مهارت‌های تقویت صبر و استقامت در روایات معصومین(ع)
کد خبر: 4016794
تاریخ انتشار : ۰۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۱

مهارت‌های تقویت صبر و استقامت در روایات معصومین(ع)

یکی از راه‌های استقامت در برابر مشکلات مجهزشدن به سلاح صبر و استقامت است. دین و خرد و تجربه بر این اتفاق‌نظر دارند که هرکس بخواهد به اهداف خود برسد، باید به این سلاح مجهز باشد و در برابر مشکلات و موانع جوانمردی کند.

به گزارشصبر و استقامت در مشکلات ایکنا از گلستان، از آنجایی که دنیا دار‌ تزاحمات است، ساختار زندگی دنیا به گونه‌ای است که انواع و اقسام مزاحمت از سوی عوامل طبیعی و غیر‌طبیعی، لحظه به لحظه انسان را تهدید می‌کند و حیات مادی و معنوی او را در معرض‌ خطر قرار می‌دهد. اگر انسان در برابر عوامل تهدید کننده پایداری نکند و تسلیم آنها شود، از پای درخواهد آمد. دین و خرد و تجربه بر این اتفاق نظر دارند که هر کس بخواهد بماند و به اهداف خود برسد، باید به سلاح صبر و استقامت مجهز باشد و در برابر مشکلات و موانع پایمردی کند. خداوند متعال در قرآن از صبر به‌عنوان سر‌منشأ و ریشه اصلی هرگونه پیروزی مادی و معنوی یاد می‌کند و خطاب به مؤمنین می‌فرماید: «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اصْبِرُوا وَصَابِرُوا وَرَابِطُوا وَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ»(اى كسانى كه ايمان آورده‏‌ايد صبر كنيد و ايستادگى ورزيد و مرزها را نگهبانى كنيد و از خدا پروا نماييد اميد است كه رستگار شويد).

اطاعت از اوامر خداوند و معصومان(ع) یکی دیگر از مواضع صبر محسوب می‌شود که خداوند در ازای آن پاداش عطا می‌کند. لذا شروع و یا ادامه هر کاری با سختی و مشکلات خاص خود همراه است و بدون صبر انسان به بن‎بست‎هایی برخورد خواهد کرد، بنابراین تمرین در راه دستیابی به صبر موجب می‌شود که به مرور زمان انسان صبور بار آمده و در مواجه با مشکلات با عزمی راسخ به مقابله بپردازد.

امام باقر(ع) در باب ارزش و نقش سازنده صبر و استقامت در برابر مشکلات می‌فرماید: «بهشت در پوششی از ناملایمات و بردباری است. پس هر کس در دنیا برناملایمات صبر کند، به بهشت می‌رود و دوزخ در پوششی لذت‌ها و خواهش‌های نفس است. پس هر که لذت و خواهش نفس را برآورده سازد، به دوزخ می‌رود( الکافی جلد 4 صفحه 278).

از نظر قرآن اميد و آرزوى ورود به بهشت مقتضى صبر و پايدارى در سختي‌ها است و انسان با چنین امیدی است که می‌تواند صبر پیشه کند و میوه صبر را در بهشت بلکه حتی در دنیا بچیند و از فواید و آثار آن بهره گیرد (بقره، آیه 214؛ آل عمران، آیه 142)

صبر نقش مهمی در رسیدن به کمال دارد، از همین رو امیرالمؤمنین(ع) در تبیین آن فرموده است: «فَإِنَّ الصَّبْرَ مِنَ الْإِيمَانِ كَالرَّأْسِ مِنَ الْجَسَدِ وَ لَا خَيْرَ فِي‏ جَسَدٍ لَا رَأْسَ مَعَهُ وَ لَا خَيْرَ فِي إِيمَانٍ لَا صَبْرَ مَعَه‏؛ موقعیت صبر برای ایمان بسان موقعیت سر برای بدن است بدن بی سر فاقد هرگونه خیر است. ایمان بی‌صبر هم فاقد هرگونه خیر است» (نهج البلاغة، الحکمة/82).

عوامل متعددی در تحصیل صبر و ‌استقامت و تقویت این دو گوهر ارزشمند مؤثرند، از جمله تقویت یقین و ایمان، تقوا و خودداری از گناه، ذکر و یاد خدا، دعا و درخواست، داشتن روحیه امید، توکل به خداوند، و معرفت و بصیرت که انسان با تقویت این عوامل می‌تواند در برابر مشکلات و ناملایمات صبر و شکیبایی کرده و به کمال رهنمون شود.

خبرنگار: شایسته سادات میر‌حسینی

انتهای پیام
captcha