انعکاس خبر ارتحال علامه حسن‌زاده آملی در صفحات معارفی رسانه‌ها
کد خبر: 4000453
تاریخ انتشار : ۰۴ مهر ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۱

انعکاس خبر ارتحال علامه حسن‌زاده آملی در صفحات معارفی رسانه‌ها

علامه حسن حسن‌زاده آملی شب گذشته 3 مهر در زادگاهش آمل به دلیل بیماری قلبی و کهولت سن دعوت حق را لبیک گفت و به دیار باقی شتافت.

به گزارش ایکنا، اخبار صفحات معارفی رسانه‌ها امروز 4 مهر اخبار مختلفی را منتشر کردند که در این بین اخبار مربوط به ارتحال علامه حسن‌زاده آملی از اهمیت بیشتری برخوردار بود. در ادامه مروری بر این اخبار خواهیم داشت؛

تسنیم

صفحه دین، قرآن و اندیشه خبرگزاری تسنیم تا ساعت ۱۴ امروز تعداد دو خبر منتشر کرده است که عناوین آنها عبارت از «دیدار محبوب در اربعین حسینی با صدای حامد علیزاده» و «پیکر علامه حسن‌زاده روز ‌‌اربعین ‌تشییع می‌شود/ اعلام یک هفته ‌عزای عمومی در آمل» هستند.

در بخش‌هایی از خبر اخیر آمده است: علیرضا شریعت دقایقی پیش در جلسه ستاد ارتحال علامه حسن‌زاده آملی در سالن اجتماعات فرمانداری ویژه این شهرستان با بیان اینکه "هنوز ارتحال این عالم ربانی برای مردم آمل باورکردنی نیست"، بیان کرد: حضور پرشور مردم کمتر از چند دقیقه اعلام فوت علامه در درب بیمارستان شیفتگی و علاقه بی‌شمار آملی‌ها به ایشان را نشان می‌دهد.

وی با اعلام اینکه مطمئناً مردم هزارسنگر برای تشییع و مراسم وداع این علامه بزرگ سنگ‌تمام می‌گذارند، عنوان کرد: چهره شهر متفاوت و به‌شکل سیاه کامل در می‌آید. طبق تصمیم ستاد ارتحال شهرستان یک هفته برای ایشان عزای عمومی در آمل اعلام می‌شود و استان و کشور می‌توانند جداگانه عزای عمومی اعلام کنند.

فارس

صفحه قرآن و فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس تا ساعت ۱۴ امروز سه خبر را روی خروجی خود برده است و طبق روال روزانه در ابتدا ترتیل یک صفحه از قرآن با صدای شهریار پرهیزکار منتشر شده است و تیتر دیگر اخبار عبارت از «مراسم دومین سالگرد مسافر اربعین مرحوم مصطفی آژینی در حوزه علمیه مشکات» و «تجربه علامه حسن‌زاده از جدا شدن روح از بدن/ بذر سعادت چیست؟» هستند.

در بخش‌هایی از خبر اخیر آمده است: علامه حسن حسن‌زاده آملی از علما و عارفان بنام معاصر پس از یک دوره بیماری، روز گذشته (شنبه سوم مهر ماه) به ملکوت اعلی پیوست. این سالک الی الله که متولد ۱۳۰۷ است در ادبیات، علوم غریبه، ریاضی، هیأت و طب نیز تبحر داشت، ایشان از اساتیدی چون مهدی الهی قمشه‌ای، علامه شعرانی، علامه طباطبایی و سیدمحمدحسن الهی بهره برد و از علامه شعرانی، اجازه اجتهاد و اجازه نقل حدیث دریافت کرد.

حضرت استاد خود واقعه‌ای زیبا از مراقبه‌اش را این چنین می‌فرمایند: در اواسط ماه ذی‌القعده ۱۳۸۹ هجری قمری در وقت سحر به حال توجه نشسته بودم، انتقالی روی آورد و به تعبیری روح از بدن حرکت کرد و اموری را مشاهده کردم ولکن این امور تیره و آمیخته با الوان و احوال و تعلقات و خار و خاشاک عالم ناسوت و طبیعت بود. انتقال و حرکت روح هم بسیار کند و سنگین بود و مدتش نیز کم بود، فهمیدم که مراقبت کامل و تام نیست و به طور کلی قطع علاقه‌ از کدورات دنیا دست نداد.

