وعده‌های دروغ و بازماندن از عمل صالح + فیلم
کد خبر: 4053700
تاریخ انتشار : ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۴
پای درس صحیفه سجادیه/ ۱۴

وعده‌های دروغ و بازماندن از عمل صالح + فیلم

حجت‌الاسلام سیدمهدی حائری‌زاده، با بیان اینکه شیطان با تمام قوا ما را وسوسه می‌کند تا از راه به در کند، گفت: امام سجاد(ع) می‌فرمایند تمام وعده‌های شیطان دروغ است.

حجت‌الاسلام سیدمهدی حائری‌زاده

به گزارش ایکنا، به مناسبت ماه مبارک رمضان پای درس صحیفه سجادیه از زبان حجت‌الاسلام سیدمهدی حائری‌زاده، استاد حوزه و دانشگاه، نشسته‌ایم تا درس‌های عملی این ادعیه پرفیض را برای زندگی امروز بشر مرور کنیم.

حجت‌الاسلام حائری‌زاده در چهاردهمین قسمت از این مجموعه به موضوع «وعده‌های دروغ و بازماندن از عمل صالح» پرداخت که مشروح آن را در ادامه می‌بینید و می‌خوانید.

«در جلسات گذشته درباره دعای امام سجاد(ع) راجع به فرزندان خود صحبت کردیم. حضرت زین‌العابدین(ع) در فرازی از این دعا فرمودند که خدایا من و ذریه‌ام از شر شیطان به تو پناه می‌بریم بعد ادامه می‌دهند «إِنْ هَمَمْنَا بِفَاحِشَةٍ شَجَّعَنَا عَلَیهَا، وَ إِنْ هَمَمْنَا بِعَمَلٍ صَالِحٍ ثَبَّطَنَا عَنْهُ، یتَعَرَّضُ لَنَا بِالشَّهَوَاتِ، وَ ینْصِبُ لَنَا بِالشُّبُهَاتِ، إِنْ وَعَدَنَا کذَبَنَا، وَ إِنْ مَنَّانَا أَخْلَفَنَا، وَ إِلَّا تَصْرِفْ عَنَّا کیدَهُ یضِلَّنَا، وَ إِلَّا تَقِنَا خَبَالَهُ یسْتَزِلَّنَا؛ چون به کار زشت همت کنیم ما را به آن دلیر می‌نماید و چون به عمل صالح رو کنیم ما را از آن بازمی دارد، با شهوات در جستجوی ماست و در راه ما دامِ شبهه نصب می‌کند، اگر ما را وعده دهد دروغ می‌گوید و اگر به نویدی دلخوش کند تخلف می‌نماید و اگر تو، حیله و نیرنگ او را از ما باز نگردانی ما را گمراه می‌کند و اگر از فساد او ما را محافظت نکنی، ما را دچار لغزش می‌کند.»

خدایا اگر ما به گناهی میل پیدا کنیم شیطان از درون ما را به آن گناه ترغیب و تشویق می‌کند و هر زمان که بخواهیم کار خوبی انجام دهیم دست و پای ما را می‌لرزاند و در گوش ما زمزمه می‌کند که حالا وقت آن نیست شما که جوان هستی و کلی زمان داری پس صبر کن. «یتَعَرَّضُ لَنَا بِالشَّهَوَاتِ» دائماً با انواع و اقسام شهوات ما را وسوسه می‌کند.

این نکته خیلی مهم است که بدانیم شیطان یا همان ابلیس ۶ هزار سال معلم ملائکه بوده است و حضرت علی(ع) در خطبه قاصعه به این موضوع اشاره کردند و فرمودند «کانَ قَدْ عَبَدَ اللَّهَ سِتَّةَ آلَافِ».

به تعبیر امروزی، ملائکه پای منبر شیطان بودند و از او چیزی یاد می‌گرفتند. شیطان خیلی بنده باسوادی بود، اما یک لحظه به علت یک نافرمانی از خداوند خطاب رسید «قَالَ فَاخْرُجْ مِنْهَا فَإِنَّکَ رَجِیمٌ؛ خدا هم به او با قهر و عتاب فرمود که از صف ساجدان و از بهشت مطیعان خارج شود که تو رانده درگاه ما شدی.» خداوند از شیطان پرسید چرا سجده نکردی؟ او گفت «قَالَ أَنَا خَیْرٌ مِنْهُ خَلَقْتَنِی مِنْ نَارٍ وَخَلَقْتَهُ مِنْ طِینٍ؛ پاسخ داد که من از او بهترم، که مرا از آتش و او را از خاک آفریده‌ای.»

