اسلام‌هراسی در جهان مانع بزرگ صلح است
کد خبر: 4003304
تاریخ انتشار : ۱۷ مهر ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۳
در نشست دینی قزاقستان تأکید شد:

اسلام‌هراسی در جهان مانع بزرگ صلح است

نوزدهمین نشست گروه کاری و دبیرخانه کنگره رهبران ادیان جهانی و سنتی با حضور نمایندگان ادیان مختلف جهانی و نماینده ایران در کاخ صلح و تفاهم شهر نورسلطان قزاقستان برگزار شد.

به گزارش ایکنا، نشست گروه کاری با حضور نمایندگان سازمان‌های بین‌المللی، انجمن‌های دینی و مذهبی قزاقستان و کشورهای عربستان، پاکستان، مصر، ایران، ترکیه، جمهوری آذربایجان، فدراسیون روسیه، واتیکان، انگلیس، کره و هند 13 مهرماه در نور سلطان برگزار شد.

در اجلاس دبیرخانه‌ای این کنگره که روز چهاردهم مهرماه برگزار شد، نیز نمایندگان ادیان و نمایندگان سازمان‌های بین‌المللی از 20 کشور جهان حضور داشتند و در سخنرانی‌های خود به اهمیت بالای کار انجام‌ شده از سوی قزاقستان برای ایجاد گفت‌وگوی بین ادیان و مذاهب نه تنها در داخل کشور، بلکه در سطح بین‌المللی ‌اشاره کردند.

بنا به اعلام سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، «مولن آشیمبایف»، رئیس مجلس سنای پارلمان جمهوری قزاقستان و رئیس دبیرخانه کنگره، در افتتاحیه این نشست تأکید کرد که کنگره رهبران ادیان جهانی و سنتی یک پدیده منحصر به فرد در دستور کار بین‌المللی است و یک ابزار واقعی برای گفت‌و‌گوی بین ادیان جهانی محسوب می‌شود.

وی افزود: طی سال‌های استقلال، قزاقستان موفق شده است الگوی صلح و گفت‌و‌گوی ملی خود را بر اساس اصول وحدت در تنوع و مسئولیت مشترک برای آینده کشور، احترام گذاشتن و تضمین حقوق شهروندان صرف نظر از وابستگی قومی و مذهبی ترتیب دهد.

نقش دین در ایجاد جهانی پایدار

«میگل آنخل موراتینوس»، نماینده عالی اتحاد تمدن‌های سازمان ملل متحد، بر اهمیت نقش دین در جامعه و تعامل در سطح بین المللی برای ایجاد جهانی پایدار و امن تأکید کرد و گفت: این بستر منحصر به فرد، فرصت خوبی را برای سیاستمداران، رهبران مذهبی، سازمان‌های بین‌المللی، منطقه‌ای و همه ذی‌نفعان فراهم می‌کند تا به طور جمعی در مورد موضوعات گفت‌وگوی بین ادیان و توسعه پایدار در جهان بحث کنند.

اسلام‌هراسی در جهان مانع بزرگ صلح است

‌‌«الله شکور پاشازاده»، رئیس اداره مسلمانان قفقاز نیز در سخنرانی خود تصریح کرد که در حال حاضر شاهد افزایش حس اسلام‌هراسی در جهان هستیم که مانع بزرگی در مسیر صلح است.

وی ابراز امیدواری کرد که شرکت‌کنندگان هفتمین کنگره رهبران دینی، علیه مظاهر توهین و تبعیض واکنش نشان دهند.

سخنرانان همچنین با تأکید بر تحولات اجتماعی و دینی اخیر در جهان پس از همه‌گیری کووید 19 از جمله کاهش اهمیت ارزش‌های انسانی به دلیل افزایش نفوذ منفی دنیای مجازی، افزایش تبعیض و توهین به پیروان ادیان مختلف، افزایش گرایش مردم به مادی‌گرایی و افزایش افراط‌گرایی، رهبران سیاسی و نمایندگان تمام ادیان را به همکاری و همبستگی با یکدیگر و نفوذ و فعالیت بیشتر در جامعه برای ارتقای ارزش‌های انسانی دعوت کردند.

رهبران دینی برای پایان جنگ‌ها وارد عمل شوند

در ادامه زهرا رشیدبیگی، رئیس گروه گفت‌و‌گوی اسلام و مسیحیت ارتدكس و پروتستان مركز گفت‌و‌گوی ادیان و فرهنگ‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی تأکید کرد: وظیفه خاتمه دادن به تمام جنگ‌ها و درگیری‌ها باید از سوی رهبران دینی جهان به عنوان بالاترین موضوعات جهانی، مدیریت شود.

وی افزود: جهان با تمامی گرایش‌ها و علایق موجود در آن زیباست و تنگ‌نظری‌ها و كوته‌بینی‌ها جز سیاهی و تباهی میوه‌ای برای بشریت به ارمغان نخواهد آورد. واضح است كه همه ما انسانها در «انسانیت» شریک هستیم، لذا باید با تمسک به زندگی مسالمت‌آمیز و احترام متقابل در كنار هم و با هم باشیم و سعی كنیم با زدودن افكار تند و متعصبانه كه شایسته انسانها نیست به سمتی حركت كنیم كه خیر برای تمامی انسانها در آن نهفته باشد.

در پایان نشست دبیرخانه، مقرر شد هفتمین کنگره رهبران ادیان جهانی و سنتی در نورسلطان در تاریخ 22 و 23 شهریور 1401 و نشست بعدی دبیرخانه این کنگره در تاریخ 20 و 21 شهریور سال 1401 برگزار شود. این مجمع دینی قرار است به نقش رهبران ادیان جهانی و سنتی در توسعه اجتماعی و معنوی بشر در دوره پس از همه‌گیری کرونا اختصاص یابد.

انتهای پیام
captcha