غلام همت آنم که زیر چرخ کبود/ ز هرچه رنگ تعلق پذیرد آزاد است

ای عزیز! مهم‌ترین ذکر مراقبت است که مقام عندیت است و مصاحبت با حق تعالی است، همنشین از همنشین خود می‌گیرد و بدان شناخته می‌شود و به قول فصیح لبید بن ربیعه صحابی: «والمرء یصلحه القرین الصالح»

ایسنا

صفحه دین و اندیشه خبرگزاری ایسنا تا ساعت ۱۴ به انتشار هجده خبر پرداخته که عناوین برخی از آنها عبارت از «پیام تسلیت دبیرکل مجمع جهانی تقریب در پی ارتحال علامه آیت‌الله حسن‌زاده آملی»،‌ «جشنواره کتاب بچه‌های مسجد برگزار می‌شود»،‌ «اعطای مجوز به پژوهشکده وقف»، «حضور برخی زائران در پایانه‌های مرزی باعث ایجاد مشکل شده است»، «علامه حسن‌زاده آملی الگویی ماندگار برای همه نسل‌ها و عصرها» و «پیام تسلیت رهبر انقلاب در پی درگذشت آیت‌الله حسن‌زاده آملی» هستند.

در بخش‌هایی از خبر «اعطای مجوز به پژوهشکده وقف» می‌خوانیم: حسین قشقایی رئیس پژوهشکده وقف درباره اعطای مجوز به این پژوهشکده اظهار کرد: ما با استناد به ماده هشت قانون تشکیلات و اختیارات سازمان اوقاف مبنی بر اینکه «درآمد موقوفات مجهول‌المصرف و موقوفاتی که به صیغه مبرات مطلقه وقف شده قابل مصرف در تحقیق و تبلیغ و نشر کتب در زمینه ‌معارف اسلامی و عمران موقوفات می‌باشد، زیر نظر سازمان به مصرف می‌رسد» و همچنین آیین‌نامه سال گذشته دولت مبنی بر «چگونگی هزینه وجوه حاصل از حق‌التولیه، حق‌النظاره، حق‌الزحمه امین و هیئت امنای اماکن مذهبی» بر لزوم ایجاد پژوهشکده برای پشتیبانی از برنامه‌های سازمان اوقاف و امور خیریه تاکید کردیم.

وی با بیان اینکه اخذ مجوز برای پژوهشکده وقف از دغدغه‌های نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه بوده است، افزود: سرانجام پس از تلاش‌های یک‌ساله، مجوز پژوهشکده وقف از سوی شورای اعطای مجوزها و امتیازات علمی حوزه علمیه زیر نظر شورای عالی حوزه علمیه اعطاء شد.

رئیس پژوهشکده وقف با اشاره به اینکه کلیاتی از سوی شورای اعطای مجوزها و امتیازات علمی حوزه علمیه برای پژوهشکده وقف در نظر گرفته شده است، تاکید کرد: طبق مصوبه شورای اعطای مجوزها و امتیازات علمی، پژوهشکده دارای سه گروه پژوهشی «پژوهش‌های فقه و حقوق وقف»، «پژوهش‌های اقتصاد وقف» و «پژوهش‌های فرهنگی و اجتماعی وقف» است.

ایرنا

صفحه معارف خبرگزاری جمهوری اسلامی نیز تا ساعت ۱۴ امروز هشت خبر را منتشر کرده که عناوین آنها عبارت از «استاندار برای مازندران یک هفته عزای عمومی اعلام کرد»،‌ «ارتحال علامه حسن‌زاده آملی ضایعه‌ای برای جهان اسلام است»، «وزیر علوم درگذشت علامه «حسن‌زاده آملی» را تسلیت گفت»، «خیابان امام آمل از امشب برای مراسم تشییع علامه مسدود می‌شود»، «پیکر علامه حسن‌زاده همزمان با اربعین حسینی تشییع می‌شود»، «وزیر امور خارجه درگذشت آیت الله حسن‌زاده آملی را تسلیت گفت»‌، «عالم و عارفی که در کلام و عمل کنار مردم و انقلاب بود» و «ستاد ارتحال علامه حسن‌زاده برای آمل یک هفته عزای عمومی اعلام کرد» هستند.

