زمینه‌سازی ظهور باید راهبرد کلان نظام و مسئولان باشد
کد خبر: 4043976
تاریخ انتشار : ۲۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۱
حجت‌الاسلام پورسیدآقایی:

زمینه‌سازی ظهور باید راهبرد کلان نظام و مسئولان باشد

دبیر همایش بین‌المللی دکترین مهدویت با بیان اینکه انتظار یک لفظ نیست بلکه یک راهبرد است، گفت: ما اگر زمینه‌ساز ظهور هستیم این موضوع باید راهبرد کلان نظام و تمام مسئولان نظام باشد.

پورسیدآقایی

به گزارش خبرنگار ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمسعود پورسیدآقایی، دبیر همایش بین‌المللی دکترین مهدویت، امروز ۲۷ اسفند، در سخنرانی پیش از خطبه‌های آخرین نماز جمعه سال ۱۴۰۰ با تبریک ولادت امام زمان (عج) اظهار کرد: پیامبر اسلام (ص) فرموده‌اند: هر کس بمیرد و امام زمانش را نشناخته باشد، به مرگ جاهلی مرده است و براساس دیگر روایات کافر و گمراه مرده است. احادیث متواتری مانند حدیث ثقلین و حدیث اثنی‌عشر میان اهل سنت و تشیع در رابطه با اندیشه امامت وجود دارد. اندیشه مهدویت عناصر بسیاری دارد، اما رکن اصلی این اندیشه انتظار است؛ انتظار یعنی زمینه‌سازی، نیروسازی و زمینه‌ها را برای تحقق وعده قطعی الهی فراهم کردن است. انتظار اشکال مختلفی دارد؛ حقیقت انتظار این است که مدام باید آماده باشیم تا در نهایت جریان انتظار و زمینه‌سازی برای ظهور حضرت و شرایط برای ایجاد حکومت دینی در عصر غیبت فراهم شود.

وی با بیان اینکه بدون حکومت دینی زمینه برای ظهور حضرت فراهم نمی‌شود، گفت: در این چهار دهه رشد دینی مردم بسیار بوده و کتاب‌‎های فراوانی در این باره به‌ویژه در رابطه با حضرت ولی عصر (عج) نوشته شده است. این‌ها همه از برکات انقلاب اسلامی است و این‌ها بدون حکومت دینی میسر نبود. آن‌هایی که عصر پهلوی را به یاد می‌آورند، می‌توانند این دستاورد‌ها را ببینند و لمس کنند.

دبیر همایش بین‌المللی دکترین مهدویت بیان کرد: فرد منتظر زمینه‌های ظهور را فراهم می‌کند. مثلاً عزیز یک فرد می‌خواهد از سفر بازگردد و او زمینه‌های بازگشت عزیزش را فراهم می‌کند. در روایات داریم انتظار بهترین عمل است؛ خواهران و برادران عزیز انتظار، عمل است و برترین جهاد محسوب می‌شود. اینجا شیعه‌خانه امام زمان (ع) است.

پورسیدآقایی اضافه کرد: انتظار یک لفظ نیست بلکه یک راهبرد است. جماعتی از مشرق‌زمین (ایران) کاملاً زمینه را برای ظهور آقا امام زمان (ع) فراهم می‌کنند و این یک افتخار است. ما اگر زمینه‌ساز ظهور هستیم این موضوع باید راهبرد کلان نظام و تمام مسئولان نظام باشد. صداوسیمای ما باید بگوید برای زمینه‌سازی ظهور چه کرده است؟ نشان دادن چند تصویر و نماهنگ زمینه‌ساز ظهور نیست. دانشگاه ما در این زمینه چه کرده است؟ اگر تحولی در ما ایجاد نشود تحولی در بیرون ایجاد نخواهد شد. امام راحل با نفس مسیحایی‌شان حرکتی را ایجاد کردند و انقلاب را به پیروزی رساندند.

وی با بیان اینکه بایستی مجامع علمی، وزارت امور خارجه و حوزه‌های علمی توضیح دهند از نیمه شعبان سال گذشته تا نیمه شعبان امسال در جهت زمینه‌سازی ظهور امام زمان ارواحنا فداه چه کرده‌اند، گفت: همه نهاد‌ها باید پاسخگو باشند نه اینکه در شب ولادت امام عصر (عج) شاهد برگزاری برخی جشن‌ها باشیم. همچنین نهاد‌های مردمی پاسخگو باشند چه کرده‌اند؟ امروزه در حوزه‌های علمیه سطوح سه و چهار مهدویت وجود دارد، اما کار‌های بسیاری باقی مانده که انجام نشده است. به نظر من باید در دانشگاه‌ها رشته‌ای برای زمینه‌سازی ظهور و یا مهدویت گنجانده شود.

دبیر همایش بین‌المللی دکترین مهدویت تأکید کرد: فرصت‌ها و تهدید‌ات، احصاء و نقاط ضعف و قوت شناسایی شود تا بتوان مراحل دستیابی به زمینه‌های ظهور تحقق یابد.

انتهای پیام
captcha