راهکار ایجاد اشتغال در رونق تولید است/ توجه دولت به فرهنگ و نمادهای تمدنی
کد خبر: 4005020
تاریخ انتشار : ۲۳ مهر ۱۴۰۰ - ۰۱:۱۱
رئیسی در جمع خبرنگاران فارس:

راهکار ایجاد اشتغال در رونق تولید است/ توجه دولت به فرهنگ و نمادهای تمدنی

رئیس‌جمهور کشورمان راهکار ایجاد اشتغال را در رونق تولید دانست و گفت: باید به دنبال این باشیم که به سمت تولید افزون حرکت کنیم در غیر این صورت دستگاه‌های دولتی با افزایش نیروی قراردادی و شرکتی گره‌ای از مشکلات کشور را باز نخواهند کرد.

به گزارش ایکنا از فارس، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور کشورمان شامگاه پنج‌شنبه، 22 مهرماه در دقایق پایانی حضور در استان فارس در جمع خبرنگاران این استان حضور یافت و به سؤالات آنان پاسخ گفت.

وی، مردم فارس را مردمی خون‌گرم، پرتلاش و فرهنگ‌دوست توصیف کرد و افزود: امروز توفیق زیارت احمدبن موسی شاهچراغ(ع) و دیدار با جمعی از مردم شیراز را داشتم البته باید در جای جای استان با مردم دیدار عمومی داشتم اما به دلیل شرایط شیوع کرونا توفیق این حضور حاصل نشد و از همین‌جا از مردم استان عذرخواهی می‌کنم.

رئیسی، با بیان اینکه استان فارس مهد تمدن و فرهنگ و ادبیات فارسی است و آثار این تمدن در جای جای نقاط این استان وجود دارد، گفت: فارس هم جایگاه اولیای خداست، هم سومین حرم اهل بیت(ع) در ایران اسلامی است و هم آثار تمدنی فراوانی در آن وجود دارد، از هنر فاخر ایرانی گرفته تا شعر و ادب فارسی، از حافظ و سعدی گرفته تا تخت جمشید، از مردان و زنان فرهیخته‌ای که در این استان منشأ آثار بسیاری بوده‌اند تا فلاسفه و حکما و نام‌آورانی که این استان داشته است و در رأس همه این‌ها 15 هزار شهید استان فارس قرار دارد.  

رئیس‌جمهور کشورمان تصریح کرد: قبل از سفر کارشناسی‌های لازم را برای احصای نیازها و مشکلات استان فارس در حوزه‌های مختلف انجام دادیم. با استاندار، نماینده ولی‌فقیه در استان، کارشناسان و حتی مردم صحبت‌هایی انجام شد که نیازهای استان چیست و اولویت‌های آنان را مشخص کردیم.

وی، یکی از محورهایی که مورد توجه بوده است را طرح‌های نیمه تمام در حوزه‌های کشاورزی، آب‌رسانی، صنعت و معدن، گردشگری و غیره برشمرد و افزود: در همه حوزه‌ها طرح‌های نیمه تمام در استان فارس داریم که بخشی از بودجه آن‌ها هزینه شده و بخش دیگری مانده است. اولویت ما تمام کردن این پروژه‌هاست تا بتوانند مشکل مردم را حل کند.

تصویب 100 طرح برای فارس

رئیسی با بیان اینکه بیش از 100 طرح برای استان فارس مورد تصویب قرار گرفته است که جلسات کارشناسی آنان نیز برگزار شده است و با وزرا و مدیران مربوطه هم مطرح شد و نهایتاً توسط معاون اول رئیس جمهور تشکیل جلسه شد، گفت: قریب 6 هزار میلیارد برای استان فارس تصویب شد که در پروژه‌های مختلف باید تخصیص یابند.

رئیس‌جمهور کشورمان اظهار کرد: استاندار و نماینده ولی‌فقیه در استان پیگیر این مسائل خواهند بود و از طرف دیگر معاون اجرایی رئیس‌جمهور و وزرا مسئولیت پیگیری پروژه‌ها را خواهند داشت یعنی هم در حوزه استانی و هم در حوزه ستادی و ریاست جمهوری برای این پروژه‌ها پیگیری انجام می‌شود.

وی به طرح ساماندهی حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) و مشکلات آب این استان اشاره کرد و گفت: مشکل آب یکی از مسائل جدی استان فارس است. در این راستا سریعاً کمیته پیگیری خشکسالی زیر نظر وزیر نیرو تشکیل شود زیرا مشکل آب و خشکسالی تنها مربوط به فارس نیست و چند استان دیگر هم درگیر این مسئله هستند و از سوی دیگر شورای عالی آب تشکیل خواهد شد تا آبرسانی عادلانه‌ای در سطح استان داشته باشیم.

رئیسی با بیان اینکه پروژه ارتباط فارس به دریا نیز در این سفر مورد توجه قرار گرفت، گفت: وزرای ما در جلسه شورای اداری هر کدام در حوزه کاری خودشان گزارشاتی را ارائه دادند تا مدیران استان هم بدانند چه کارهایی انجام دهند. اعتبار و حمایت از مرکز و دولت انجام می‌شود اما میدان‌داری و اجرا باید طبیعتاً توسط مدیران استان انجام شود.

