تبدیل دانشکده افسری به فیضیه افسری مهمترین میراث شهید نامجوست
کد خبر: 4000191
تاریخ انتشار : ۰۳ مهر ۱۴۰۰ - ۲۳:۱۹
سیدمهدی نامجو:

تبدیل دانشکده افسری به فیضیه افسری مهمترین میراث شهید نامجوست

فرزند شهید نامجو گفت: تبدیل دانشکده افسری به فیضیه افسری، مهمترین میراث شهید نامجو بود؛ این اقدام در واقع کادر‌سازی و تشکیل نیروهای مسلح در طراز انقلاب بود.

مهمترین میراث شهید نامجو کادر سازی و تشکیل نیروهای مسلح در طراز انقلاب بودبه گزارش خبرنگار ایکنا؛ مرکز فرهنگی دانشجویی امام، ولایت فقیه و انقلاب اسلامی به مناسبت هفته دفاع مقدس و بزرگداشت امیر سرلشکر شهید سیدموسی نامجو در گفت‌وگویی با فرزند این شهید، سیدمهدی نامجو، پیرامون زندگی و شخصیت این شهید تحت عنوان مشاور امام، عصر امروز شنبه سوم مهر 1400 انجام داد.

شهید نامجو در 7 مهر سال 1360 به همراه فرماندهان: شهید جهان‌آرا، شهید کلاهدوز و شهید فلاحی که درحال بازگشت برای ارائه گزارش عملیات ثامن‌الائمه به امام (ره) بودند که در اثر سقوط هواپیما  c130 به شهادت رسیدند.

سیدمهدی نامجو بیان کرد: عملیات غرورآفرین شکست حصر آبادان که بعد از مدتی که جبهه دچار رکود شده بود با پیام راهبردی حضرت امام (ره) مبنی بر اینکه «حصر آبادان باید شکسته شود» شکل گرفت. این عملیات پنجم مهرماه آغاز و در معیت ارتش و سپاه در کنار هم، پیروز شد. این عملیات موفق یک مقدمه‌ای برای عملیات‌های موفقیت‌آمیز دیگر بود و انگیزه‌ای برای آزادسازی خرمشهر شد.

وی پیرامون رابطه شهید نامجو با امام (ره) توضیح داد: شهید نامجو از سال ۱۳۴۰ عضو هیئت علمی دانشگاه ارتش بود. وی عضو گروه «بی‌نام» ‌بود در ارتش و خیلی از افراد انقلابی ارتش در این گروه حضور داشتند. شهید نامجو از قبل از انقلاب با امام خمینی (ره) در ارتباط بود و زمانی که می‌خواست استخدام ارتش شود از حضرت امام کسب تکلیف می‌کند و اجازه می‌خواهد. این ارتباط به طور مداوم به صورت مستقیم و غیرمستقیم تا زمان انقلاب ادامه داشت.

فرزند شهید نامجو در رابطه با علت انتخاب شهید نامجو به عنوان فرمانده کل قوا تصریح کرد: شهید نامجو بین انقلابی‌ها شناخته شده بود و او در بازسازی و استقرار ارتش در بعد از انقلاب تلاش بسیاری کرد. خیلی‌ها می‌خواستند که ارتش را منحل کنند اما شهید نامجو برای سازماندهی ارتش بسیار تلاش کرد و دانشگاه افسری را تبدیل به فیضیه ارتش کرد. هنگامی که پیشنهاد وزارت دفاع به او دادند وی مسئول دانشکده افسری ارتش بودند و برای پذیرفتن این پست از امام کسب تکلیف می‌کنند که امام (ره) اجازه می‌دهند.

وی با اشاره به اینکه دولت شهیدان رجایی و باهنر، دولت عشق و دولتی در طراز انقلاب بود ادامه داد: اکثر وزیران این دولت شهید شدند. انقلابیون برای فعالیت‌های انقلابی خود یکدیگر را می‌شناختند و شهید نامجو با شهید چمران نیز ارتباط زیادی داشت.

