پول‌پاشی برای افزایش یارانه نقدی تورم‌زا است
کد خبر: 4003689
تاریخ انتشار : ۱۸ مهر ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۴
محمودی:

پول‌پاشی برای افزایش یارانه نقدی تورم‌زا است

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: تزریق منابع مالی و پول‌پاشی قطعاً موجب تورم خواهد شد، اما با ثبات قیمت‌ها بسیاری از مشکلات مرتفع می‌شود.

به گزارش ایکنا، تهران‌نیوز نوشت: سمیه محمودی طی گفت‌وگویی با تحلیل و ارزیابی عملکرد دولت سیزدهم در دو ماه و اندی از روی کار آمدن رئیس جمهور و وزرا اظهار کرد: خوشبختانه رئیس‌جمهور روند بسیار خوبی را پیش گرفته‌اند که حضور در بین مردم در کاهش مشکلات کشور بسیار تأثیرگذار است.

وی با بیان اینکه شنیدن مشکلات مردم از نزدیک بدون هیچ واسطه‌ای از اقدامات بسیار خوبی رئیس جمهور است، اضافه کرد: در حال حاضر مردم مشکلات عدیده‌ای دارند که ازجمله آن مسائل اقتصادی است، البته مسائل دیگری مانند فرهنگ و سیاست نیز ممکن است جزء دغدغه مردم باشد.

نماینده مردم دهاقان و شهرضا در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه در مدت کوتاه روی کارآمدن دولت سیزدهم شاهد اقدامات مثبتی بوده‌ایم، عنوان کرد: قبل از آغاز دولت سیزدهم دو مورد اصلی باید مورد توجه قرار می‌گرفت؛ نخست معیشت و دوم سلامت مردم که حتی از مسئله مسکن هم ضروری‌تر جلوه می‌کرد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی افزود: در حوزه سلامت اقدام بسیار خوبی صورت گرفته و با واردات واکسن کرونا و تولید واکسن داخلی درصد زیادی از مردم واکسینه شده‌اند و آرامش نسبی بر کشور حکمفرما شده است.

محمودی با تأکید بر اینکه در حوزه معیشت هم می‌توان با سرعت واکسیناسیون مردم پیش رفت، تبیین کرد: رئیس جمهور در زمان تبلیغات قول رفع مشکل مردم را در مسئله معیشت و مسکن داد و مردم نیز این قول‌ها را در حافظه خود نگه خواهند داشت و امیدواریم دولت سیزدهم با قوت بیشتری به سمت تحقق وعده‌ها حرکت کند.

وی در پاسخ به این سوال که مشخصه اصلی دولت سیزدهم را چه می‌دانید؟ بیان کرد: جوانی شاخصه اصلی دولت است و نیروهای جوان و پرانرژی در رأس کار قرار گرفته‌اند؛ از وزرا گرفته تا معاونان.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: شنیدن بدون واسطه صدای مردم از سوی رئیس جمهور دیگر مشخصه دولت سیزدهم است، یادآور شد: ما نمایندگان هم باید با حضور در میان مردم صدای آنان را بشنویم و درصدد رفع مشکلات آنان بربیاییم.

نماینده مردم دهاقان و شهرضا در مجلس شورای اسلامی متذکر شد: پیش از این به دولتمردان این انتقاد را داشتیم که طوری رفتار می‌کنند که انگار نماینده مردم نیستند، اما حالا با وحدت و یکدلی میان دولت، مجلس و قوه قضائیه این احساس وجود دارد که همه نماینده مردم هستیم.

محمودی تشریح کرد: حضور دولتمردان در مناطق کم‌برخوردار و میان مردم نشان می‌دهد که عزم دولت سیزدهم برای رفع مشکلات مردم جدی است.

وی با یادآوری دوباره مشکلات معیشتی مردم بیان کرد: در کنار مشکلات معیشتی مسائل مرتبط با گرانی معضل اصلی جامعه بوده، امیدواریم با دولت با تدوین برنامه‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت این مشکلات را رفع کند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی درباره اینکه ظاهراً دولت درصدد پرداخت یارانه جدید به مردم است و صحبت از یارانه ۲۵۰ تا ۴۰۰ هزار تومان به میان آمده، آیا مجلس شورای اسلامی دراین باره جلسه داشته است، عنوان کرد: تزریق منابع مالی قطعاً موجب تورم خواهد شد، اما اگر قیمت‌ها ثبات داشته باشد بسیاری از مشکلات مرتفع می‌شود.

