مناظرات امام کاظم(ع) در انتقاد از خلفای عباسی بود
کد خبر: 4039229
تاریخ انتشار : ۰۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۲
یک استاد دانشگاه:

مناظرات امام کاظم(ع) در انتقاد از خلفای عباسی بود

عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان گفت: در میان ائمه، امام کاظم(ع) بیشترین و واضح‌ترین مناظرات و مجادلات کلامی را در انتقاد از خلفا داشت و همین مجادلات در زندانی شدن و نهایتاً شهادت ایشان بسیار تأثیرگذار بود.

علی‌اکبر عباسی عضو هیئت علمی گروه تاریخ دانشگاه اصفهان

علی‌اکبر عباسی، عضو هیئت علمی گروه تاریخ دانشگاه اصفهان در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان، اظهار کرد: دوران 20 ساله امامت امام موسی کاظم(ع) با اواخر دوران خلافت منصور، دوران محمدمهدی، دوره کوتاه موسی هادی و سپس بخش‌هایی از دوران خلافت هارون مصادف بود، دورانی که به آن عصر اقتدار عباسیان گفته می‌شود و قدرت آنها در اوج قرار داشت. اگر خلافت عباسی را به چهار دوره تقسیم کنیم، دوره اول آن همین دوران بود، خلفا قدرتمند بودند و استبدادشان بسیار زیاد بود.

وی افزود: البته خشونت و سخت‌گیری خلفایی که نام بردیم، نسبت به امام کاظم(ع) یکسان نبود، مثلاً در میان آنها، محمدمهدی نسبت به علویان آسان‌گیرتر بود، حامی آنها به شمار نمی‌رفت، ولی برخوردها و خشونت‌های کمتری به خرج می‌داد و بیشتر انرژی‌اش به برخورد با اهل الحاد معطوف می‌شد.

عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان ادامه داد: برخی نویسندگان اهل سنت، محمدمهدی را در رده خلفای راشدین می‌دانند، به‌دلیل رفتار نسبتاً خوبی که با علویان داشت و زیاد با آنها سختگیری نمی‌کرد. برعکس، پسر اول او، موسی هادی، سختگیرترین خلیفه نسبت به علویان بود و امام کاظم(ع) و شیعیان در زمان او، دوران بسیار سختی را سپری کردند. معمولاً گفته می‌شود دوران هارون برای امام سخت بود، ولی سخت‌تر از این دوران برای ایشان و سایر علویان، دوران موسی هادی به شمار می‌رفت و علت اینکه برای مخاطبان عام دوران موسی هادی شناخته شده نیست، یا کمتر مطرح است، اینکه دوران خلافت وی بسیار کوتاه بود و آن‌قدر طول نکشید که خشونت‌هایش به زندانی شدن یا شهادت امام منجر شود و با توطئه برادرش، هارون و برخی درباریان عباسی به قتل رسید.

وی بیان کرد: قرن اول هجری قمری، قرن جهاد نامیده می‌شود، یعنی دورانی که مسلمانان مشغول فتوحات بودند و جهاد اولویت داشت. بنابراین، تاریخ‌نگاری هنوز رایج نشده و مراکز علمی بسیار محدود بود، ولی قرن دوم هجری که امام کاظم(ع) در اواخر این قرن می‌زیست، شرایط متفاوتی داشت و به دوران نهضت ترجمه معروف بود. در این دوران، توجه زیادی به علوم صورت گرفت، دارالترجمه‌ها ساخته شدند و حتی در نیمه دوم این قرن، بحث تألیف آثار مطرح شد. لذا، کتاب‌های زیادی به رشته تحریر درآمده است که اوضاع آن دوران را منعکس می‌کند و چنانکه به رواج اندیشه‌های الحادی در دوره محمدمهدی اشاره شد، یکی از دلایل آن این بود که کتاب‌های گوناگونی از ادیان مختلف به زبان عربی ترجمه می‌شد و اندیشه‌ها و آرای متفاوتی در میان مردم و اهل قلم نفوذ می‌کرد.

عباسی اضافه کرد: این مسئله، بازتاب‌هایی به دنبال داشت و ائمه(ع) نیز عکس‌العمل‌ها و موضع‌گیری‌هایی در این زمینه داشتند و دیدگاه‌های خود را مطرح می‌کردند، ولی در این میان، موضع‌گیری‌های امام کاظم(ع) بیشتر معطوف به خود خلافت عباسی بود و واضح‌تر از سایر ائمه(ع) با خلفا مجادلات کلامی داشتند. در واقع، بحث‌ها، مناظره‌ها و مجادلاتی که ایشان داشت، بسیار بیشتر بود و در منابع مختلف نیز منعکس شده است.

وی تصریح کرد: مناظرات امام رضا(ع) به دوره‌ای مربوط می‌شد که ایشان ولیعهد بود و در مرو به سر می‌برد و بیشتر با غیرمسلمانان و در راستای دفاع از اسلام، به مناظره می‌پرداخت. با توجه به اینکه مأمون دانش‌دوست بود، از مناظرات امام رضا(ع) احساس خطر نمی‌کرد و بنا به دلایل سیاسی، ایشان را ولیعهد قرار داده بود، از آرا و دیدگاه‌های امام برای مناظره با بزرگان و اندیشمندان سایر ادیان استفاده می‌کرد، ولی مناظرات امام کاظم(ع) به‌گونه‌ای متفاوت بود، عمدتاً به خلیفه عباسی مربوط می‌شد و جان کلام این مناظرات که بیشتر و مفصل‌تر از همه در الاحتجاج طبرسی آمده، انتقاد از هارون است، مبنی بر اینکه قدرت حق او نیست، حق اهل بیت پیامبر(ص) است و اهل بیت ایشان، عباسیان نیستند. این مناظرات که بعضاً آشکارا بود، تأثیر زیادی در زندانی شدن امام کاظم(ع) به دستور هارون داشت و در نهایت نیز به شهادت ایشان منجر شد.

انتهای پیام
captcha