دارد، طوری که احتمال شکست از احتمال موفقیت بیشتر است.

وفایی‌یگانه ادامه داد: به همین خاطر در تمام کشورها، دولت‌ها برای اینکه از جنبه خطرپذیری و ریسک فعالیت‌های دانش‌بنیان بکاهند کمک می‌کنند و صندوق‌های حمایتی را در این راستا در نظر گرفته‌اند. مثلاً در حوزه کشاورزی برای اصلاح بذر و نژاد گیاهان به شدت به حمایت صندوق‌های حمایتی نیاز وجود دارد و اگر این حمایت‌ها وجود نداشته باشد ایده اندیشمندان ما به ثمر نخواهد نشست و شرکت‌های دانش‌بنیان با پشتوانه قوی پا به عرصه نمی‌گذارند. از دولت و وزارت جهاد کشاورزی انتظار می‌رود به فعالان عرصه دانش‌بنیان کمک کنند که بخشی از ریسک‌های چنین فعالیتی را پوشش دهند تا جرئت و جسارت فعالیت داشته باشند.

سرپرست معاونت اقتصادی و کسب‌وکار اتاق تعاون ایران بیان کرد: طبیعتاً خیلی از شرکت‌های دانش‌بنیان کوچک از عهده بعضی از امور برنمی‌آیند و دولت باید به اینها کمک کند، البته اتحادیه‌های تعاونی چنین کارکردی را دارند و با حمایت های دولت می توانند پشتیبان شرکت های نوآور باشند.

وفایی‌یگانه با بیان اینکه نباید از بانک‌ها انتظار داشت تمام ریسک حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان را پوشش دهند، گفت: بانک‌ها منابع را در اختیار دارند و دولت باید از وجوه اداره شده‌ای که در اختیار بانک‌ها قرار می‌دهد، بخشی از این ریسک را تحمل کند و بانک را در این مسیر همراهی سازد، اما اگر فقط بانک را مسئول پوشش ریسک فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان قرار دهیم، کاملاً برداشت و تحلیل اشتباهی است، چون بانک‌های علاقه‌ای به پوشش ریسک فعالیت اقتصادی که درصد شکستش از موفقیتش بیشتر است، علاقه ندارند.

وی افزود: بانک‌های کشور به‌ویژه بانک‌های خصوصی سپرده‌‎محور هستند و اگر به سمت فعالیت اقتصادی که احتمال شکست وجود دارد، با مشکل مواجه خواهند شد و با رسالتی که برایشان تعریف شده سازگاری ندارد.

سرپرست معاونت اقتصادی و کسب‌وکار اتاق تعاون ایران پیشنهاد کرد: بهترین ابزار حمایتی و سرمایه‌گذاری برروی شرکت‌های دانش‌بنیان، صندوق‌های نوآوری و شکوفایی خطرپذیر هستند و به نظر من منابع مالی معاونت فناوری ریاست جمهوری باید تأمین شود.

کد

گفت‌وگو از سعید امینی

انتهای پیام
captcha