وزیر اوقاف سوریه: شورای فقهی فتوای جمعی صادر می‌کند
کد خبر: 4017744
تاریخ انتشار : ۱۰ آذر ۱۴۰۰ - ۲۰:۵۹

وزیر اوقاف سوریه: شورای فقهی فتوای جمعی صادر می‌کند

وزیر اوقاف سوریه اعلام کرد که به دنبال صدور فرمان گسترش اختیارات شورای فقهی و لغو منصب مفتی جمهوری در این کشور، شورای فقهی وظیفه صدور فتوای جمعی و نه فردی را بر اساس مکاتب فقهای مذاهب اسلامی در اختیار گرفته است.

به گزارش ایکنا به نقل از روسیا الیوم، محمد عبدالستار السید، وزیر اوقاف سوریه گسترش اختیارات شورای فقهی در این وزارتخانه  را گامی بسیار بزرگ و بزرگترین روند اصلاحی در بعد دینی توصیف کرد.

بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه اخیراً با صدور فرمانی اختیارات شورای فقهی در وزارت اوقاف این کشور را توسعه داده، اما سمت مفتی جمهوری را لغو کرد.

او در گفت‌وگو با تلویزیون السوریه گفت: گسترش اختیارات شورای فقهی در وزارتخانه گام بسیار بزرگی است، قرآن کریم و پیامبران همواره دستور اصلاح داده‌اند... با گسترش اختیارات شورا، فتوای فردی به جمعی انتقال می‌یابد و به این ترتیب این بزرگترین فرآیند اصلاحی است که در بعد دینی در سوریه اتفاق می‌افتد.

عبدالستار تصریح کرد: وقتی به اهمیت فرمان گسترش اختیارات شورا می‌نگریم باید در نظر داشت که سال‌های  جنگ تروریستی علیه سوریه شاهد سردادن شعارها و استفاده از فتواهای شاذ بودیم که منجر به خونریزی و ویرانی کشور شده بود در حالی که این فتواهای شاذ، تکفیری، وهابی و اخوانی فتواهایی فردی است و تبدیل فتوا از حالت فردی به جمعی بزرگ‌ترین اصلاحی است که در حوزه دینی اتفاق افتاده است.

وزیر اوقاف سوریه خاطرنشان کرد: وظایف و کار شورای علمی فقه مربوط به تهیه تحقیقات علمی فقهی و بحث در مورد پژوهش‌های مربوط به مسائل دینی در دوران معاصر است و به ادغام بین مکاتب فقهی کمک می‌کند، علاوه بر اینکه  مراجع، تألیفات،  جریان‌ها و گرایش‌هایی را که حامل اندیشه‌های انحرافی تکفیری و افراطی هستند، مشخص می‌کند.

او تأکید کرد: باید این تألیفات و گرایش‌ها مشخص شوند تا همه کشورها و دیگر کشورهای عربی و اسلامی متوجه شوند که این تألیفات و این فتواها تکفیری، تروریستی، افراطی و وهابی است و باید روی آنها تمرکز داشت.

وزیر اوقاف تصریح کرد: شورا وظیفه صدور فتوا را بر عهده دارد و از این رو با ذکر ادله بر مکاتب فقهای مذاهب اسلامی اتکا می‌کند و در استنباط خود هم بر منابع مختلف تشریع اسلامی از قرآن و سنت استناد می‌کند، به گونه‌ای که به دور از عصبیت‌های مذهبی و منطبق بر احکام مختلف فقهی معاصر باشد.

عبدالستار گفت: یکی از وظایف شورا نیز رد فتواهای فرقه‌ای و مقابله با ایدئولوژی افراطی و تکفیری با همه جریانات و وابستگی‌هایش و مقابله با تهاجم ایدئولوژیک است که ابزار اصلی لیبرالیسم مدرن در تخریب جوامع است.

وزیر سوری در پاسخ به سؤالی درباره منصب مفتی کل تصریح کرد: وقتی صحبت از لغو این منصب می‌شود باید از منظر حقوقی و تاریخی مسائل را بررسی کنیم و در اینجا باید تصریح کنیم که فتوا بیان حکم شرعی برای کسانی که است که می‌پرسند.

تصمیم لغو منصب مفتی جمهوری سوریه چند روز پس از واکنش تند شورای علمی فقهی به تفسیر احمد بدر الدین حسون، مفتی جمهوری سوریه از یکی از آیات قرآن اتخاذ شد که این شورا این تفسیر را تحریف و تعریف نادرست دانست و تأکید کرد که نباید به سمت تفاسیر شخصی عجیب کشیده شد و برخی این بیانیه شورای علمی فقهی سوریه را دلیلی بر تقویت اقتدار و نقش وزارت اوقاف سوریه تلقی کردند.

انتهای پیام
captcha