کشور نیازمند یک «بسته مرجع» برای پاسخگویی است
کد خبر: 4058475
تاریخ انتشار : ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۸
غلامرضا منتظری:

کشور نیازمند یک «بسته مرجع» برای پاسخگویی است

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه پیوست رسانه‌ای طرح اصلاح پرداخت یارانه‌ها باید قوی‌تر از این بود، گفت: کشور نیازمند یک «بسته مرجع» برای پاسخگویی است تا در قالب چنین بسته‌ای فراوانی دغدغه‌ها، پرسش‌ها، ابهامات، اشکالات و چالش‌‌های مردم احصا شود؛ به عبارتی باید یک مجموعه کاملاً تخصصی موظف به پاسخگویی به این سؤالات شود و این به منزله یک مبنا و معیار برای همه باشد تا در سراسر کشور مردم یک پاسخ جامع فراگیر اقناعی را دریافت کنند.

غلامرضا منتظری، نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس

غلامرضا منتظری، نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس، در گفت‌وگو با ایکنا، درباره ارزیابی خود از عملکرد رسانه‌ای و تبیینی دولت در اجرای طرح اصلاح نظام پرداخت یارانه‌ها گفت: با توجه به اهمیت این تصمیم راهبردی به نظر من باید پیوست رسانه‌ای آن خیلی قوی‌تر از این بود و طرح باید بهتر از این شروع می‌شد. اجرای هر تصمیمی باید در درجه نخست زمینه اقناع مردمی داشته باشد و اگر اقناع افکار عمومی اتفاق بیفتد، هم‌بینشی شکل می‌گیرد و در گام‌های بعدی همدلی و همراهی مردم عملی می‌شود.

اقناع‌سازی به مثابه پیشگیری در مقابل درمان

وی افزود: اقناع‌سازی به مثابه حوزه پیش‌بینی و پیشگیری است و هرچه وقت و کار بیشتری برای آن صرف شود، هزینه‌های سنگین درمان کاهش پیدا می‌کند و لذا باید اطلاع‌رسانی هم قوی‌تر و هم کاربردی‌تر باشد. برخی پاسخ‌ها برای خواص و نخبگان خوب است اما برای توده‌های مردم باید پاسخ‌‌های عینی، ملموس و کاربردی داده شود تا اقناع عمومی انجام گیرد.

منتظری با بیان اینکه کشور نیازمند یک «بسته مرجع» برای پاسخگویی است، گفت: در قالب چنین بسته‌ای فراوانی دغدغه‌ها، پرسش‌ها، ابهامات، اشکالات و چالش‌‌های مردم احصا می‌شود و در ادامه پاسخ هر یک از این سؤالات از سرچشمه و نه از لایه‌های میانی داده شود. به عبارتی باید یک مجموعه کاملاً تخصصی موظف به پاسخگویی به این سؤالات شود و این به منزله یک مبنا و معیار برای همه باشد تا در سراسر کشور مردم با پاسخ‌های متناقض مواجه نشوند و همه یک پاسخ جامع فراگیر اقناعی را دریافت کنند.

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس یادآور شد: این به معنای بستن پنجره خلاقیت به روی پاسخ‌ها نیست اما در این چارچوب ضریب خطاها، اشتباهات و تناقض‌گویی‌ها کاهش پیدا می‌کند.

تیم رسانه‌ای دولت باید قوی‌تر عمل کند

وی با اشاره به تلاش‌های خوب دولت در راستای اقناع جامعه گفت: حضور رئیس‌جمهور در رسانه ملی بسیار مؤثر بود و از آنجایی که صادقانه با مردم سخن می‌گویند بسیار اثربخش است اما تیم رسانه‌ای دولت باید خیلی قوی‌تر از این عمل کند و یک نگاه فراگیر و جامع در سراسر کشور داشته باشد و صرف اکتفا به رسانه ملی کفایت نمی‌کند و باید در هر استان تیم‌ها و قرارگاه‌های رسانه‌ای شکل بگیرند و رفتار و واکنش‌های مردم را رصد کنند و پرداختن صرف به اطلاع‌رسانی کافی نیست.