نماینده مردم دهاقان و شهرضا در مجلس شورای اسلامی با اشاره به افزایش قیمت لبنیات و تخم‌مرغ طی هفته‌ها و ماه‌ها گذشته تصریح کرد: تزریق منابع مالی برای پرداخت یارانه به مردم و از سویی افزایش قیمت‌ها سبد معیشتی مردم را پر نخواهد کرد، اکنون عنوان شده فردی که زیر ۱۱ میلیون تومان درآمد داشته باشد زیر خط فقر به سر می‌برد، بنابراین باید از ریشه مسائل مرتبط با معیشت و اقتصاد را درست کرد.

محمودی درباره اینکه محسن رضایی معاون اقتصادی رئیس جمهور در دوران تبلیغات ریاست جمهوری صحبت از پرداخت یارانه ۴۵۰ هزار تومان به مردم کرده بود، آیا این موضوع را عاقلانه می‌دانید؟ گفت: به هر صورت باید منابع این یارانه تأمین شود، متأسفانه با کسری بودجه مواجه هستیم، متوجه نمی‌شوم آقای رضایی این صحبت را طبق کدام کار کارشناسی گفته است؟

حضور دولتمردان در مناطق کم‌برخوردار و میان مردم نشان می‌دهد که عزم دولت سیزدهم برای رفع مشکلات مردم جدی است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی افزود: گران کردن حامل‌های انرژی یا آزاد کردن پول‌های بلوکه شده ایران در خارج از کشور شاید مدنظر معاون اقتصادی رئیس جمهور بوده، اما به جای دادن ماهی، بهتر است ماهی‌گیری یاد افراد بدهیم.

حضور دولتمردان در مناطق کم‌برخوردار و میان مردم نشان می‌دهد که عزم دولت سیزدهم برای رفع مشکلات مردم جدی است.

وی با تأکید بر اینکه پرداخت یارانه شاید در کوتاه‌مدت موفقیت‌آمیز باشد، اما در بلندمدت اقتصاد کشور از این موضوع متضرر خواهد شد، تشریح کرد: موضوع یارانه‌های پنهان حامل‌های انرژی این روزها داغ شده و شاید دولت قصد دارد با آزاد کردن یارانه حامل‌های انرژی به دهک‌های پایین‌تر جامعه کمک کند.

نماینده مردم دهاقان و شهرضا در مجلس شورای اسلامی در ادامه توضیح داد: کشور به شدت دچار تورم شده و هر تزریق پولی تورم‌زا خواهد بود و نقدینگی افزایش خواهد یافت، بنابراین باید ابتدا نقدینگی کنترل و ثبات قیمت ایجاد شود، دراینصورت سرمایه‌گذار داخلی و خارجی با خیال راحت سرمایه‌گذاری خواهد کرد.

محمودی با ثبت قیمت و سرمایه‌گذاری پروژه‌های بر زمین مانده دوباره رونق خواهد گرفت و تولید به مسیر اصلی خود بازخواهد گشت، ازسوی دیگر با ثبات قیمت مردم با آسودگی روی پول ماهیانه خود حساب باز کرده و از پس مخارج‌شان برخواهند آمد.

وی تبیین کرد: دولت برای کمک به مردم و افزایش یارانه باید مراقب نقدینگی و تورم باشد، خاطرنشان کرد: در مجلس دهم بحث کوپن را مطرح کردم که همکاران مقابلم موضع گرفتند که به دهه گذشته بازنمی‌گردیم، در حالی که این موضوع می‌توانست به ثبات قیمت‌ها منجر شود.

نماینده مردم دهاقان و شهرضا در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دولت سیزدهم باید با اقتصاددانان و کارشناسان اقتصادی در زمینه قبات قیمت‌ها و مهار تورم جلسه برگزار کند، اضافه کرد: معتقدم پول‌پاشی آسیب جدی به اقتصاد کشور وارد خواهد کرد و باید دولتمردان از این کار اجتناب کنند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود درباره اینکه براساس دستور مقام معظم رهبری بحث ممنوعیت واردات لوازم خانگی از کره‌جنوبی تا چه اندازه به رونق تولید در کشور کمک می‌کند، تشریح کرد: قطعاً کمک‌کننده خواهد بود، اما نباید شرکت‌های داخلی آسوده‌خاطر باشند که هر محصولی را تولید کرده و به دست مردم بدهند.

