افزایش پشتیبانی‌ها از طرح «مشکوة» منجر به کارآمدی بیشتر می‌شود/ 2 پیشنهاد به برگزارکنندگان
کد خبر: 4002822
تاریخ انتشار : ۱۵ مهر ۱۴۰۰ - ۰۸:۱۱
گفت‌وگوی ایکنا با داوران آزمون هشتمین دوره مشکوة

افزایش پشتیبانی‌ها از طرح «مشکوة» منجر به کارآمدی بیشتر می‌شود/ 2 پیشنهاد به برگزارکنندگان

داوران هشتمین دوره طرح حفظ قرآن «مشکوة» با اشاره به سطح نسبتاً خوب شرکت‌کنندگان در آزمون پایانی این طرح گفت: برای اینکه این طرح به کارآمدی بیشتری برسد باید پشتیبانی‌های ‌بیشتری از آن به عمل بیاید. حاضران در این طرح حتی می‌توانند به کسب مدرک تخصصی حفظ و کسب رتبه در مسابقات مهم کشوری امید داشته باشند.

افزایش پشتیبانی‌ها از طرح «مشکوة» منجر به کارآمدی بیشتر می‌شود/ 2 پیشنهاد به برگزارکنندگانمحمدمهدی بحرالعلوم، داور هشتمین دوره آزمون طرح مشکوة (حفظ تلفنی قرآن کریم) که طی روزهای گذشته به همت سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور برگزار شد، گفت: دوستان در این سازمان، کار مهمی را آغاز کرده‌اند، با توجه به اینکه معلولان نیازمند حمایت‌های آموزشی، همراه با تسهیلات بهتری هستند، لذا این اقدام بسیار ارزشمند است. 

این استاد حفظ قرآن افزود: افراد حاضر در آزمون این دوره از کیفیت حفظ نسبتاً خوبی برخوردار بودند و تقریباً تمامی شرکت‌کنندگان حد نصاب لازم را کسب کردند. در دو بخش بانوان و آقایان افرادی حضور داشتند که بخش زیادی از قرآن را حفظ کرده و تقریباً حافظ کل شده بودند.

معاون آموزش مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف با تأکید بر استمرار این دوره آموزشی تصریح کرد: این افرادی که با وجود محدودیت‌های جسمی در حفظ قرآن کریم تلاش می‌کنند باید از حیث انگیزشی مورد تشویق بیشتری قرار گیرند. افرادی که محدودیت جسمی و حرکتی دارند هرچه با قرآن مرتبط‌تر باشند از سطح زندگی بهتری برخوردار خواهند شد و در همین راستا پیشنهادی را از طریق سازمان اوقاف و امور خیریه ارائه داده‌ایم تا انگیزه‌ها برای آنها ایجاد شود. اگر پشتیبانی‌های لازم به صورت کافی انجام شود، مطمئناً شاهد طرح کارآمدتری خواهیم بود.

این مدرس قرآن با تأکید بر اینکه موضوع حفظ در نظام آموزشی جامع‌تر از الفاظ تعریف می‌شود، گفت:‌ یعنی در نظام آموزشی علاوه بر حفظ، تلاوت، مفاهیم و مواردی از این دست نیز رشد پیدا می‌کند. در آزمونی که به عمل آمد صرفاً به بحث حُسن حفظ پرداخته شد،‌ لذا در چنین طرحی بهتر است تا وجوه دیگر نیز آموزش داده شود تا مخاطبان رشد جامع‌تری داشته باشند.

دبیر ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن در پاسخ به سؤالی درباره نگاه این ستاد به جامعه هدف سازمان‌هایی همچون بهزیستی و کمیته امداد، گفت: در جلسات ستاد، هنوز به جزئیات وارد نشده‌ایم تا درباره اقشار با ویژگی‌های مختلف اقداماتی انجام دهیم، البته باید این نگاه ایجاد شود و از همینجا اعلام می‌کنم اگر نهادها یا افراد پیشنهاداتی در این زمینه داشته باشند از آن استقبال خواهیم کرد.