اینکه شیطان می‌گوید مرا از آتش خلق کردی و آدم را خاک خلق کردی و به همین دلیل از او بهتر هستم؛ مشکلات انسان‌ها نیز از تکبر و غرور آغاز می‌شود. مشکل اینجاست که فکر می‌کنیم کسی هستیم در صورتی که هیچ چیز نیستیم و میزان داشته‌های علمی، هنر و فن ما ذره‌ای بیش نیست و نهایتاً هر فرد در دو یا سه حوزه تخصص دارد.

واقعاً بعضی از انسان‌ها هستند که شیطان باید در محضر آن‌ها شاگردی کند و حکایت طنزی نیز در این باره وجود دارد که روزی بنده خدایی کار زشتی انجام داد و بعد از آن گفت لعنت بر شیطان رجیم. شیطان که دیگر نتوانست این نفرین را تحمل کند در تمثیل یک انسان ظاهر شد و گفت باور کن این موردی که تو انجام دادی به فکر من هم نرسیده بود. برخی از افراد هستند که شیطان را درس می‌دهند برای مثال خطا کردن فقط به این امر ختم نمی‌شود که خدای نکرده خلوتی با مراوده حرامی در کار باشد بلکه کار بد دروغ گفتن یا زیر آب زدن است.

همه ما ادعا می‌کنیم که شیعه مرتضی علی(ع) هستیم، اما تا چه اندازه از حریم یکدیگر محافظت می‌کنیم؟ اگر موردی از یکدیگر مشاهده کردیم نمی‌گوییم که بهتر است این مطلب را در ابتدا با خود فرد در میان بگذاریم و به همه عالم و آدم عیب فرد را می‌گوییم و آن فرد که باید اول از همه در جریان باشد آخر از همه و آن هم از زبان دیگران متوجه می‌شود.

امام سجاد(ع) می‌فرمایند «إِنْ وَعَدَنَا کذَبَنَا، وَ إِنْ مَنَّانَا أَخْلَفَنَا» تمام وعده‌های شیطان دروغ است. در آیه ۲۲ سوره مبارکه ابراهیم آمده است «وَقَالَ الشَّیْطَانُ لَمَّا قُضِیَ الْأَمْرُ إِنَّ اللَّهَ وَعَدَکُمْ وَعْدَ الْحَقِّ وَوَعَدْتُکُمْ فَأَخْلَفْتُکُمْ ۖ وَمَا کَانَ لِیَ عَلَیْکُمْ مِنْ سُلْطَانٍ إِلَّا أَنْ دَعَوْتُکُمْ فَاسْتَجَبْتُمْ لِی ۖ فَلَا تَلُومُونِی وَلُومُوا أَنْفُسَکُمْ ۖ مَا أَنَا بِمُصْرِخِکُمْ وَمَا أَنْتُمْ بِمُصْرِخِیَّ ۖ إِنِّی کَفَرْتُ بِمَا أَشْرَکْتُمُونِ مِنْ قَبْلُ ۗ إِنَّ الظَّالِمِینَ لَهُمْ عَذَابٌ أَلِیمٌ؛ و چون حکم قیامت به پایان رسید و اهل بهشت از اهل دوزخ جدا شدند در آن حال شیطان برای نکوهش و تمسخر کافران گوید: خدا به شما به حق و راستی وعده داد و من به خلاف حقیقت شما را وعده دادم و خلف وعده کردم و بر شما برای وعده دروغ خود هیچ حجت و دلیل قاطعی نیاوردم و تنها شما را فراخواندم و شما اجابتم کردید، پس امروز شما ابلهان که سخن بی‌دلیل مرا پذیرفتید، مرا ملامت مکنید بلکه نفس پر طمع خود را ملامت کنید، که امروز نه من فریادرس شما خواهم بود و نه شما فریادرس من توانید بود، من به شرکی که شما به اغوای من آوردید معتقد نیستم، آری در این روز ستمکاران عالم را عذابی دردناک خواهد بود.»

نکته آخر اینکه مرحوم آیت‌الله مرعشی نجفی(ره) فرمودند صبح که از خانه بیرون می‌روم خدا را به حق چهارده معصوم(ع) قسم می‌دهم که متدین از خانه بیرون می‌روم و خدایا کاری کن که متدین به خانه بازگردم. شیطان با تمام قوا ما را وسوسه می‌کند تا از راه به در کند. ان‌شاءالله خدا توفیق دهد در مقابل اوامر و نواهی شیطان تحمل داشته باشیم.»

انتهای پیام
captcha