نقش زنان در عصر ظهور چیست
کد خبر: 4049527
تاریخ انتشار : ۲۶ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۲:۲۰

نقش زنان در عصر ظهور چیست

مدیرعامل بنیاد مهدی موعود(عج) فارس با بیان اینکه سؤالاتی که درباره مهدویت مطرح می‌شود این است که آیا از تعداد 313 نفر یاران امام زمان(عج) 50 نفر زن هستند و نقش آنها در زمان قیام حضرت، چیست، به بیان روایات و نکاتی در این زمینه پرداخت.

حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا حدائق، مدیرعامل بنیاد مهدی موعود(عج) فارسبه گزارش ایکنا از فارس، حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا حدائق، مدیرعامل بنیاد مهدی موعود(عج) فارس بامداد امروز، 26 فروردین‌ماه در سلسله سخنرانی‌های مجازی «سبک زندگی مهدوی» گفت: یکی از سؤالاتی که پیرامون وجود مقدس امام زمان(عج)، در اذهان مردم نقش می‌بندد، این است که آیا صحیح است 50 نفر از یارانِ امام زمان(عج) در آن 313 نفر، زن هستند و به چه کاری می‌پردازند و نقش آنها در آن عصر ظهور چیست.

وی در پاسخ به این سؤال، افزود: روایتی را ابتدائاً از فرمایشات امام باقر(ع) بیان می‌کنم که جابربن یزید جُعفی از آن حضرت نقل می‌کند. حضرت فرمودند: «وَ یَجِیءُ وَ اللهِ الثَّلَاثَمِائَةِ وَ البِضعَةَ عَشَرَ رَجُلاً» خداوند، صاحب‌الزمان(عج) را زمانی که می‌آورد، سیصد و چند نفر(بِضعَةُ عَشر، سیصد و چند نفر) که اشاره به همان 313 نفر(بِضعَةَ عَشرَ رَجُلا) با امام زمان ظهور و همراهی می‌کنند. حضرت می‌فرماید بِضعَةَ عَشر «فیهِم خَمسُونَ امرَأَةً» در این 313 نفر 50 زن حضور دارند «یَجتَمِعُونَ بِمَکَّةَ» (تفسیر عیاشی، محمد بن مسعود، جلد یک، صفحه 65؛ بحارالأنوار، جلد 52، صفحه 223، باب 25). همه این 313 نفر در مکه اجتماع می‌کنند «عَلی غَیرِ میعادٍ» (بحارالأنوار، جلد 51، صفحه 58؛ غیبت نعمانی، صفحه 241). حال آن‌که وعده‌ای هم نبوده و قراری هم نبوده و قدرت الهی، این 313 نفر را در کمترین فرصت زمانی، در مکه و در جوار امام زمان حاضر می‌کند که در این روایت، امام می‌فرماید 50 نفر از این 313 نفر، خانم‌ها هستند.

حدائق تصریح کرد: احادیث دیگری هم ذکر شده که بیانگر آن است که در کنارِ امام زمان، بانوان پارسا، صالحه، عالمه و درستکاری هستند که در رسالت‌های مربوط به خودشان نقش‌آفرینی می‌کنند.

مسئول حوزه علمیه منصوریه شیراز ادامه داد: اگرچه قیام امام زمان(عج) زمانی اتفاق می‌افتد که اقبال عمومی و جهانی است و بشریت آماده‌ پذیرش‌ امام هستند اما حکومت‌های ظالم، مخالف با ایشان وجود دارند، آن‌ها سرکشی می‌کنند و زاویه می‌گیرند.

وی اضافه کرد: قطعاً کسانی که به حقوق و منافع مردم دست‌اندازی کرده و ظالمانه زندگی می‌کنند، در برابر حکومت عدل امام زمان(عج) تسلیم نخواهند شد، لذا که در روایت داریم که امام زمان(عج)، با قدرت ظهور می‌کند.

حدائق یادآور شد: در بعضی از روایات داریم که «فدخلوا بالسیف» با شمشیر می‌آید. این «با شمشیر آمدن» حکایت از «با قدرت آمدن» است. امام، با قدرت کامل قیام می‌کند که بتواند از حقوق مستضعفین عالم و انسان‌هایی که حق آن‌ها ضایع شده و حقوق این‌ها نادیده گرفته شده است، دفاع کند و با کسانی که دست‌اندازی در منافع مردم کرده و حق انسان‌ها را ضایع کردند، مقابله کند.

عضو جامعه روحانیت شیراز تأکید کرد: قطعاً جنگ‌هایی در خواهد گرفت و نظارت و مدیریت در رسیدگی به امور مجروحان و بیماران، جزو رسالت اولیه‌ بانوان است که با سرکشی‌ها در این نوع مسئولیت ایفای نقش می‌کنند و این مسئله در برخی نقل‌ها ذکر شده است.

وی با اشاره به آیه 148 سوره بقره «أَینَ مَا تَکونُوا یَأتِ بِکُمُ الله جَمیعاً إِنَّ اللهَ عَلی کُلِّ شَیءٍ قَدیر؛ هر جا باشید، خدا جمع می‌کند همه را» گفت: در روایت داریم این آیه، اشاره‌ای به عصر ظهور هم هست که خداوند آن 313 نفری که یارانِ اولیه حضرت هستند و در کنار امام زمان(عج) نقش‌آفرینی می‌کنند، گردهم می‌آورد و بعد گروه‌های دیگری نیز به حضرت می‌پیوندند. این‌ها نمایندگان حضرت هستند و به سراسر دنیا برای اجرای عدالت و حق و حقیقت و عالم بشریت بسیج می‌شوند و امام زمان(عج) را همراهی خواهند کرد.

حدائق با بیان اینکه در روایات داریم در عصر ظهور، در محضر امام زمان و در کنار ایشان، بانوان هم نقش‌آفرینی می‌کنند، افزود: نقش بانوان و مادران متدیّنه است که فرزندان صالح و شوهران صالح را در کنار خود به صحنه می‌آورند و در خدمت به فضائل و ارزش‌ها نقش‌آفرینی می‌کنند.

انتهای پیام
captcha