همچنین الهام ماندگارمهر، داور بخش بانوان هشتمین دوره طرح مشکوة به خبرنگار ایکنا، گفت: با وجود اینکه سازمان قرآنی دانشگاهیان، مسئولیتی در زمینه آموزش حفظ قرآن به افراد با محدودیت‌های خاص ندارد، اما همین که به بحث آموزش حفظ به جامعه هدف سازمان بهزیستی و کمیته امداد ورود کرده است، جای قدردانی دارد.

این مُرَتِّل و حافظ بین‌المللی با اشاره به اینکه بسیاری از شرکت‌کنندگان در این دوره با وجود محدودیت‌های جسمی از توانمندی‌های فراوانی در بحث حفظ برخوردار بودند، افزود: کیفیت حسن حفظ‌ها متفاوت بود و در بین آنها افرادی با سطح فنی بالا نیز وجود داشت هر چند افراد با سطح فنی متوسط و ضعیف نیز در بین شرکت‌کنندگان دیده می‌شد.

این مدرس و داور مسابقات قرآن به طرح یک پیشنهاد برای ارتقای شرکت‌کنندگان پرداخت و تصریح کرد: با توجه به سطوح متفاوت، نیاز به آموزش‌های تکمیلی در کنار حفظ، ضروری است، لذا برگزاری کلاس‌هایی با عنوان آموزش «ترتیل» می‌تواند باعث ارتقا شود. همچنین استماع صرف تلاوت نیز می‌تواند به این قرآن‌آموزان کمک کند.

داور آزمون هشتمین دوره طرح مشکوة اظهار کرد: در این آزمون چند نفر حضور داشتند که مطمئناً اگر آموزش‌های لازم به آنها ارائه شود، می‌توانند در سطوح بسیار بالایی به فعالیت خود ادامه دهند و حتی مدرک تخصصی حفظ قرآن را دریافت کنند یا در مسابقات سراسری قرآن سازمان اوقاف حضور یابند.

افزایش پشتیبانی‌ها از طرح «مشکوة» منجر به کارآمدی بیشتر می‌شود / 2 پیشنهاد به برگزارکنندگان

وی بیان کرد: پیشنهاد دیگر من به برگزارکنندگان طرح مشکوة این است که از تجربیات افرادی همچون «سما بابایی» و «زهرا خلیلی» که از حافظان شناخته شده در بین جامه هدف سازمان بهزیستی هستند،‌ بهره بیشتری برده شود و جلسات هم‌اندیشی متناوبی با این قبیل افراد با حضور شرکت‌کنندگان در طرح مشکوة برگزار شود. این جلسات می‌تواند اثرات مطلوب‌تری به دنبال داشته باشد. برپایی چنین جلساتی باعث می‌شود مخاطبان طرح متوجه شوند افرادی با سطح توانمندی آنها در کنار افراد سالم به رقابت پرداخته و به موفقیت‌هایی هم رسیده‌اند. اگر چنین الگوهایی به صورت عینی و مستقیم به مخاطبان طرح معرفی شوند انگیزه‌بخشی بیشتری را به دنبال دارد.

ماندگارمهر در پایان بیان کرد: همواره در دوره‌های آموزشی مختلف بر این موضوع تأکید داشته‌ام که حفظ قرآن قبل از اینکه احتیاج به یک توانمندی خاص داشته باشد، به انگیزه و پشتکار نیاز دارد. در یکی از دوره‌های مسابقات کشوری، نوجوان 12ساله‌ای حضور داشت که بسیار کم‌توان بود و در بیان نیز مشکلاتی داشت، اما از انگیزه بالایی برخوردار بود. دو سال در اختتامیه‌ها به عنوان قرآن‌آموز کوشا تشویق شد، اما از سال سوم به سطحی رسید که توانست حائز رتبه شود. آنجا به این نتیجه رسیدم که اگر شخص انگیزه انجام کاری را داشته باشد، هیچ مانعی نمی‌تواند برای او وجود داشته باشد. شاید کار سخت‌تر پیش برود، اما مطمنتاً نتیجه‌بخش خواهد بود.

انتهای پیام
captcha