زیارت اربعین؛ شاخصه شناخت جریان حسینی و یزیدی
کد خبر: 4000664
تاریخ انتشار : ۰۵ مهر ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۴

زیارت اربعین؛ شاخصه شناخت جریان حسینی و یزیدی

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی با بیان اینکه زیارت اربعین به ما می‌گوید در راه اسلام تا کجا باید ایستادگی کرد و با چه کسی باید جنگید گفت: مسئله دوم در زیارت اربعین شناخت جریان یزیدپرستی  است، لذا  اگر همه زمین‌ها کربلا و همه روزها عاشورا است پس  در هر جامعه‌ای هم جریان امام حسین (ع) هست و هم جریان یزید وجود دارد.

زیارت اربعین شاخصه شناخت جریان حسینی و یزیدی استبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، آیت‌الله سیداحمد علم‌الهدی، نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی امروز، پنجم مهر ماه، در مراسم روز اربعین در حرم مطهر رضوی اظهار کرد: بالاترین فضیلت در امروز قرائت زیارت مقدس اربعین است و این زیارت توسط امام صادق(ع) به صفوان جمال تعلیم داده شد.

وی با بیان اینکه زیارت اربعین را صفوان جمال از امام صادق (ع) نقل می‎‌کند، افزود: راوی زیارت اربعین راوی زیارت عاشوراست. صفوان جمال محضر امام باقر(ع) و امام صادق(ع) را درک کرده است. وجود مقدس امام باقر (ع) به صفوان جمال زیارت عاشورا را تعلیم فرمود. صفوان جمال از شیعیان خالص و اصحاب این دو امام همان بود که بین حجاز و عراق شرکت حمل‌ونقل داشت و شتربان بود و با شترانش بار و مسافر بین حجاز و عراق جابه‌جا می‌کرد .

علم‌الهدی ابراز کرد: امام صادق(ع) به صفوان جمال فرمود: «اگر در سفرهایت بین حجاز و عراق روز اربعین به کربلا رسیدی، زیارت اربعین را در کنار قبر جدم امام حسین(ع) بخوان».

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی با اشاره به فرازی از زیارت اربعین ادامه داد: فلسفه و قیام اصلی انقلاب امام حسین (ع) در این زیارت تبیین شده است.

امام جمعه مشهد با اشاره به اینکه در زیارت اربعین «وَ بَذَلَ مُهْجَتَهُ فِیکَ لِیَسْتَنْقِذَ عِبَادَک من الْجَهَالَةِ و حَیرةِ الضَّلَالَة» را می‌خوانیم، تصریح کرد: امام حسین(ع) بذل مهجته کرد تا بندگان خدا را از جهالت و سرگردانی نجات دهد؛ لذا از این جمله متوجه خواهیم شد که مقابل اباعبدالله(ع) تنها جریان یزیدی نبود.

وی افزود: در ظاهر امر امام تنها با حاکمیت بنی‌امیه و جریان غصب خلافت مبارزه کرد، اما اصل حرکت و قیام یک جامعه هدف بود که آن جریان امت اسلام بود. هنگامی که امت به عنصری ناپاک و نجس‌العینی چون یزید دچار شد، به دلیل وضعیت خاصی بود که از نظر اجتماعی امت پیدا کرده بود.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی با اشاره به «بَذَلَ مُهْجَتَهُ» در زیارت اربعین و نحوه عملکرد کبد در بدن، عنوان کرد: اگر مواد غذایی لازم به کبد و خون داخل کبد نیز به تمام جوارح بدن نرسد، مرگ انسان فرا می‌رسد، اما خون بسته‌ای در کبد وجود دارد. آن خون ذره ذره حل می‌شود تا کبد بدون خون نباشد، نام خون بسته شده در کبد، «بَذَلَ مُهْجَتَهُ» است.

وی بیان کرد: حضرت اباعبدالله(ع) برای نجات مردم از جهالت «بذل مهجته» کرد و حتی خون بسته داخل جگرش را داد و این نشان می‌دهد که ما باید تا این مرحله در بیدارسازی و روشنگری مردم جامعه و حتی جهان بایستیم و مقاومت کنیم و با دو دسته شقاق و نفاق و انسان‌های دنیاپرستی که عامل آن شدند، بجنگیم و بذل مهجه کنیم.

علم الهدی با اشاره به اینکه بذل مهجه یک توصیه است، ادامه داد:  دوست داشتن امام حسین فقط گریه کردن بر مصائب حضرت نیست، بلکه بسیار هزینه دارد؛ دوست‌دار امام حسین در راه حاکمیت اسلام و راه امام حسین آنقدر باید ایستادگی کند که امام حسین ایستادگی کرد و لذا اگر فقط گریه برای امام حسین(ع) کافی بود عمر سعد پیش از همه ما گریه کرد. عاشق و دلداده امام حسین(ع) باید تا جایی که حضرت پای دین ایستاد ایستادگی کند و این ایستادگی نشان از عشق صادقانه به حضرت است.

