تلاش حوزه‌های‌علمیه برای پاسخگویی به نیاز‌های جامعه/ به علوم جدید مجهز شویم
کد خبر: 4040890
تاریخ انتشار : ۱۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۸:۴۰
رئیس جامعه‌المصطفی بیان کرد:

تلاش حوزه‌های‌علمیه برای پاسخگویی به نیاز‌های جامعه/ به علوم جدید مجهز شویم

رئیس جامعةالمصطفی العالمیه اذعان کرد: حوزه‌های علمیه همواره تلاش کرده‌اند همراه با نیاز‌های زمانه پیشرفت داشته و پاسخگوی نیاز‌ها باشند.

حجت الاسلام علی عباسی، رئیس جامعةالمصطفی العالمیه

به گزارش خبرنگار ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین علی عباسی رئیس جامعةالمصطفی العالمیه، ۱۵ اسفند در آیین افتتاح مدرسه علمیه الولایه ویژه طلاب غیرایرانی با تسلیت حادثه تروریستی نماز جمعه مسجد پیشاور پاکستان، اظهار کرد: بسیار خرسندیم که علما و شخصیت‌های علمی فراوانی در پاکستان و کشور‌های دیگر حضور دارند.

وی با بیان اینکه هیچ دینی به اندازه اسلام، به فراگیری دانش و علم توصیه و توجه نداشته است، گفت: جایگاه برجسته‌ای به عالمان و اهل علم در اسلام داده شده است. البته علمی که دارای ویژگی‌هایی است که از زبان اهل‌بیت(ع) و در منابع دینی ما بیان شده، که مهم‌ترین این ویژگی‌ها، به‌کارگیری، نشر و ترویج علم، در مسیر الهی است.

استاد جامعةالمصطفی العالمیه ادامه داد: حوزه‌های‌ علمیه همواره محلی برای پرورش چنین عالمانی بوده‌اند که برای کسب علم، مشقت مهاجرت را تحمل کرده، فقر و فشار اقتصادی را به جان خریده و از تلاش برای کسب علم کوتاهی نکردند. بدون کسب علم نمی‌توان تأثیرگذاری داشت؛ البته علمی که پاسخگوی نیاز جهان باشد و بتواند مسئله‌های امروز بشر را پاسخ دهد.

حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی، با تأکید بر لزوم برنامه‌ریزی در کسب علم، تصریح کرد: حوزه‌های علمیه همواره تلاش نمودند همراه با نیاز‌های زمانه پیشرفت کنند. یکی از برکات انقلاب اسلامی درباره حوزه علمیه، تحولاتی است که در عرصه علمی رخ داد.

وی بیان کرد: حوزه علمیه امروز را نمی‌توان با پیش از انقلاب مقایسه کرد، زیرا در آن زمان، حوزه علمیه در انزوای تحمیلی قرار داشت، ولی به برکت انقلاب اسلامی، افق‌های جدیدی روبه‌روی حوزه علمیه گشوده شد و امروز عرصه‌های جدیدی از علوم را در حوزه علمیه شاهد هستیم.

رئیس جامعةالمصطفی در بخش دیگری از سخنان خود به «علوم‌انسانی» پرداخت و گفت: علوم‌انسانی مهم‌ترین تأثیر را در زندگی فردی و اجتماعی انسان‌های عصر کنونی دارد و از سویی، این علوم در تماس مستقیم با مبانی دینی ما هستند و این عرصه تازه‌ای به شمار می‌آید که در برابر حوزه‌های علمیه گشوده شده است. البته نباید از میراث غنی گذشته خود غافل شویم، ولی عرصه‌های جدید نیز باید مورد توجه قرار گیرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی توجه به علم و تولید آن را حائز اهمیت دانست و افزود: رویکرد تقریبی، رسالت‌مدارانه و متعهدانه در قبال سرنوشت امت اسلامی، در علم‌آموزی ضروری است. متأسفانه، شاهدیم دشمنان امت اسلامی، امروز مشغول دامن‌زدن به اختلافات و نزاع‌های داخلی امت اسلامی هستند و سرمایه‌گذاری عظیمی برای پشتیبانی و گسترش جبهه تکفیری هزینه کرده‌اند که جز خودشان کسی را نمی‌شناسد و رویکرد تفرقه، نزاع و دشمنی را در راستای رضایت دشمنان اسلام در پیش گرفته‌اند.

وی اظهار کرد: بخش زیادی از این اختلافات و فتنه‌ها در منطقه ما، با دسیسه استعمارگر پیری شعله‌ور شد که آثار استعمارگری آن همچنان در منطقه و شبه‌قاره دیده می‌شود.

رئیس جامعه المصطفی بیان کرد: حوزه‌های علمیه ما باید عالمانی تربیت کند که علاوه بر شناخت جامعه و نیاز‌های امت اسلامی، ملتزم به وحدت امت اسلامی و به دنبال شکوه، عظمت و مجد اسلامی باشند که جز از طریق وحدت و اتحاد محقق نمی‌شود.

انتهای پیام
captcha