نرسیدن مایحتاج لازم؛ مشکل اساسی موکب‌داران اربعین
کد خبر: 4000404
تاریخ انتشار : ۰۴ مهر ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۱
در گفت‌و‌گو با ایکنا مطرح شد؛

نرسیدن مایحتاج لازم؛ مشکل اساسی موکب‌داران اربعین

یکی از خادمان موکب خدام الحسین(ع) درباره مشکلات موکب‌داران اربعین به ایکنا گفت: به علت کارشکنی‌های طرف عراقی هیچ کدام از کامیون‌های مایحتاج موکب‌های ایرانی به موقع از مرز ترخیص نشدند.

نرسیدن مایحتاج لازم؛ مشکل اساسی موکب داران اربعین

سال گذشته با توجه به نپذیرفتن زائر خارجی از سوی عراق در زمان مناسب، هیچ موکب ایرانی در عراق حضور نداشت اما امسال ستاد بازسازی عتبات به عنوان متولی اعزام موکب‌های اربعینی اعلام کرده است که حدود 500 موکب برای خدمت به زوار اربعین در عراق مستقر شدند. برهمین اساس یکی از موکب‌های فعال در اربعین حسینی که در مسیر نجف تا کربلا فعالیت دارد، موکب خدا‌م‌الحسین (ع) است که در عمود 1120 هر ساله در ایام اربعین مستقر می‌شود و علاوه بر اسکان و تغذیه، خدماتی همچون اینترنت رایگان، هلال احمر و سلامت، برنامه‌های فرهنگی سخنرانی و مداحی به زوار اربعین حسینی ارائه داده است.

هیئت خدام‌الحسين عليه السلام از سال ۹۰ از سوی جمعی از دانشجویان و فعالان فرهنگی تأسیس شد. در اربعین سال ۹۱ این هیئت با مشارکت هیئت خدام العباس عليه السلام با هدف تسهیل سفر دانشجویان، حدود ۱۱۰۰ دانشجو را به عتبات عالیات اعزام کرد و در سال ۹۱ با مشاهده خلاء وجود موکب ایرانی و عدم حضور ایرانیان به عنوان خدام زوار اربعین و پس از اقدامات اولیه، اولین موکب جمهوری اسلامی ایران در مسیر نجف به کربلا در عمود ۱۰۷۵ در سال ۱۳۹۲ توسط هیئت خدام‌الحسين عليه السلام برپا شد. در سال ۱۳۹۶ و پس از دو سال تجربه موفق در زمینه برپایی موکب، زمینی به مساحت ۲۰ هزار مترمربع در محل عمود ۱۱۲۰ و همچنین در سال ۱۳۹۵ به منظور تسهیل در دسترسی به تمام زمین و گسترش خدمت‌رسانی، زمین مجاور به مساحت ۱۲ هزار مترمربع با کمک عاشقان اباعبدالله الحسین علیه السلام از سوی هیئت خریداری و وقف شد. به زودی زائرسرای خدام‌الحسين عليه السلام با زیر بنای سه هکتار با هدف خدمت‌رسانی رایگان به زائران در طول سال با کمک بانیان خیر در این زمین احداث خواهد شد.

سعید شایسته یکی از خادمان موکب خدام الحسین(ع) هست که برای هفتمین سال به زوار اربعین خدمت‌رسانی می‌کند. او در گفت‌وگو با ایکنا به مشکلات زائران اربعین حسینی برای آمدن به کشور عراق اشاره کرد و گفت: امسال همه مردم ایران برای زیارت کربلا در اربعین با مشکلات زیادی مانند سختی تهیه بلیط هواپیما، دشواری تهیه ویزا و حتی سوار شدن به هواپیما مواجه شدند.

این خادم موکب خدام‌الحسین(ع) افزود: ما در سال‌های گذشته نزدیک به سه هزار نفر فقط اسکان شب داشتیم. همچنین حدود 20 تا 30 کامیون مایحتاج ایام اربعین را حمل می‌کردند که متاسفانه تا 24 ساعت گذشته به علت مخالفت عراق، هیچ کدام از کامیون‌های این موکب از مرز ترخیص نشدند و تنها 5-6 کامیون که حامل آب و اندکی از مایحتاج ما بودند به دستمان رسیدند.

شایسته گفت: ما هر سال گوشت و مرغ و سایر مایحتاج خود را از ایران با خود می‌آوردیم اما امسال متاسفانه این طور نشد و دیروز آن طور که شایسته زوار اربعین بود از آنها پذیرایی نکردیم و علت آن هم نبود وسائل مورد نیاز بود که کامیون‌های پشتیبانی ما را حدود چهار روز در مرز متوقف کرده بودند.

وی تصریح کرد: به هر ترتیب زائران اباعبدالله الحسین(ع) بدانند که این سرزمین رنج و سختی زیاد دارد و بدانند اینجا کربلاست زمینی که به اهل بیت (ع) وفا نکرد و قطعا به زائران آن حضرت وفا نمی‌کند، اما ما با تمام سختی‌ها و مشکلات موجود به کارمان عشق داریم و وظیفه خود می‌دانیم که به زائران حسینی خدمت‌رسانی کنیم، علی الخصوص که امسال تعداد زیادی از این زائران از کشورهای اروپایی به این مکان مقدس سفر کردند و ما در حد توان خود از آنان پذیرایی خواهیم کرد.

این خادم موکب خدام‌الحسین (ع) افزود: برای اینکه مشکلات فعلی مجددا پیش نیاید باید از حداقل از یک ماه قبل از اربعین هماهنگی صورت می‌گرفت تا مشکلات فعلی به وجود نمی‌آمد و امیدواریم در سال آینده با برنامه‌ریزی دقیق مشکلات موجود کنونی برای زائران اربعین 1401 مرتفع شود.

 

نرسیدن مایحتاج لازم؛ مشکل اساسی موکب داران اربعین

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار ایکنا که برای برگشت به کشور چه برنامه‌ای دارید؟ گفت: برنامه ما با زائران فرق می‌کند، چرا که تعدادی از همکاران و خادمان ما با اتوبوس از تهران به عراق آمدند و همان تعداد اتوبوس (البته چند دستگاه اضافه‌تر) خدام را به کشور بر می‌گردانند. در مورد زائران فکر می‌کنم که حداقل دو سه روز اول با مشکل مواجه شوند، چون 90 درصد پروازها برگشت نداشته است و امروز هم اگر بخواهند بلیت برگشت تهیه کنند کار سختی پیش رو دارند، منتهی یک خبر خوب برای زائران این است که مرز زمینی مهران به روی زائرانی که قصد خروج از عراق را دارند باز است.

انتهای پیام
captcha