ابعاد شخصیتی حضرت زینب(س) را نباید منوط به واقعه کربلا کرد
کد خبر: 4037012
تاریخ انتشار : ۲۸ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۶
رئیس دفاتر نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌های گلستان:

ابعاد شخصیتی حضرت زینب(س) را نباید منوط به واقعه کربلا کرد

رئیس دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان گلستان با بیان اینکه ابعاد شخصیتی حضرت زینب(س) را نباید منوط به واقعه کربلا کرد، بیان کرد: حضرت زینب(س) به‌عنوان قهرمان ‌میان زنان در طول تاریخ ماندگار است و زنان باید از ابعاد مختلف شخصیتی آن حضرت الگو‌گیری کنند.

حجت‌الاسلام حسنعلی مازندرانی، رئیس دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان گلستان در گفت‌وگو با ایکنا از گلستان در مورد خصوصیات حضرت زینب (س) گفت: حضرت زینب(س) را عقیله بنی‌هاشم می‌نامند، چرا که عقل و درایت در ذات دختر امیرالمؤمنین(ع) تثبیت شده بود.

وی با بیان اینکه زینب کبری(س) در فصاحت، بلاغت، عبادت، زهد، تدبر و شجاعت شبیه پدر بود، تصریح کرد: حضرت زینب(س) مظهر علم و تقوا بودند و علم خود را از پدر بزرگوار خود آموخته بودند و با شهادت امام حسین(ع) رهبری اهل بیت(ع) و پیام رسانی عاشورا به عهده داشتند و خطبه‌های آتشین ایشان در کاخ بنی امیه بیانگر این حقیقت است.

حجت‌الاسلام مازندرانی با بیان اينکه یکی از ابعاد مهم شخصیتی حضرت زینب(س) شب زنده داری ایشان بوده است، بیان کرد: ایشان در تمام عمر خود شب زندانی و نماز شب را ترک نکردند، حتی شب یازدهم محرم؛ امام سجاد(ع) نیز می‌فرمایند: در آن شب دیدم که عمه‌ام در محراب عبادت به نماز نشسته و مشغول عبادت است. در جای دیگر نقل می‌کنند در مسیر کربلا تا شام هیچ‌گاه نمازهای مستحبی حضرت زینب(س) ترک نشد.

رئیس دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان گلستان با بیان اينکه حضرت زینب(س) مفسّر قرآن بود، ادامه داد: امام حسین(ع) در شب عاشورا هنگام وداع به خواهرش مى‌‏فرماید: مرا در نماز شب فراموش نکن و این نشان از آن دارد كه حضرت زینب ( س) به قله رفیع بندگى و علم و تقوا دست یافته بود.

حجت‌الاسلام مازندرانی با اشاره به اینکه حضرت زینب(س) اسوه صبر و فداکاری است، اظهار کرد: حضرت زینب(س) توانست پس از واقعه عاشورا با رشادت‌های خود پیام کربلا و هدف امام حسین(ع) را جاودانه کند که جمله «کربلا در کربلا می‌ماند اگر زینب نبود،» دلالت بر این مهم دارد.

رئیس دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان گلستان تصریح کرد: زیباترین تعبیری که از ائمه اطهار(ع) درباره شخصیت حضرت زینب(س) رسیده، سخن امام زين العابدين(ع) است. امام چهارم همواره برای عمه گرامی خویش احترام ویژه‌ای قائل می‌شدند؛ ایشان خطاب به حضرت اینگونه می‌فرماید: «أنت بحمد الله عالمة غير معلَّمة، و فهمة غير مفهَّمة؛ بحمداللَّه تو عالمه تعليم نديده‌ و دانا به حقايق احوال اهل دنيایى و محتاج به تعليم و تفهيم نيستى».

حجت‌الاسلام مازندرانی با بیان اینکه ابعاد شخصیتی حضرت زینب(س) را نباید منوط به واقعه کربلا کرد، بیان کرد: حضرت زینب(س) به‌عنوان قهرمان ‌میان زنان در طول تاریخ ماندگار است و زنان باید از ابعاد مختلف شخصیتی آن حضرت الگو‌گیری کنند.

انتهای پیام
captcha