شرایط پذیرش توبه از نگاه پیامبر اکرم(ص)
کد خبر: 4044456
تاریخ انتشار : ۰۱ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۶
ناصر رفیعی بیان کرد:

شرایط پذیرش توبه از نگاه پیامبر اکرم(ص)

رئیس مجتمع آموزش عالی تاریخ، سیره و تمدن اسلامی المصطفی گفت: کسی که توبه می‌کند، باید رفیقی که در مسیر گناه با او بود را کنار بگذارد، واجبی که ترک کرده بوده را به جای بیاورد، لباس معصیت را از تن خارج کند و دریچه‌های قلب را به سمت نور باز کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی، عضو هیئت علمی جامعةالمصطفی العالمیه

حجت‌الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی، عضو هیئت علمی جامعةالمصطفی العالمیه شامگاه یکشنبه در آیین تحویل سال ۱۴۰۱ در حرم بانوی کرامت، عید نوروز را عیدی ملی و سنتی میان فارسی زبانان جهان معرفی کرد و افزود: این عید قبل از اسلام نیز مطرح بوده و در منابع دینی ما نیز روایاتی برای آن مشهور است.

وی با بیان این که از آغاز انقلاب اسلامی حضرت امام(ره) و مقام معظم رهبری نسبت به این مراسم سنتی و ملی توجه داشتند، گفت: مقام معظم رهبری از سال ۸۵، ابتکاری به خرج دادند و هر سال را نامگذاری کرده‌اند و این نشان از توجه ایشان به آغاز سال جدید است.

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی به سنت‌هایی مانند صله ارحام، تمیز کردن منازل، نیکی به کودکان، کنار گذاشتن کینه‌ها و… اشاره کرد و ادامه داد: تأکید بر این مسائل، در منابع دینی است و مردم نیز این کار‌ها را در ایام نوروز انجام می‌دهند.

وی با بیان اینکه در منابع دینی گاهی صحبت از ثبات و در جایی صحبت از تحول است، اظهارکرد: در جا‌هایی ما از خدا می‌خواهیم که ما را ثابت بگرداند، مانند ثابت قدم ماندن در دین؛ اما در جا‌هایی به ما توصیه شده که در حالات ما تغییر ایجاد شود، ما در آغاز سال جدید از خداوند می‌خواهیم که حال ما را به احسن الحال تغییر دهد.

حجت‌الاسلام والمسلمین رفیعی افزود: باید بخواهیم در مسیر حق و درست ثابت قدم باشیم؛ مثلا در دینداری، ولایت مداری، راستگویی، دفاع از حق، ظلم ستیزی، عدالت، امانتداری و…. این‌ها امور ارزشی است که انسان باید در این مسیر قرار داشته و خود را در آن حفظ کند و همیشه این صفات نیک را در خود ایجاد کنیم.

وی بر تغییر در امور منفی تأکید کرد و گفت: برخی بر عقاید اشتباه خود ثابت می‌مانند، در حالی که انسان‌های آزاده از راه اشتباه خود باز می‌گردند. جادوگران در مواجهه با معجزه حضرت موسی علیه السلام و جناب حر در برابر امام حسین علیه السلام از مسیر اشتباه بازگشتند و با تحولی که در خود ایجاد کردند، عاقبت به خیر شدند.

استاد جامعةالمصطفی العالمیه با بیان این که تغییر باید جنبه ارزشی و مثبت داشته باشد و انسان از رفتار‌های اشتباه خود به سمت رفتار‌های درست حرکت کند، گفت: انسان‌های زیادی در نوروز سال گذشته در میان ما بودند که امروز جای آن‌ها خالی است؛ پس در چنین شرایطی، همانطور که طبیعت تغییر کرده و زمستان بهار می‌شود، ما نیز باید برای خود تغییراتی را ایجاد کنیم و از رفتار‌های اشتباه و کار‌های ناپسند به سمت بهترین‌ها حرکت کنیم.

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی اضافه کرد: همه ما ممکن است عیوبی داشته باشیم که دیگران به اندازه خودمان نسبت به آن‌ها آگاه نیستند؛ ما از خدا بخواهیم که ما را از این عیوب نجات بدهد و به سمت سعادت حرکت دهد.

وی با اشاره به روایتی از نبی مکرم اسلام(ص) درباره توبه‌کننده گفت: حضرت بیان می‌کند، تواب کسی است که هشت ویژگی را داشته باشد، در غیر این صورت توبه‌اش پذیرفته نمی‌شود. نخست این که وقتی توبه می‌کند، مال مردم را نپردازد. کسی که توبه کند و خو د را تغییر ندهد، توبه‌اش پذیرفته نمی‌شود؛ کسی که در مجلس گناه باشد و توبه کند، نمی‌تواند در آنجا بماند.

حجت‌الاسلام والمسلمین رفیعی ادامه داد: بر اساس این روایت، کسی که توبه می‌کند، باید رفیقی که در مسیر گناه با او بود را کنار بگذارد؛ واجبی که ترک کرده بوده را به جای بیاورد، لباس معصیت را از تن خارج کند، دریچه‌های قلب را به سمت نور باز کند تا از آلودگی پاک شود و دست خود را از گناه کوتاه کند، گوش و زبان خود را از گناهان حفظ کند و از مالی که دارد در راه خدا انفاق کند.

وی افزود: ما باید در تغییر فصل زمستان به بهار، از طبیعت درس سبز شدن، توحید، معتدل بودن، تغییر به سمت خوبی‌ها، گذشت، با هم بودن و مهربانی بیاموزیم.

انتهای پیام
captcha