مؤلفه‌های تربیت نسل مهدوی / ‌نمونه‌هایی از جوانان مهدوی
کد خبر: 4043943
تاریخ انتشار : ۲۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۱

مؤلفه‌های تربیت نسل مهدوی / ‌نمونه‌هایی از جوانان مهدوی

تربیت سربازان امام زمان(عج) و پرورش یافتن یاران جان برکف برای حضرت از مهمترین وظایف منتظران در عصر ظهور است، ایکنا یزد به مناسبت ولادت باسعادت منجی عالم بشریت، در گزارشی به مؤلفه‌های تربیت نسل مهدوی پرداخت.

مؤلفه‌های تربیت نسل مهدوی /تربیت سربازان امام زمان(عج) و پرورش یافتن یاران جان برکف برای حضرت از مهمترین وظایف منتظران در عصر ظهور است، ایکنا یزد به مناسبت ولادت باسعادت منجی عالم بشریت، در گزارشی به مؤلفه‌های تربیت نسل مهدوی پرداخته است که در ادامه می‌خوانید: 

حجت‌الاسلام سید مهدی صدرالساداتی، مسئول نهاد رهبری در دانشگاه پیام نور استان یزد در این زمینه به ایکنا گفت: اگر بخواهیم خود و جوانانمان به معنای واقعی منتظر باشیم، ویژگی مهمی که باید در نظر گرفت و مورد تقویت قرار گیرد، الگوگرفتن از خود آن حضرت است.

وی ادامه داد: جوان مهدوی کسی است که الگوی پیش روی خود را امام زمان قرار داده است، هم از جهت خصوصیات و منش اخلاقی و هم از جهت توانمندی‌های جسمی و هم از نظر اطاعت و گوش به فرمان بودن به دستورات و اوامر امام زمان و نائب آن بزرگوار و نمونه‌های جوان مهدوی را می‌توان قبل از انقلاب، در انقلاب، بعد از پیروی انقلاب، دوران دفاع مقدس، در دفاع از حرم، امنیت، سلامت و حرکت علمی کشور مشاهده کرد که متعدد هستند.

صدرالساداتی افزود: مطالعه زندگی این جوانان که الگوی برجسته و عملی پیش روی ما هستند، می‌تواند مؤثر واقع شود چرا که آنها در آسمان نبودند و همچون دیگر انسان‌ها در روی زمین زندگی می‌کردند و جوانانی چون شهید باقری‌ها، همت، چمران، برونسی، حاج قاسم سلیمانی، حججی، ابراهیم هادی و ... نمونه بارزی در این زمینه هستند.

وی ادامه داد: وقتی سبک و سیره زندگی آنها را مطالعه می‌کنیم می‌بینیم زندگی، مراقبت‌، عملکرد، دقت آنان در مسائلی که مورد اهمیت است، با بقیه افراد متفاوت است، همچنین از دختران و مادران شهدا و رزمندگان و جانبازان می‌توان نام برد که با صلابت‌تر از کوه در میدان استقامت، ایمان، مبارزه و خستگی ناپذیری ایستاده‌اند.

صدرالساداتی؛ ایمان و اعتقاد مستحکم آنان در توحید الهی، نبوت و ولایت، معاد و قیامت و خداترسی، اطاعت پذیری از امام و پیامبر را از ویژگی‌های کلیدی در این افراد دانست و گفت: این افراد از مرتبه بالایی از توحید و خداشناسی برخوردار بوده و هستند و تقید عملی آنان به عبادات و رعایت حلال و حرام الهی و همچنین از اهل دانش و علم و مطالعه بودن از دیگر ویژگی این افراد است.

مسئول نهاد رهبری در دانشگاه پیام نور استان یزد ادامه داد: صداقت در عمل و گفتار از ویژگی‌های برجسته آنان بود که در گفتار و تطابق گفتار با عمل به درستی رفتار می‌کردند، دوستدار مؤمنان و خوبان و دشمن دشمنان خدا بودن که در قرآن «اشدا علی الکفار و رحماء بینهم» مطرح شده و در همه وجودشان این تبلور و تجسم داشته است. دستگیر و حامی مستضعفان و نیازمندان بودن و پرتلاش و خستگی ناپذیری در عرصه‌های نیاز و به صورت کلی در دفاع مقدس و انقلاب میدان دار بودند و در برابر دشمن ایستادند.

وی ادامه داد: آنان در جهاد سازندگی برای محرومان حضور داشتند و دارند و در کمک به زلزله زدگان و سیل زدگان پیشتاز هستند در سال‌های اخیر در مبارزه با این ویروس که جامعه  با آن درگیر شده و تهیه و توزیع بسته‌های معیشتی و در رأس همه این ویژگی‌ها، اخلاص در کارها موج می‌زند که بدون هیچ گونه چشمداشتی فعالیت داشته و دارند.

