حججی‌ها و «لندی»ها از رویش‌های دفاع مقدس و انقلابند + صوت
کد خبر: 4000572
تاریخ انتشار : ۰۵ مهر ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۳
گفت‌وگوی ایکنا با رزمندگان و ایثارگران جنگ تحمیلی/ ۵

حججی‌ها و «لندی»ها از رویش‌های دفاع مقدس و انقلابند + صوت

یدالله سیاوش از رزمندگان و جانبازان 35 درصد دفاع مقدس عنوان کرد: رویش‌ها را می‌شود دید؛ شهید حججی‌ها و این شهید نوجوان، «علی لندی»، وجود دارند که حاضر می‌شود جان خود را برای افراد دیگر به خطر بیندازد که بسیار امیدوارکننده است.

سیاوش: شهید حججی‌ها و شهید «لندی» از رویش‌های دفاع مقدس و انقلاب هستند + صوتبه مناسبت هفته دفاع مقدس، ایکنا در سلسله گفت‌وگوهایی با رزمندگان، ایثارگران، جانبازان و آزادگان هشت سال دفاع مقدس به موضوع زنده نگه‌داشتن دفاع مقدس پرداخته است.

در پنجمین گفت‌وگو به مناسبت شکست حصر آبادان و عملیات ثامن‌الائمه(ع) به سراغ یدالله سیاوش از رزمندگان و جانبازان 35 درصد دفاع مقدس رفتیم که از سال 61 تا انتها جنگ در جبهه‌ حضور داشته است. وی در دوران دفاع مقدس در گردان تخریب و انفجارات و اطلاعات رزمی بوده است. برای او جهاد و ایثار تمامی نداشته و در عرصه‌های دیگری چون سوریه به عنوان مدافع حرم و یمن حضور یافته و امروز به عنوان مدافع سلامت در حال خدمت‌رسانی است.

ایکنا- به نظر شما چرا باید هفته دفاع مقدس را زنده نگه داریم؟

مهم‌ترین علت آن این است که ما می‌خواهیم چارچوبی به نام کشور ایران را تا ابد و نهایت داشته باشیم و برای همین باید کسانی که در این جهت حاضر می‌شوند که دست از جان خود بردارند و ایثارگری‌ و از خودگذشتگی‌هایی کنند، ارج نهیم که از بزرگ‌ترین سرمایه خود که جان آدمی است می‌گذرند برای اینکه این خاک، کشور و مردم باقی بمانند و کسی جرئت تعرض نداشته باشد. ما باید تا ابد این قهرمان‌هایی را که در دفاع مقدس داشته‌ایم، ارج نهیم و برای آنها ارزش قائل باشیم.


بیشتر بخوانید: 

شاه‌حسینی: جبهه جدید تفنگ‌ها را تبدیل به قلم کرده است + صوت

کردمیهن: انگیزه مقاومت مردم ایران امروزه قویتر است + صوت


ایکنا- به نظر شما دفاع مقدس چه تأثیری در روند چهل‌ساله انقلاب گذاشته است؟

دفاع مقدس باعث رویش‌های بسیاری شد و واقعاً نعمتی بود. تعداد افرادی که تخصص کاملی در یک موضوع نداشتند ولی انگیزه بالایی داشتند در جنگ حاضر شدند. دفاع مقدس این را ثابت کرد که اگر کسی انگیزه بالاتری برای انجام کاری دارد، هرچند تخصص او کامل نباشد می‌تواند آن تخصص را به نوعی کسب کند و در آن عرصه برگ برنده را به دست آورد.

ایکنا- در دفاع مقدس چه ویژگی‌های قابل لمسی وجود داشت که می‌شود به آن اشاره کرد؟

مهم‌ترین ویژگی این است که افرادی زیادی حضور داشتند که سن آنها پایین بود. من اولین بار در سن 19 سالگی به جبهه رفتم  و انرژی بسیار بالا و هوشی هم در کنار آن داشتم که می‌توانستم خیلی کارها را انجام دهم. وقتی وارد محیط‌هایی می‌شدم که مسئولیت‌هایی به من داده می‌شد؛ من باید آن مسئولیت‌ها را به بهترین شکل انجام می‌دادم؛ همین باعث شد که یک تلاش مضاعفی داشته باشم و همین کمک کرد تا هدف را خوب، مقدس و قابل دسترسی بدانم و نهایت تلاشم را برای دست‌یابی به آن به کار گیرم.