در بخش‌هایی از خبر «استاندار برای مازندران یک هفته عزای عمومی اعلام کرد» آمده است: احمد حسین زادگان روز یکشنبه با سفر به آمل به همراه نماینده ولی فقیه در مازندران در بیت علامه حسن زاده آملی حضور یافت و ضمن عرض تسلیت ضایعه فقدان این عالم و فیلسوف شهیر ،  با اعضای خانواده اش ابراز همدردی کرد.

نماینده عالی دولت در مازندران در حاشیه این دیدار به خبرنگار ایرنا گفت: یاد و خاطره علامه حسن زاده، این مرد خدا همواره در ضمیر و خاطره اهل روزگار و صحیفه تاریخ مانا و زنده باقی خواهد ماند.

وی با بیان اینکه برای باشکوه تر شدن مراسم تشییع این فقید تمام امکانات استانی بسیج خواهد شد، افزود: تمامی امکانات مورد نیاز خانواده برای برگزاری مراسم از سوی فرمانداری شهرستان در اختیار قرار خواهد گرفت.

استاندار مازندران تاکید کرد: برای رعایت پروتکل های  بهداشتی کرونایی مراسم تشییع فردا به صورت خودرویی برگزار می شود. بر اساس تصمیم اولیه ستاد ارتحال، وداع با پیکر علامه حسن زاده ساعت ١٠ صبح روز دوشنبه همزمان با اربعین حسینی در میدان ۱۷ شهریور آمل برگزار و سپس مراسم تشیع تا میدان قائم برگزار می شود.

باشگاه خبرنگاران جوان

صفحه قرآن و عترت این خبرگزاری تا ساعت ۱۴ به انتشار پنج خبر پرداخته که تیتر آنها عبارت از «رهبر عظیم‌الشأن خود را دوست بدارید + فیلم»، «مقام اول مسابقات بین‌المللی قرآن کریم در کرواسی به قاری ایرانی رسید»، «علامه حسن زاده آملی: لباسی که بر تن ماست آرم نبوت است +فیلم»،‌ «ماجرای تفأل علامه حسن‌زاده آملی به حافظ که مسیر زندگی‌اش را تغییر داد» و «تعجب امام حسن (ع) از نگرش اشتباه انسان‌ها در مورد نیازمندی‌هایشان» هستند.

در بخش‌هایی از خبر «مقام اول مسابقات بین‌المللی قرآن کریم در کرواسی به قاری ایرانی رسید» آمده است: در بیست و هفتمین دوره مسابقات بین المللی تلاوت و حفظ قرآن کریم زاگرب (کرواسی)، سینا طباخی جوان شایسته تبریزی و حافظ کل قرآن کریم با رای «عالی» و اجماع نظر داوران و در میان ۳۳ حافظ از ۲۶ کشور جهان، به مقام اول دست یافت. مقام دوم و سوم این مسابقات به دو حافظ قرآن کریم از مالزی و آمریکا رسید.

در مسابقات نهایی و اختتامیه این مسابقات که پرویز اسماعیلی سفیر کشورمان نیز حضور داشت، لوح مقام اول و جوایز این مسابقات از سوی دکتر حسین کاوازوویچ رئیس العلماء بوسنی و هرزگوین و منطقه بالکان به طباخی اهدا شد.

در اختتامیه این مسابقات علاوه بر رئیس العلمای بوسنی و هرزگوین، دکتر عزیز حسنوویچ رئیس مشیخت اسلامی و مفتی اعظم کرواسی، رئیس العلما و مفتی مقدونیه، مفتی اسلوونی، علمای مسلمان منطقه بالکان و اروپای مرکزی، و همچنین تعدادی از سفرای کشور‌های اسلامی شرکت داشتند.

