فرانس ۲۴: شانس بالای لوپن برای به چالش کشیدن مکرون
کد خبر: 4048156
تاریخ انتشار : ۲۱ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۷:۵۴

فرانس ۲۴: شانس بالای لوپن برای به چالش کشیدن مکرون

برتری امانوئل مکرون پیش از دور اول رأی‌گیری، غیرقابل انکار به نظر می‌رسید، اما لوپن حاشیه امن مکرون را از بین برده و احساس می‌شود که شانس واقعی را برای پیروزی در دور دوم انتخابات دارد.

به گزارش ایکنا، دور اول انتخابات ریاست جمهوری فرانسه امروز در حالی برگزار می‌شود که براساس نظرسنجی‌های صورت گرفته مشارکت در این انتخابات ممکن است پائین‌ترین نرخ مشارکت در تاریخ انتخابات ریاست جمهوری فرانسه باشد.

از سوی دیگر به نظر می‌رسد که با وجود شانس بالای امانوئل مکرون برای رسیدن به ریاست جمهوری، مارین لوپن، نامزد جناح راست افراطی با افزایش قابل توجه رأی‌دهندگان مواجه شده است. France 24 در گزارشی به وضعیت دور اول انتخابات ریاست جمهوری فرانسه پرداخته است.

مارین لوپن، نامزد راست افراطی ریاست‌جمهوری فرانسه، روز پنجشنبه متعهد شد که برای مسلمانانی که در انظار عمومی روسری به سر می‌کنند جریمه‌هایی صادر شود. نامزدها سه روز قبل از انتخاباتی که رقابت در آن بسیار نزدیک به نظر می‌رسد، آخرین فشار را برای جذب آرا انجام دادند.

برتری امانوئل مکرون، رئیس‌ جمهور فرانسه، پیش از دور اول رأی‌گیری روز یکشنبه، غیر قابل انکار به نظر می‌رسید، اما لوپن حاشیه امن مکرون را از بین برده و احساس می‌شود که شانس واقعی را برای پیروزی در دور دوم انتخابات که ۲۴ آوریل (4 اردیبهشت) برگزار خواهد شد، دارد.

در شرایطی که احزاب سنتی جناح راست و چپ فرانسه با فاجعه انتخاباتی روبه‌رو هستند، ژان-لوک ملانشن، نامزد چپ افراطی، در مسیر سوم قرار دارد و همچنان معتقد است که می‌تواند چراغ خاموش وارد دور دوم شود.

لوپن در صحبت با رادیو RTL توضیح داد که چگونه تعهد خود مبنی بر ممنوعیت حجاب در همه مکان‌های عمومی اجرا خواهد شد و گفت که پلیس آن را مانند نبستن کمربند ایمنی در خودروها جریمه خواهد کرد.

شانس بالای لوپن برای به چالش کشیدن مکرون در انتخابات امروز

او گفت: مردم جریمه می‌شوند همان طور که نبستن کمربند ایمنی غیرقانونی است. به نظر من پلیس کاملا قادر به اجرای این طرح است.

لوپن گفته است که از همه‌پرسی برای جلوگیری از چالش‌های که به دلیل قانون اساسی به وجود می‌آید، در مورد بسیاری از قوانین پیشنهادی خود استفاده خواهد کرد، زیرا مسائلی مانند داشتن حجاب تبعیض‌آمیز بوده و آزادی‌های شخصی را نقض می‌کنند.

قوانین قبلی در فرانسه مبنی بر ممنوعیت نمادهای مذهبی آشکار در مدارس یا پوشش تمام صورت در ملاء عام بر این اساس مجاز بود که برای همه شهروندان و در مکان‌های خاص اعمال می‌شد.

نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند که لوپن، 53 ساله، لفاظی‌های ضد مهاجرتی خود را در طول مبارزات انتخاباتی امسال کاهش داده و به جای آن بر هزینه‌های خانوار تمرکز کرده و همین امر او را بیش از هر زمان دیگری به قدرت نزدیک کرده است.

آخرین نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که اگر این دو نفر (مکرون و لوپن) در دور اول رأی‌گیری روز یکشنبه به صدر جدول برسند، او در فاصله قابل توجهی از مکرون میانه‌رو قرار دارد.