وی گفت: نه تنها به پست و مقامی مطمح نظر نداشتند بلکه از آن فراری بودند، اکثر شهدای ما در انقلاب اسلامی به مدارک تحصیلی پای بند نبودند و در وقت نیاز به خدمت می‌پرداختند.در روایات راجع به یاران امام زمان ویژگی‌هایی بیان شده که به این افراد شبیه است و در جامعه نمونه عینی آن تحق پیدا کرده است، البته در روایات آمده که یاران حضرت بیشتر و جمع قابل توجهی‌تر از ایران و مناطق ایران هستند و یا قبل از قیام حضرت قیام‌ها و حرکت‌های انقلابی از ایران آغاز می‌شود که محوریت را جوانان دارند.

صدرالساداتی بر تربیت جوانان مهدوی تأکید کرد و روایات وارده را یادآور شد که خوشبختانه این خاستگاه در کشور ما به وجود آمده و باید آن را توسعه دهیم یعنی سایر جوانان را به این مبانی، منش و خصوصویات بیشتر آشنا کرده و پیوند داده و الگو برای آنان قرار دهیم.

وی اردوی راهیان نور را یادآور شد و آن را الگوی خوبی برای جوانان دانست که با تأسی از شهدا در این راه گام بر می‌ دارند  و گفت: امیدواریم خدا با وعده ای که داده زمینه سازی ظهور حضرت را فراهم و موعود مورد انتظار همه عالم و ادیان الهی به زودی ظهور پیدا کند.

حجت‌الاسلام محمود دهقان نیری، امام جمعه شاهدیه نیز در این زمینه به ایکنا گفت: جامعه مهدوی جامعه ای است که دین مدار باشد و بر اساس عدالت و اخلاق پیش می‌رود و سطح آگاهی و درک و شعور مردم آن جامعه بسیار بالا است و با بصیرت کارها را انجام می دهند.

وی ادامه داد: نظام جمهوری اسلامی هم از آغاز به سوی همین شعائر پیش می رود، هر چند جامعه مهدوی محقق نشده ولی الحمدلله به سوی آن در حرکت هستیم و نواقصی هم داریم و باید در رفع آن تلاش کرد تا سطح آگاهی مردم افزایش یابد و دین مداری و اخلاق در جامعه نهادینه شود و در سایه این موارد عدالت اجتماعی بر کل جامعه حاکم می شود و این وظیفه ای است که همه داریم و باید برای تحقق آن تلاش کنیم و امیدواریم خداوند توفیق دهد جامعه مهدوی را در سایه ولایت اهل بیت عصمت و طهارت و در عصر غیبت در سایه ولایت فقیه که شعبه و نوری از ولایت محمد و آل محمد هستند، محقق کنیم.

امام جمعه شاهدیه با اشاره به فضای شهر در جامعه کنونی گفت: در نیمه شعبان و صبح های جمعه مردم به مهدویت و انتظار توجه بیشتری دارند اگرچه تبلیغات دشمن و تهاجم‌های فرهنگی فراوان است ولی در تنگناها وقتی مردم گرفتار می‌شوند بیشتر به یاد اهل بیت و امام زمان هستند و این نشان می دهد اساس و ریشه پاک است ولی نقص داریم و نقص‌ها را باید برطرف کنیم.

وی ادامه داد: برای رفع نواقص باید تلاش کنیم سطح آگاهی و دین مداری مردم افزایش یابد و در این هنگام درک و شعور مردم افزایش می‌یابد  و طبیعی است که مردم به سوی عدالت اجتماعی و تحقق آن در سطح جامعه تلاش می کنند در روایت داریم در زمان ظهور حضرت حجت سطح درک و شعور و علم و آگاهی مردم بالا می رود و همان است که زمینه پذیرش عدالت اجتماعی و تحقق در رسیدن به آن و امنیت کامل فراهم می شود.

حجت‌الاسلام مجتبی صداقت، رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری یزد نیز در این زمینه به ایکنا گفت: یکی از شاخصه‌های تربیت به خصوص برای نوجوانان و جوانان بحث  امید به آینده است، یکی از مواردی که در تربیت و رشد و تعالی فرزندان ما کمک می کند، امید آفرینی است و یکی از مواردی که در مذهب و دین و آیین ما به امیدبخشی کمک می کند، بحث مهدویت و انتظار است.

وی ادامه داد: برعکس آنچه از انتظار برداشت می شود که یک خمودگی را به همراه دارد، این برداشت غلطی است که از این اتفاق رقم می خورد، انتظار همراه با امید است یعنی کسی که منتظر است قطعاً همیشه فعال و پویا و با نشاط است چون خود را برای موردی مهم که انتظار آن را می کشد، آماده می‌کند.

صداقت بیان کرد: بحث انتظار چون امید آفرین و نشاط بخش است قطعاً می تواند در رشد و تعالی فرزندان ما مؤثر واقع شود، ولیکن اگر می خواهیم موردی را انتقال دهیم طبیعتاً باید این مسئله به فرزندانمان فهمانده شود و افزایش آگاهی، علم، بصیرت  و فهم نسل ما نسبت به مفاهیم انتظار را شاهد باشیم پس هم انتظار و مهدویت معنا پیدا می کند و هم باعث امید و نشاط می شود و اتفاقات خوبی رقم خواهد خورد.

انتهای پیام
captcha