درخواست دریافت وام بدون بهره از دولت انگلیس
کد خبر: 4006588
تاریخ انتشار : ۲۸ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۶

درخواست دریافت وام بدون بهره از دولت انگلیس

دانشجویان مسلمان انگلیس از بوریس جانسون، نخست‌وزیر این کشور خواسته‌اند وام‌های دانشجویی که به آنان داده می‌شود بدون بهره و مطابق با شریعت اسلامی باشد.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از فایننشال تایمز، دانشجویان مسلمان انگلیس از دولت ‌خواسته‌اند به وعده خود مبنی بر اعطای وام‌های دانشجویی مطابق با شرع اسلام عمل کند.

تاکنون دهها هزار جوان مسلمان به دلیل نبود این وام‌ها مجبور به ترک تحصیل یا هزینه شخصی برای ادامه تحصیل خود می‌شوند.

ائتلافی شامل استفان تیمس نماینده پارلمان، سازمان جمع آوری اطلاعات Muslim Census و بنیاد ملی زکات، روز سه شنبه، 27 مهرماه از بوریس جانسون نخست‌وزیر این کشور خواست اقدامات لازم را برای تأمین منابع مالی جایگزین برای دانشجویان مسلمان تا سپتامبر 2022 انجام دهد.

این درخواست در پی نامه‌ای است که در ماه ژوئن از سوی ده‌ها سازمان از جمله انجمن مسلمانان بریتانیا، اتحادیه ملی دانشجویان و ائتلاف برابری آموزشی ارسال و در آن تأکید شد که دانشجویان به خاطر دین خود از دسترسی به تحصیلات دانشگاهی محروم نشوند. 

براساس یک نظرسنجی از مسلمانان انگلیس که هفته گذشته منتشر شد سیاست دولت برای ارائه وام‌های دانشجویی با بهره، برنامه‌های آموزشی 100 هزاری مسلمان دانشجو را مختل کرده است.

مفتی محمد زبیر بات، یکی از علمای اسلامی انگلیس گفت که وام‌های بابهره در اسلام ممنوع است زیرا وام دادن باید به منظور کمک به شخص باشد تا کسب سود. شما این کار را برای رضای خدا انجام می‌دهید.

طبق این نظرسنجی، این ممنوعیت و فقدان گزینه‌های جایگزین به این معنی است که از هر 10 دانشجوی مسلمان در آینده یک نفر دانشگاه را از دست می‌دهد و از هر 6 نفر، یک نفر شخصا هزینه‌های دانشگاه خود را تأمین می‌کند. سالانه حدود 36 هزار دانشجوی مسلمان در دانشگاه‌های انگلیس تحصیل می‌کنند.

دیوید کامرون نخست‌وزیر وقت انگلیس در سال 2013 وعده داد که به این مشکل رسیدگی کند. درآن زمان به دولت پیشنهاد شد که صندوق تکافل، جایگزین وام‌های دانشجویی با بهره شود.

انتهای پیام
captcha