ویژگی‌های عصر ظهور در آیات و روایات
کد خبر: 4059902
تاریخ انتشار : ۰۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۲:۲۱

ویژگی‌های عصر ظهور در آیات و روایات

مدیرعامل بنیاد مهدی موعود(عج) فارس با اشاره به آیات و روایات متعددی در خصوص مهدویت، ویژگی‌های عصر ظهور را با استفاده از آن‌ها برشمرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا حدائق، مدیرعامل بنیاد مهدی موعود(عج) فارسبه گزارش ایکنا از فارس، حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا حدائق، مدیرعامل بنیاد مهدی موعود(عج) فارس بامداد امروز، 6 خردادماه در سلسله منبرهای مجازی خود با عنوان «سبک زندگی مهدوی» به تشریح ویژگی‌های عصر ظهور در آیات و روایات پرداخت و گفت: در خصوص ویژگی‌های عصر ظهور مهدی موعود(عج) روایات و آیات متعددی وجود دارد.

وی یکی از این ویژگی‌ها را جلوه کردن حقیقت عقل برشمرد و افزود: در روایتی آمده است که شخصی از امام صادق(ع) درباره تعریف عقل و تفاوت آن با خدعه سئوال کرد که آن حضرت فرمودند عقل یعنی بندگی خدا. مکر و خدعه و شیطنت عقل نیست. برخی‌ها عقل را فریبکاری و شیطنت و باطل را حق جلوه دادن می‌دانند و می‌گویند فلانی که چنین کاری می‌کند عاقل است و در عرض دو سال یکی خود را با این کارها ۱۰ تا می‌کند!

حدائق بیان کرد: به عنوان مثال معاویه کسی بود که جنگ باخته صفین را با حماقت کوفی‌ها پیروز کرد؛ به دستور او قرآن را بالای نیزه کردند شیطنت معاویه و عمروعاص و حماقت مردم کوفه دست به دست هم داد و تبدیل به شکست صفین شد.

تکامل خردها در عصر ظهور

مسئول حوزه علمیه منصوریه شیراز با بیان اینکه در عصر ظهور خردها کامل می‌شود و دیگر مردم کلاه سر هم نمی‌گذارند و تقلب نمی‌کنند و همدیگر را فریب نمی‌دهند، گفت: یکی دیگر از ویژگی‌های عصر ظهور برخورد جدی با ستمگران است که اکنون در این زمینه گاهی اوقات مماشات می‌شود، برخی‌ها ستم می‌کنند و می‌گویند اگر مدرک داری رو کن! در عصر ظهور اینگونه نیست و امامی در رأس است که مأمور به باطن است نه ظاهر و با هر طغیانگر و ستمگری برخورد می‌کند.

وی با یادآوری اینکه نوع انبیا و همچنین پیامبر مکرم اسلام(ص) مأمور به ظاهر بودند، گفت: طبق آیات قرآن تنها حضرت خضر در مقطعی مأمور به باطن بودند و در میان ائمه معصومین هم تنها امام زمان(عج) مأمور به باطن هستند و مابقی ائمه مأمور به ظاهر بودند. به عنوان مثال حضرت علی(ع) می‌دانستند که ابن ملجم ایشان را شهید می‌کند اما ایشان مأمور به ظاهری بودند که مردم می‌دیدند همینطور امام حسن(ع) و امام رضا(ع) که مسموم شدند.

حدائق با اشاره به روایتی درباره دوران پیامبر(ص) درباره مأمور به ظاهر بودن ایشان گفت: طبق روایات اگر فرد فاسقی خبر آورد باید حتماً درباره خبر او تحقیق کرد و نباید بدون تحقیق به خبر او اعتماد کرد.

عضو جامعه روحانیت شیراز اظهار کرد: امام زمان(عج) در عصر ظهور می‌خواهد حکومت عدل برپا کند و دیگر دنبال شاهد نیست لذا اگر کسی اموالش را از راه حرام به دست آورده است باید رها کند. اگر کسی شایستگی پست و موقعیتی ندارد، باید آن را کنار بگذارد زیرا امام زمان(عج) با علم باطنی برخورد خواهد کرد برخلاف سایر ائمه که اینگونه عمل نمی‌کردند زیرا انتظاری که خدا از امام زمان(عج) دارند از سایر ائمه نداشتند چون می‌خواهد بر روی زمین عدالت را برپا کند.

وی با تأکید بر اینکه برخورد جدی با ستمگران در عصر ظهور رخ می‌دهد، ویژگی دیگر این دوران را رسیدگی به حال ضعفا و محرومان برشمرد و افزود: در دوران ظهور دیگر فقیری بر روی زمین نیست و رسیدگی گسترده‌ای نسبت به حال نیازمندان و فقرا می‌شود.

