مسئولان قبل از اجبار شهروندان خود عامل به قانون باشند
کد خبر: 4018097
تاریخ انتشار : ۱۲ آذر ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۴

مسئولان قبل از اجبار شهروندان خود عامل به قانون باشند

امام‌جمعه کرج با بیان اینکه قانون حافظ امنیت جامعه است که نباید به بهانه‌های مختلف نادیده گرفته شود گفت: حاکمان قبل از اجبار شهروندان خود عامل به قانون باشند

آیت الله سیدمحمدمهدی حسینی همدانی امام جمعه کرج

به گزارش ایکنا از البرز، آیت‌الله سیدمحمدمهدی حسینی همدانی، امام‌جمعه کرج، 12 آذرماه در خطبه‌های این هفته نماز جمعه کرج به ۱۲ آذرماه سالروز تصویب قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۳۵۸ اشاره و اظهار کرد: مساله قانون و قانونمداری همچون عدالت اجتماعی که نتیجه قانون است از مباحث اصلی جامعه است و تا عدالت اجتماعی در یک جامعه محقق نشود افرادی خود را ملزم به رعایت آن ندانسته و هرج و مرج به وجود می‌آورند.

وی گفت: در مرحله اول حکومت‌ها قوانین عادلانه را وضع می‌کنند و پس از آن با رعایت قانونمداری در جامعه، عدالت اجتماعی محقق می‌شود که یکی از اهداف انبیای الهی نیز همین بوده است.

این مسئول با بیان اینکه رسول اکرم(ص) در اجرای قوانین بیشترین سخت‌گیری را برای نزدیکان خود اعمال می‌کرد، افزود: قانون حافظ امنیت جامعه است که نباید به بهانه‌های مختلف نادیده گرفته شود و زمانی به نتیجه می‌رسد که حاکمان قبل از اجبار شهروندان خود عامل به قانون باشند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه قانونمداری افراد جامعه متأثر از قانونمداری حکمرانان است، تاکید کرد: بعضی با این موضوعات خیلی عادی برخورد می‌کنند در حالیکه حساب و کتاب این مسائل خیلی مهم است.

حسینی‌همدانی گفت: از رسول خدا(ص) نقل است که روز قیامت حاکمی را می‌آورند که هنگام اجرای حدود الهی یک تازیانه کمتر از حد معین شده زده است که در مقام بازخواست جواب می‌دهد که به خاطر رحم به بنده تو اینکار را کردم و می‌پرسند از او که آیا تو نسبت به بندگان من مهربانتر از من هستی؟ سپس امر می‌کنند که وی را به آتش بیافکنند.

امام‌جمعه کرج ادامه داد: همچنین رسول گرامی اسلام(ص) نقل کرده‌اند در روز قیامت شخصی دیگری را می‌آورند که یک تازیانه بیشتر زده است که می‌گوید خدایا به خاطر بازداشتن از معاصی تو اینکار را کرده‌ام که دستور می‌آید وی را هم به آتش بیاندازید. با توجه به این روایات متوجه می‌شویم که قانون باید به طور کامل اجرا شود و شاید کسی در راس کاری قرار می‌گیرد و درستکار باشد ولی اطرافیانی باشند که به دنبال سواستفاده از قدرت و مقام او برآیند و انتظاراتی داشته باشند که تن دادن به آن به منزله زیرپا گذاشتن منافع عمومی و احکام الهی است. باید در اجرای قانون و رعایت عدالت به سیره رسول خدا(ص) عمل کنیم تا جامعه آرامش داشته و مزه عدالت را بچشد.

حسینی‌همدانی در ادامه به بیان چند موضوع استانی پرداخت و افزود: مسئولان اجرایی باید تمام سعیشان خدمت به مردم باشد و از ایجاد حواشی در عملکردشان بپرهیزند و دستگاه‌های قضایی و نظامی نیز در چارچوب قانون به وظایفشان عمل کنند و به ملامت شایعه‌سازان و ملامت‌کنندگان توجه نکنند.

وی با تأکید بر بخش قضایی و نظامی مبنی بر اینکه به تذکراتی که از روی خیرخواهی داده می‌شود توجه کنید و خود را خیرخواه مردم بدانید، نسبت به مسئولان اجرایی تذکر داد که با جوسازی و دروغ‌افکنی افکارعمومی را ناراحت نکنید. در جلسه رسمی کسی نباید به خود اجازه دهد دستگاه‌ها را متهم کند، باید پیگیری قضایی شود و هر کسی ناتوانی در کار دارد نباید فرار از قانون داشته باشد.

انتهای پیام
captcha