شانس بالای لوپن برای به چالش کشیدن مکرون در انتخابات امروز

دور دوم انتخابات برای 24 آوریل برنامه‌ریزی شده و میانگین نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که ماکرون با 54 درصد برتری کمی در مقابل 46 درصد لوپن دارد.

آرای ملانشن نیز قبل از رأی‌گیری به شدت در حال افزایش است و ملانشن از شانس خود برای شگفتی‌سازی صحبت می‌کند.

مسائل جنگ در اوکراین و همچنین فشارهای وارده بر سیستم بهداشتی پس از دو سال درگیری با  کووید-19 در میان دغدغه‌های رأی‌دهندگان بالاست و در پس بزرگ‌ترین اولویت یعنی تورم و درآمد قرار دارد.

لوپن آخرین گردهمایی مبارزاتی خود را عصر پنجشنبه در شهر پرپینیان (پرپینیان شهری در جنوب ایالت لانگدوک روسیون فرانسه) برگزار کرد. جایی که حزب اجتماع ملی او از مدت‌ها قبل از حمایت قوی برخوردار بوده و شورای محلی را اداره می‌کند.

شعار "رای دادن!" اولویت لوپن در تشویق حامیان به شرکت در روز یکشنبه است. این به دلیل این است که میزان بالای افراد ممتنع در انتخابات منطقه‌ای منجر به نتایج ناامیدکننده‌ای برای او در انتخابات منطقه‌ای ژوئن گذشته شد.

شانس بالای لوپن برای به چالش کشیدن مکرون در انتخابات امروز

یانیک جادوت، نامزد سبزها، والری پکرس محافظه‌کار، اریک زمور، کارشناس سابق تلویزیون از جناح راست افراطی و آن هیدالگو، نامزد برجسته سوسیالیست نیز گردهمایی‌هایی را برای پنجشنبه برنامه‌ریزی کردند.

مکرون مصاحبه‌ای با روزنامه Aujourd'hui داشت که در آن به استراتژی خود مبنی بر قول رهبری ثابت در زمان بحران تأکید و در عین حال لوپن را به عنوان یک افراطی خطرناک معرفی کرد.

با وجود دیر وارد شدن به مبارزات انتخاباتی پس از توجهاتی که به جنگ در اوکراین شد، او هیچ رویداد عمومی برنامه‌ریزی شده‌ای در روز پنجشنبه نداشت.

مکرون در مصاحبه‌ای با روزنامه فیگارو که روز پنجشنبه منتشر شد، گفت: من تجربه مدیریت بحران‌ها و تجربه بین‌المللی را به دست آورده‌ام. همچنین از اشتباهات خود درس گرفته‌ام.

او با اشاره به لوپن و زمور که وعده «مهاجرت صفر» را می‌دهند، گفت: نگرانی‌ها در این مرحله ایجاد شد. من در کاهش آنها (مهاجران) موفق نشدم و این بهانه‌ای برای افراطی‌های (سیاسی) شدند.

نظرسنجی اخیر نشان می‌دهد که اکثریت نه چندان زیادی از فرانسوی‌ها (51 درصد) لوپن و سیاست‌هایش را نگران‌کننده می‌دانند، در حالی که 39 درصد معتقدند که او قد و قامت یک رئیس‌جمهور را دارد که این رقم در سال 2017، 21 درصد بود.

نظرسنجی بنیاد چپگرای ژان ژور Jean-Jaures Foundation)) نشان داد که حدود 65 درصد از مردم فرانسه فکر می‌کنند که مکرون دارای صلاحیت و شخصیت یک رئیس جمهور است.

لوپن در گفت‌وگوی خود با RTL، به این که در سومین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری مکرون قصد دارد به او به‌عنوان یک فرد افراطی و بیگانه‌هراس حمله و از لوپن یک اهریمن بسازد، خندید.

لوپن به RTL گفت: وحشت‌پراکنی این است که بگوییم اگر امانوئل مکرون دوباره انتخاب نشود، بحران خواهد شد، خورشید خاموش می‌شود، دریا ناپدید می‌شود و ما مورد تهاجم قورباغه‌ها قرار می‌گیریم ! این روش‌ها دیگر کارساز نیست.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha