تازه‌مسلمان روسیه و انگیزه‌های گرایش به اسلام
کد خبر: 4020537
تاریخ انتشار : ۲۳ آذر ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۴

تازه‌مسلمان روسیه و انگیزه‌های گرایش به اسلام

نوکیشان مسلمان روسیه قبل از پیوستن به جامعه اسلامی، خود را مؤمن می‌دانستند و جهان‌بینی مسیحی نقش ویژه‌ای در گرویدن آنها داشته است. این نگاه، آگاهی دینی اولیه را شکل داده و مبنایی برای درک خود از دریچه دین شده است.

نوکیشان مسلمان در روسیه و چرایی گرایش به اسلامبه گزارش ایکنا، «لی کرک‌پاتریک» روانشناس آمریکایی معتقد است که انتخاب مذهبی افراد تحت تأثیر روابط فرزند و مادر در سنین اولیه مدرسه است. او بعد از انجام مصاحبه با صدها نفر متوجه شد کسانی که در کودکی مورد علاقه مادرانشان بودند، تمایلی به تغییر دین نداشتند امّا 44 درصد کسانی که رابطه سردی با مادرشان داشتند به دین دیگری گرویدند.

بنا به اعلام رایزنی فرهنگی ایران در روسیه، «آناستازیا پوگونتسوا»، نویسنده تحقیق «تأثیر تغییر مذهبی بر دگرگونی هویت اجتماعی در مثالی از گرویدن مسیحیان به اسلام» معتقد است که تغییر دین از سوی نوکیشان به منزله مداخله قدرت‌های برتر تلقی می‌شود.

این جامعه‌شناس در جمع‌بندی کلی از مصاحبه‌هایش با نوکیشان می‌گوید: «من بیش از ده‌ها مصاحبه جدی با روس‌های تازه ‌مسلمان‌شده‌ که از مسیحیت به اسلام گرویده‌اند انجام داده‌ام. فرضیه این بود که تغییر مذهب یک فرآیند بلندمدت دگرگونی شخصیت همراه با تغییر در نظام ارزشی و خودشناسی است. نتایج نشان داد که این افراد واقعاً شروع به شناخت خود به عنوان بخشی از یک ایده جمعی کردند. همچنین ايمان و رعايت آداب هم در ميان آنها از درجه اول اهمیت برخوردار است».

به طرز عجیبی، همه مصاحبه‌شوندگان اظهار کردند که قبل از پیوستن به جامعه اسلامی، خود را مؤمن می‌دانستند و جهان‌بینی مسیحی نقش ویژه‌ای در گرویدن آنها داشته است. این نگاه، آگاهی دینی اولیه را شکل داده و مبنایی برای درک خود از دریچه دین شده است. پس‌زمینه عاطفی که آنها را در گذار از دینی به دین دیگر همراهی می‌کرد، می‌توان از نوع اضطراب، عدم‌اطمینان، شک ‌به‌خود و ترس توصیف کرد.

همچنین مشخص شد توحید، تغییرناپذیری و سنت، جهان شمولی و اینکه اسلام چه نقشی برای زن قائل می‌شود، عوامل جذب آنها به دین اسلام بوده است.

یک جنبه فکری نیز در گذار به دین دیگر وجود دارد؛ شرکت‌کنندگان در مصاحبه، اعتراف کردند که آنها جذب ادبیات اسلامی شدند و پس از پذیرش اسلام، علاقه آنها به متون خاص مذهبی و فلسفی چندین برابر افزایش داشته است.

وقتی یک مسلمان نوکیش تعهد خود را به دین جدید محکم می‌کند، به دنبال مشارکت فعال‌تر در زندگی جامعه اسلامی است و در عین‌حال روابط خود را با دوستان غیرمسلمان قبلی کمرنگ می‌کند. قاعدتا دوستان و آشنایان نسبت به والدین و اقوام کمتر پذیرای این تغییر دین می‌شوند.

اغلب در جامعه روسیه تصویری منفی از اسلام شکل می‌گیرد که ناشی از تفکرات افراط‌گرایانه، رواج مفهوم نادرست تروریسم بین‌المللی اسلامی و استفاده از عباراتی مانند «آیا روسیه یک کشور مسلمان خواهد شد؟» و «دختران روس در نقشه‌های وهابی‌ها» و ... است.

در زندگی یک مسلمان، جامعه دینی نقش مهمی دارد. یک مسلمان مؤمن همیشه می‌داند که خانواده را چگونه اداره کند، چطور با مردم ارتباط برقرار کند و در یک موقعیت خاص چه رفتاری داشته باشد. زندگی دینی یک مسلمان مبتنی بر رعایت ارکان اسلام است و زندگی روزمره به دستورات موجود در سنت (نمونه‌هایی از زندگی پیامبر اسلام به عنوان الگو) بستگی دارد. گویا نظام دینی زبان تازه‌ای به نوکیشان می‌دهد که با آن می‌توانند به اهمیت اعمال خود پی ببرند. می‌توان گفت گذار به دینی دیگر به فرد کمک می‌کند تا از بستر فرهنگی که بحران فردی او را تقویت می‌کند فاصله بگیرد.

انتهای پیام
captcha