وی با تأکید بر اینکه باید مردم اطلاع داشته باشند که حضور هیئت دولت در این استان چه مصوبات و نتایجی به دنبال داشته است، افزود: قبل از مسئله اقتصادی باید بدانیم استان فارس و شیراز به‌عنوان یک قطب فرهنگی و تمدنی مورد توجه جدی قرار گیرد. اینجا قطب فرهنگی است که باید کاملاً مورد توجه همه بخش‌ها قرار گیرد.

رئیس‌جمهور کشورمان با تصریح اینکه تقویت این قطب فرهنگی امروز بر عهده همگان است که در پرتو اهل بیت(ع) و فرهنگ غنی تمدنی که داریم امیدواریم بتوانیم به نسل‌ها و عصرها منتقل کنیم، گفت: یکی از مسائل مهم استان فارس مسئله گردشگری است که در اینجا هم گردشگری زیارت، هم سیاحتی و هم سلامت داریم و باید اقتصاد گردشگری فعال شود البته در این زمینه برنامه‌ریزی‌هایی انجام شده است و باید گام‌هایی در این رابطه برداریم.

رئیسی بر ضرورت توجه به مسئله کشاورزی در استان فارس تأکید کرد و افزود: در برخی از محصولات کشاورزی استان فارس و شیراز رتبه اول کشور را دارد و باید این رتبه اول را حفظ کنیم.

وی با اشاره به وضعیت صنعتی استان فارس گفت: حدود 40 درصد ظرفیت‌های صنعتی استان فارس تعطیل است. زیربناها ساخته شده است و فقط معطل تسهیلاتی است که باید آن تسهیلات هم اعطا شود. بانک‌ها باید بدانند که امروز خلق نقدینگی اگر به سمت تولید رفت، نه تورم و نه رکود خواهیم داشت لذا حتماً نقدینگی به سمت تولید برود.

رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه امروز اولویت ما در تسهیلات مسئله تقویت تولید در کشور است، از دیگر مسائلی که در استان فارس مطرح است، مسئله جاده‌های مواصلاتی و راه‌های ارتباطی برشمرد که باید هم در بخش ریلی و هم جاده‌ای دنبال شود.

رئیسی اظهار کرد: بیش از 100 طرح که در استان فارس مصوب شده است و پیگیری خواهد شد البته اینها همه مسائل فارس نیست و تنها اولویت‌هایی است که ما شناسایی کردیم که باید سریع انجام شوند و تأخیر در این‌ها موجب خسارت جدی برای مردم و استان خواهد شد.

وی با بیان اینکه همه ما در ایجاد اشتغال سهم داریم، افزود: استان فارس زمینه‎‌های بسیاری برای ایجاد اشتغال دارد. ایجاد اشتغال هم تنها از سوی وزارت کار نیست بلکه همه بخش‌ها باید به خط شوند تا یک خط تولید را افزایش دهند. اگر یک کارگاه یک خط تولید دارد باید تلاش کنیم تا دو خط تولید شود نه اینکه تلاش کنیم تا حتماً یک کارمند جذب یک اداره شود. نتیجه آن می‌شود که در ادارات حجم بالای نیروی انسانی داریم که این حجم خود یک گره می‌شود.

رئیس جمهور راهکار ایجاد اشتغال را در رونق تولید دانست و گفت: باید به دنبال این باشیم که به تولید بیفزاییم وگرنه اینکه دستگاه‌های دولتی تحت عنوان نیروی قراردادی و شرکتی به حجم نیروهای خود بیفزایند گره‌ای از مشکلات کشور را باز نخواهد کرد. باید کاری کنیم که تولید در کشورمان افزایش پیدا کند یعنی نیروی انسانی کارآمد ما برای گره‌گشایی از کشور جذب شود.

رئیسی در بخش دیگری از سخنان خود بر ضرورت توجه به حوزه فرهنگ تأکید کرد و افزود: توجه به معیشت مردم نباید به هیچ عنوان ما را از توجه به برنامه‌های فرهنگی و تمدنی باز دارد. با اینکه مسئله معیشت، اولویت ماست اما در دولت سیزدهم به هیچ عنوان فرهنگ اولویت خود را از دست نخواهد داد. توجه به فرهنگ و نمادهای تمدنی مورد تأکید دولت خواهد بود. 

وی با بیان اینکه در رابطه با مسئله گردشگری و اقتصاد گردشگری و رفع مشکلات مراکز فرهنگی در استان فارس حتماً بودجه و اعتبارات لازم را تخصیص خواهیم داد، افزود: قریب 100 میلیارد در این حوزه به استان فارس اختصاص پیدا کرده است زیرا هم مرمت این مراکز مورد توجه است و هم اینکه باید این مراکز به عنوان آثار فرهنگی و تمدنی برای کشور حفظ شود.

 

انتهای پیام
captcha