نماینده مردم دهاقان و شهرضا در مجلس شورای اسلامی افزود: به‌عنوان مثال در بحث خودرو چند شرکت به‌صورت انحصاری در حال فعالیت هستند و با کیفیت پایین‌تر و قیمت ‌بالاتر محصولات خود را به مردم می‌فروشند و مردم نیز مجبور به خرید هستند.

محمودی توضیح داد: مقام معظم رهبری نیز روی کیفیت تأکید فراوانی دارند و اینگونه نباشد که محصولات لوازم خانگی در انحصار چند شرکت معدود قرار بگیرد و جوانان بیکار باشند، بنابراین باید تولید ملی در کنار اشتغال قرار داشته باشد و با بالا رفتن کیفیت مردم از خرید خود راضی باشند.

در بحث خودرو چند شرکت به‌صورت انحصاری در حال فعالیت هستند و با کیفیت پایین‌تر و قیمت ‌بالاتر محصولات خود را به مردم می‌فروشند و مردم نیز مجبور به خرید هستند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا در مجلس شورای اسلامی برنامه‌ای برای افزایش کیفیت محصولات و جلوگیری از انحصاری شدن آن وجود دارد؟ گفت: این مورد را باید وزارت صمت مدیریت کند و ما نمایندگان قانونگذار هستیم و کمبودها را به دولت گوشزد می‌کنیم.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در مجلس نباید طرح ارائه کنیم، بلکه لایحه‌محور باشیم، متذکر شد: دولت و مجلس همراهی خیلی خوبی با یکدیگر دارند و در زمینه جلوگیری از انحصاری شدن محصولات لوازم خانگی یا سایر موضوعات لایحه به مجلس ارائه کند و مجلس نیز بر اساس وظیفه آن را بررسی خواهد کرد.

نماینده مردم دهاقان و شهرضا در مجلس شورای اسلامی افزود: دولت مجری قانون است و کاستی‌ها را تشخیص می‌دهد، بنابراین از دولت سیزدهم می‌خواهم با جدیت دنبال ارائه لایحه باشد.

محمودی بیان کرد: به‌عنوان مثال یکی از نمایندگان مجلس طرحی را با عنوان «الزام دولت به تثبیت قیمت‌ها» آماده کرده، در حالی که اینگونه استنباط می‌شود این طرح هیجانی نوشته شده و دولت مجری است نه مجلس.

وی ادامه داد: در کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی مجلس شورای اسلامی درباره تسهیلگری‌ها برای کسب و کار مردم تصمیم‌گیری‌ها خوبی اتخاذ شده و مجلس در حد توان همراه دولت است تا رانت‌ها در حوزه کسب و کار از بین برود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: دولت باید در زمینه کسب و کار به مجلس لایحه بدهد، چراکه دولتمردان اطلاع دارند که در حوزه اجرا چه می‌گذرد.

نماینده مردم دهاقان و شهرضا در مجلس شورای اسلامی درباره اینکه قبول دارید دولت قبل در زمینه کسب و کار و ارائه لایحه در این باره کاستی‌هایی داشت؟ عنوان کرد: به هر صورت کاستی‌هایی وجود داشته، مقام معظم رهبری نیز تأکید کردند که مجلس باید به سمت لایحه حرکت کند و اقدام بزرگ دولت آن است که کاستی‌ها را در قالب لایحه به مجلس ارائه کند، در غیراینصورت مجلس می‌تواند براساس قانون اساسی به دولت طرح ارائه کند.

محمودی با برشمردن طرح‌های در حال بررسی در کمیسیون اقتصادی مجلس مطرح کرد: روند اصلاح بانک‌ها و مالیات بر عایدی سرمایه در حال انجام است و مالیات بر ارزش افزوده هم برای اجرا به دولت ابلاغ شده است.

انتهای پیام
captcha