شاید اگر دفاع مقدس نبود، این همه افراد را که در عرصه‌های مختلف خوش درخشیدند نداشتیم و به همین دلیل هم بود که حضرت امام(ره) فرمودند: این جنگ یک نعمت بسیار بزرگی بود. زیرا استعدادهای بسیار زیادی را شکوفا کرد و این را به اثبات رساند که برای رسیدن به یک هدف مقدس، از هیچ کوششی نباید فرو گذار کرد و نهایت تلاش خود را برای رسیدن به آن باید به کار بست. نتیجه کار مهم نیست؛ مهم این است که تلاش خود را بکند تا به هدف خود برسد.

ایکنا- فکر می‌کنید در صورت رخداد دوباره چنین حادثه‌ای، مردم مثل آن هشت سال جنگ تحمیلی، دفاع خواهند کرد؟

پاسخ به این سوال بسیار سخت است. از جهتی رویش‌ها را می‌شود دید، مانند شهید حججی‌ها و این شهید نوجوان، علی لندی، که حاضر می‌شود جان خود را برای افراد دیگر به خطر بیندازد که بسیار امیدوار کننده است. از طرفی هم وقتی هجمه شدید فرهنگی دشمن را می‌بینیم، مقداری مکدر می‌شویم اما به طور کلی فکر می‌کنم دور نمای خیلی خوبی وجود دارد و ما ان‌شاءالله موفق می‌شویم تا دشمنان را از بین ببریم و به آن قله شرف و عزت برسیم.

ایکنا- این روحیه همدلی که همیشه در بین مردم وجود داشته، چه در جنگ، زلزله، سیل و... ما شاهد حضور آنها در کنار هم هستیم؛ ریشه در کجا دارد؟

از ویژگی‌های من این است که هم در دفاع مقدس حضور داشتم و هم مدافع حرم در بخش بهداری بودم و در بیمارستان بخش ویژه مدافع سلامت هم بودم. در دفاع مقدس به عنوان تخریبچی حضور داشتم بعد از اینکه جنگ تمام شد تا مقطع دکتری ادامه تحصیل دادم و عضو هیئت علمی دانشگاه شدم و بعد از بازنشستگی به عنوان مدافع حرم در سوریه، عراق و یمن حضور داشتم و در حال حاضر در بخش مراقبت‌های ویژه به عنوان مدافع سلامت مشغول هستم.

کد

در هر لحظه حس می‌کنم که معلمین ما شهدا بودند. وقتی خونی ریخته می‌شد این خون دوستان‌مان بود که در کنار ما بودند و به شکلی باعث عزت ما شدند. ما احساس می‌کنیم خون آنها نباید به هدر برود و این احساسی است که درون همه مردم وجود دارد.

هرچه شهدا و روحیات آنها را را معرفی کنیم و به شکلی در جامعه عطر و بوی شهدا انتشار پیدا کند، مردم احساس دِین می‌کنند و می‌گویند نباید این خون هدر برود و این خون باید به ثمر بنشیند. به ثمر نشستن آن همین است که تا مشکلی مانند همه‌گیری‌ کرونا اتفاق می‌افتد؛ همه کمک خواهند کرد.

من در بیمارستان شاهد از خود گذشتگی آدم‌هایی بودم که حاضر بودند هر کاری انجام بدهند؛ طلبه‌هایی که می‌آمدند و کمک می‌کردند. این روحیه در مردم دنیا اگر نگوییم اصلاً یافت نمی‌شود باید گفت به ندرت یافت می‌شود. این همدلی باعث می‌شود که هر دشواری و هرسختی‌ را از سر راه این ملت بزرگ برداریم و به اهداف خود برسیم.

ایکنا- اگر نکته‌ دیگری دارید که بیان نکردید بفرمایید.

در خصوص دفاع مقدس باید بگویم ما که شهید شویم و خدا خواست تا باقی بمانیم یک مسئولیت داریم و یک مسئولیتی هم ملت ایران دارد. مسئولیت ما این است که یاد و نام شهدا را زنده نگه داریم و نگذاریم که خون شهدا به هدر برود. ملت ایران هم باید به این نکته توجه کند که برای اینکه بتواند به اهداف عالیه خود برسد باید به این قهرمان‌های ملی که در دفاع مقدس بودند نهایت احترام را بگذارند و احترام گذاشتن به آنها ادامه دادن راه شهدا است و ان‌شاءالله همه دنباله‌رو راه شهیدان باشیم.

انتهای پیام
captcha