‌وی گفت: موضع ایستادگی در راه امام حسین(ع) تا جایی ادامه دارد که مانند ایشان مهجه خود را در راه اسلام داد و اکنون جبهه ضد دین از ابتذال گرفته تا آدم کشی‌های استکبار  مقابل اسلام ایستاده است و ما تا کجا مقابل این دشمنان ایستاده‌ایم؟ امام حسین(ع) تنها با یزید جنگ نداشتند، چرا که جنگ با یزید آنقدر اهمیت نداشت  که بذل مهجه کند و با بیش از ۸۰ زن و بچه به میدان جنگ با سپاه تا دندان مسلح یزید نمی‌رفت که بعد هم شکست بخورد و دشمن هم همچنان فرمانروایی کند.

علم الهدی اظهار کرد: جنگ امام حسین(ع) با یزید نبود، بلکه یزید یک نماد بود جنگ حضرت  با یک جریان بود تا مردم را از آن جریان نجات دهد. آن جریان عبارت بود از نادانی، جهالت، بی‌سوادی، نداشتن رشد سیاسی و حیرت ذلالت؛ حیرت و ذلالت همان جریانی بود که سیدالشهدا برای آن به جنگ با دشمنان اسلام رفت. در زیارت عاشورا می‌خوانیم لعنت خدا به امتی که تو را کشت، چرا که امام حسین(ع) را یک امت فاقد بصیرت سیاسی کشت. حضرت برای براندازی این جریان که فاقد بصیرت دینی بودند و در برابر هر جریان ناپاکی فریب می‌خوردند قیام نموده و تا بذل مهجه خود ایستادگی کرد تا مردم بیدار شوند.

امام جمعه مشهد ابراز کرد: شام شهری است که معاویه ۴۰ سال به عنوان استاندار و خلیفه  آن بود و در این دوران ضد حضرت علی(ع)، ولایت و اسلام ناب تبلیغ می‌کرد. معاویه هر چیز را که برای او خوب بوده به عنوان اسلام به خورد مردم داده و آن چیز که مخالف منافع وی بود از مردم منع می‌کرد و لذا مردم شام هنگام ورود اهل بیت به عنوان اسرا به این شهر به جشن و پایکوبی پرداختند و به اهل‌بیت(ع)  سنگ  می‌زدند. همین مردم پس از ۱۰ روز برای حضرت سیدالشهدا شهر را سیاه‌پوش کردند و عزا گرفتند، این یعنی  بذل مهجه امام حسین(ع) جواب داد.

علم الهدی تصریح کرد: زیارت اربعین به ما می‌گوید که در راه اسلام تا کجا باید ایستادگی کرد و با چه کسی باید جنگید و اثر جنگ  و مقابله چه باید  باشد و اما مسئله دوم در زیارت اربعین شناخت جریان یزیدپرست  است و لذا  اگر همه زمین‌ها کربلا و همه روزها عاشورا است پس  در هر جامعه‌ای هم جریان امام حسین (ع) هست و هم جریان یزید وجود دارد.

وی بیان کرد: مشخصات جریان یزیدی در دوران کنونی با توجه به زیارت اربعین قابل فهم است و اگر بخواهیم یزیدیان را بشناسیم امام صادق (ع) در زیارت اربعین این را مشخص کرده است..

امام جمعه مشهد گفت: با توجه به زیارت اربعین کسانی به سر امام حسین(ع) ریختند که دنیا آن‌ها را فریفته و راه زندگی دنیوی را پیش گرفتند. بشر زندگی همیشگی دارد، اما این زندگی دارای دو مرحله است؛ مرحله گذار که در این دنیا است و مرحله دوم که فرق ما با گوسفند در این مرحله تبیین می‌شود. فرق انسان با گوسفند این است که انسان همیشه هست، اما گوسفند همیشه نیست.

علم الهدی تصریح کرد: بشر را خدا طوری آفریده که مرگ و نابودی ندارد و همیشه هست. مرحله گذار زندگی ما در دنیا و مرحله ثبات ما در آخرت است و اگر مردم همه چیز را برای  مرحله گذار بگذارند و از مرحله ثبات فراموش کند یعنی اینکه دنیا  او را گول زده و ابدیت زندگی را از یاد برده است و کل سرمایه‌اش را برای دوران گذار زندگی صرف می کند.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی اظهار کرد: یزیدیان این خصوصیات را داشتند و عرصه ثبات را رها کرده و به مرحله گذار دلبستند. ما  زیارت اربعین را برای اینکه  جریان امام حسین(ع) و جریان یزید را بشناسیم می‌خوانیم تا راه خود را مشخص کنیم و تا پای بذل مهجه برای دین ایستادگی کنیم و لذا اگر مرحله گذار زندگی برای فردی مهم باشد از سپاهیان یزید است.

وی عنوان کرد: اگر در جریان حسینی باشیم مقابل جهالت مردم نباید بی‌تفاوت باشیم، بلکه باید مقاومت کرده و مردم را از جهالت خارج کنیم. ما امروز در مقابل جهالت دنیای اسلام مسئولیم، لذا باید ایستادگی کرد و این ایستادگی باید تا بذل مهجه ادامه یابد.

انتهای پیام
captcha