منتظری بیان کرد: اگر یک بارش افکار اتفاق افتاد و پاسخ به مردم داده شد باید در مرحله بعد لایه‌های مختلف جامعه را رصد کرد تا متوجه شد اقناع انجام گرفته یا خیر تا اگر اقناع اتفاق نیفتاده، اشکال را بررسی کنیم و شاید الگوی اطلاع‌رسانی کاستی داشته که مردم همراه نشده‌اند. لذا در کنار اطلاع‌رسانی جامع، رصد افکار عمومی و بررسی نگاه مردم به این طرح نقش تعیین‌کننده‌ای در ادامه مسیر اجرای طرح خواهد داشت.

آثار منفی اجرای دفعی طرح‌های حساس

منتظری در پاسخ به این سؤال که چرا اصولاً دولت‌ها در اجرای تصمیمات خطیر و حساس، چه بنزین در دولت قبل و چه طرح عادلانه‌سازی پرداخت یارانه‌ها در دولت فعلی، به اجرای یکباره و ناگهانی معتقدند و سعی نمی‌کنند از قبل افکار عمومی را آماده کنند، گفت: دولت‌ها باید به مردم اعتماد کنند و این بدان معنا نیست 100 درصد جامعه هدف با دولت همراه شوند اما اگر بخش قابل توجهی از مردم بپذیرند خود آنها بهتر می‌توانند سایر اقشار را که ابهام و مشکلی با طرح دارند، قانع کنند و به عبارتی پاسخ مردم به مردم اثرگذاری بیشتری دارد.

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس تأکید کرد: لذا دولت‌ها باید به مردم اعتماد کنند و مسائل و برنامه‌های خود را با آنها شفاف و روشن در میان بگذارند. اتفاقاً برخلاف تصورات اجرای دفعی و یکباره طرح‌ها و برنامه‌ها اثر منفی در جامعه می‌گذارد. البته این طرح دولت دفعی و یکباره نبود و از چند ماه قبل بحث حذف ارز ترجیحی در مجلس و دولت مطرح بود و رسانه‌ها درباره این مسئله مطالبی در قالب گفت‌وگو و یادداشت و نشست و ... منتشر می‌کردند اما مردم هنوز باور نداشتند که این اجرایی می‌شود و شاید حس بین خوف و رجا داشتند.

چرایی و چگونگی؛ دو پرسش مهم

منتظری تصریح کرد: در اجرای هر طرحی، چرایی و چگونگی دو پرسش بسیار مهم است و برای اقناع جامعه باید وقت بیشتری بر روی تبیین چرایی و ضرورت اجرای یک طرح گذاشت. در چگونگی نیز باید زمینه و الزامات اجرای طرح فراهم شود تا آنچه برای مردم بیان می‌شود به سرعت در مقام عمل ببینند و فاصله زیادی بین این دو اتفاق نیفتد.

وی یادآور شد: در این راستا نباید خود طراحان طرح در پاسخ به چرایی و چگونگی دچار تناقض با یکدیگر شوند تا زمینه سوء استفاده فراهم نشود به ویژه در این وضعیت که متأسفانه با یک عملیات وسیع رسانه‌ای علیه دولت مواجه هستیم و برخی واقعاً با بی‌انصافی در حال قضاوت هستند اما تا جایی که ممکن است باید تلاش کرد بهانه‌ای دست کسی نیفتد. البته این نافی نقد سازنده و رشد‌دهنده نیست اما در این میان عده‌ای فقط به دنبال تخریب هستند و باید با اقدامات درست و اقناعی مانع بهانه‌گیری تخریب‌گران شد.

انتهای پیام
captcha