حدائق بیان کرد: آبادی، عمران، امنیت، انس با قرآن، معرفت و محبت و همه مواردی که بشریت به دنبال آن هستند همگی در دوران ظهور رخ می‌دهند که همه اینها در روایت‌ها از ائمه معصومین و پیامبر(ص) آمده است اما امروز هم ما سهمی برای تحقق آن دولت داریم و نباید دست روی دست بگذاریم و بگوییم امام زمان(عج) ظهور می‌کند و همه چیز را درست می‌کند در صورتی انسان منتظر باید خودش هم تلاش کند.

مسئول حوزه علمیه خاتم‌الانبیا(ص) شیراز با اشاره به حدیثی از حضرت رسول(ص) در خصوص دوران ظهور گفت: آن حضرت فرمودند در دوران فرزندم مهدی(عج) امت من از نعمتی بهره‌مند می‌شوند که در تاریخ بشریت نظیر نداشته است. گستردگی نعمت فراوانی در عصر ظهور اتفاق می‌افتد زیرا مردم سر خط می‌آیند و این دست خود مردم است. اکنون هم اگر مردم پای کار آیند فرج نزدیک خواهد شد.

وی با یادآوری آیات قرآن کریم گفت: طبق آیات قرآن کریم دینداری، اخلاق‌مداری، فضیلت، راستی و درستی دنیا را آباد می‌کند و برکات الهی بر زمین نازل می‌شود. به طور کلی نوع تعالیم اسلام اول بعد دنیوی دارد. بخش عمده‌ای از آثار نماز در دنیاست. برخی‌ها گمان می‌کنند نماز فقط برای آخرت است در صورتی نماز، اول دنیا را اصلاح می‌کند همینطور پرداخت زکات و خمس.

وظیفه‌شناسی تمام مردم در عصر ظهور 

حدائق با یادآوری حدیث امام صادق(ع) که فرمودند اگر کسانی که باید زکات پرداخت کنند، این کار را انجام می‌دادند، هیچ فقیری بر روی زمین باقی نمی‌ماند، افزود: حضرت رسول‌الله(ص) فرمودند در اموال اغنیا حقوق فقراست. اگر فقیری گرسنه ماند و دینی تباه کرد به دلیل آن است برخی از ثروتمندان به وظیفه خود عمل نمی‌کنند اما در عصر ظهور همه وظیفه‌شناس هستند و به وظایف خود عمل می‌کنند لذا جامعه از نظر اقتصادی رونق پیدا می‌کند و دیگر در عصر ظهور کمیته امداد و انجمن‌های خیریه نیست و مردم تک تک خیریه هستند.

عضو جامعه روحانیت شیراز اضافه کرد: در عصر ظهور مردم وقتی به هم می‌رسند دنبال کار خیر می‌گردند اما امروز وقتی می‌خواهیم کار خیر انجام دهیم باید به دنبال خیّر و اهل آن بگردیم، در صورتی که در عصر ظهور فرد فرد مردم خیر سیار هستند و به دنبال کار خیر می‌گردند.

وی بیان کرد: خداوند در قرآن کریم می‌فرماید اگر به خوبی بندگی کنیم، او هم خوب خدایی می‌کند. اگر به وظایفمان عمل کنیم، برکات الهی از آسمان و زمین نازل می‌شود اما اگر تکذیب کردیم و زیربار آیات حق نرفتیم، نتیجه کار را خواهیم دید.

حدائق با تأکید بر اینکه در عصر ظهور آسایش در تمام ابعاد زندگی فراهم خواهد بود، افزود: در روایت دیگری از حضرت رسول‌الله(ص) آمده است که فرمودند در آخرالزمان وقتی حضرت مهدی(عج) می‌آید خدا توسط باران زمین‌ها را سیراب می‌کند و زمین‌ هم محصولات خود را خارج می‌کند و امام زمان(عج) هم اموال عمومی را عادلانه بین مردم تقسیم می‌کند. اکنون نمونه‌های ظلم را حتی در نظام اسلامی مشاهده می‌کنیم؛ درست است که نظام اسلامی است اما این‌گونه نیست که صددرصد عدل برقرار است و گاهی اوقات یک مدیر بی‌کفایت ظلم می‌کند.

مسئول حوزه علمیه مولی‌الموحدین(ع) شیراز با تصریح اینکه خودخواهی‌ها، خودبینی و ظلم‌ها در عصر ظهور ریشه‌کن می‌شوند، گفت: امام زمان(عج) اموال را به طور عادلانه بین مردم تقسیم و دامداری و دامپروری رونق اقتصادی پیدا می‌کند و در همه زمینه‌ها در عصر ظهور شکوفا می‌شود. در این زمینه پیامبر(ص) می‌فرماید امام زمان(عج) امت را تکریم می‌کند. امامی است که پیروان خود و مردم را مورد اکرام و تکریم قرار می‌دهد و این‌ها از آثار ارزشمند در عصر ظهور هستند.

انتهای پیام
captcha