مهر

صفحه قرآن و متون دینی خبرگزاری مهر تا این ساعت به انتشار 10 خبر پرداخته که تیتر آنها عبارت از «از تکریم موکب داران عراقی تا حضور ۱۴۰ مبلغ دو زبانه»‌، «دسته عزاداری جاماندگان اربعین حسینی»،‌ «موکب منتظران فاطمی برای جاماندگان اربعین»، «وبینار اربعین به زبان اسپانیایی برگزار می شود»،‌ ««طباخی» مقام نخست مسابقات حفظ کل قرآن کرواسی را بدست آورد»، «چگونه از راه دور امام حسین(ع) را زیارت کنیم؟»، «نخستین اثر نوجوانان گروه همخوانی محمد رسول الله(ص)منتشر شد»، «ویژه برنامه‌های اربعین حسینی (ع) از رادیو قرآن پخش می‌شود»، «خلوتی نجف دلگیر است/ موکب‌هایی که به عراق نرسید» و «روضه اربعین از زبان مرحوم آیت الله حسن زاده آملی» هستند.

در بخش‌هایی از خبر «از تکریم موکب داران عراقی تا حضور ۱۴۰ مبلغ دو زبانه» آمده است: حجت الاسلام حمید احمدی دبیر کمیته فرهنگی آموزشی اربعین در آستانه فرارسیدن اربعین سید و سالار شهیدان ضمن تشریح اهم برنامه و اقدامات این کمیته در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه امسال هم به دلیل شیوع ویروس کرونا مشتاقان و ارادتمندان بی شمار مکتب حسینی از حضور میلیونی و حماسی در راهپیمایی جهانی اربعین حسینی در کنار ملت عراق محروم ماندند و تنها عده کمی از مردم عزیز ایران در این مراسم توفیق حضور یافتند، افزود: سال گذشته با توجه به شیوع ویروس کرونا ایرانیان توفیق حضور در مراسم اربعین حسینی را نداشتند. این محرومیت سبب شد که مردم تحمل و آمادگی بیشتری برای بهره‌برداری از این فرصت و موسم اربعین چه در داخل و چه خارج از کشور داشته باشند.

وی ادامه داد: برنامه‌های مختلفی را در موسم اربعین تدارک دیدیم. آموزش‌ها و توجیه عمومی برای کارگزاران، مبلغان، عناصر فرهنگی، رسانه‌ای هماهنگی با دوستان در عراق ضروری و لازم ارزیابی شد و همچنین تولید محتوای متناسب با شرایط جدید را در روزهای منتهی به اربعین حسینی تطبیق دادیم.

حجت الاسلام احمدی ادامه داد: تولید محتوا برای گروه‌های مختلف، از ماه‌ها قبل از سوی کمیته فرهنگی آموزشی اربعین تدارک دیده شد. عمده این فعالیت‌ها دعوت از گروه‌های مختلف در محافل قرآنی، برپایی هم‌اندیشی و نشست‌ها، فراخوانی ایده‌هایی اربعینی بود. همچنین توجیه و آموزش خادمان موکب‌دار، کارگزاران بخش‌های مختلف و تهیه پیوست‌های فرهنگی آموزشی برای همه‌ی فعالان که با هماهنگی بیشتری فعالیت‌های اربعینی انجام شود در دستور کار این کمیته قرار گرفت.

دبیر کمیته فرهنگی آموزشی اربعین گفت: طراحی تمبر ویژه اربعین به عنوان یک سند و یادگاری ماندنی برای اربعین را انجام دادیم. همچنین جلسات متعددی با اعصاب رسانه، مستند سازان و عکاسان شعرا مداحان برگزار کردیم. همچنین استمرار روابط مردمی و همچنین توسعه دیپلماسی فرهنگی و دیپلماسی عمومی در میان مردم ایران و عراق می‌تواند بستری برای تعاملات میان فرهنگی و مردم شریف ایران و عراق باشد.

ایبنا

صفحه دین خبرگزاری کتاب ایران نیز تا این ساعت به انتشار بیست و یک خبر پرداخته که تیتر برخی از آنها عبارت از «قرارداد چاپ ترجمه ژاپنی کتاب «مهاجر سرزمین آفتاب» منعقد شد»، «برگزاری وبینار «مسیحیت و اسلام، دوستی و چالش‌های آن در جهان معاصر»»، «برنامه کلاس‌های آزاد موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه»، «نگاهی به زندگی و آثار علامه ذوالفنون از زبان خودش/ آیت‌الله حسن‌زاده آملی بیش از جوان‌ها مطالعه می‌کرد» و ««روز حسین» در کتابفروشی‌ها» هستند.

انتهای پیام
captcha