وی پیرامون رابطه شهید نامجو با مقام معظم رهبری توضیح داد: ارتباط بسیار تنگاتنگی بین شهید نامجو و مقام معظم رهبری وجود داشت و رهبری نیز به همین نکته اشاره کرده‌اند که در شورای عالی دفاع در کنار یکدیگر مشغول بودند و فرموده‌اند که شهید نامجو از نظامیانی بودند که من بهشان تکیه می‌کردم.

وی در رابطه با شخصیت شهید نامجو توضیح داد: شهید نامجو سعی می‌کرد در هرجایی که بود بهترین باشد؛ چه در کسوت دانشجویی، فرماندهی و... بهترین بود. جامعه هم باید از چنین شخصیتی الگو بگیرد. اگر هرکسی در جامعه به بهترین وجه خود باشد حرکت شتاب‌دهنده‌ای به سمت جلو به وجود خواهد آمد.

این فرزند شهید با اشاره به اینکه شهید نامجو ارتشی در طراز انقلاب را ساخت بیان کرد: آن زمان ظرفیت‌هایی که امروز در نیروهای مسلح وجود دارد را نداشتیم. او فرماندهان را گلچین کرد و مسائل اعتقادی، مذهبی و معیشتی فرماندهان و افسران برای وی بسیار مهم بود. دوره وزارت شهید نامجو خیلی طولانی نبود اما تمام توان خود را برای تجهیز نیروهای مسلح در آن دوران به کار برد.

وی افزود: شهید نامجو مؤسس مکتبی دانشکده افسری بود و طراز انقلاب برایش بسیار مهم بود و همه چیز را در طراز انقلاب می‌دید که در سطح عالی باشد.

فرزند شهید نامجو تصریح کرد: شهید نامجو قبل از انقلاب از خانه سازمانی استفاده نمی‌کرد و معتقد بود افرادی مستحق‌تر از او وجود دارند. در زمان وزارت با اینکه در سه جا مسئولیت داشتند، شهید نامجو هنوز مستاجر بود. در کل، شهید نامجو ساده‌زیست بود. پدرم همیشه در نماز جمعه شرکت می‌کرد و به نظامیان تاکید داشت که با همان لباس نظامی در نماز جمعه شرکت کنید تا مردم بدانند نظامی‌ها مذهبی هستند. اگر امروز در قید حیات بودند به هیچ وجه وارد مناسبات اقتصادی نمی‌شد.

وی افزود: امروز همه باید شرایطی را به وجود بیاوریم تا در جنگ اقتصادی موفق شویم و این فشار از مردم برداشته شود تا در حوزه جنگ نرم و جنگ اقتصادی پیروز شویم.

سیدمهدی نامجو با بیان اینکه ما سه وزیر دفاع شهید داریم ادامه داد: در هیچ جا اینگونه نیست که فرمانده در خط مقدم حضور داشته باشد و بیشتر نقش پشتیبانی دارد و فرق دفاع مقدس با دیگر جنگ‌ها در همین است که فرمانده‌هان ما در خط مقدم حضور داشتند.

وی با اشاره به مهمترین میراث شهید نامجو عنوان کرد: تبدیل دانشکده افسری به تعبیر حضرت امام تبدیل به فیضیه افسری، مهمترین میراث شهید نامجو بود؛ این کار کادرسازی و تشکیل نیروهای مسلح در طراز انقلاب بود.

این فرزند شهید ادامه داد: جمهوری اسلامی در دفاع مقدس به تنهایی مقابل دشمن ایستاد. ما فقط با عراق نجنگیدیم بلکه با چندین کشور جنگیدیم و حتی یک وجب خاک از ایران از دست ندادیم و با دست خالی ایستادگی کردیم. در مقابل دشمنی که تا بن‌دندان مسلح بود و از همه جا تجهیز می‌شد و حتی سیم خاردار هم به ما نمی‌دادند، ایستادگی کردیم.

وی در پایان در رابطه با آثار و کتاب‌هایی که در رابطه با شهید نامجو چاپ شده است بیان کرد: از شهید نامجو نوشته‌های بسیاری به جا مانده و کتاب‌هایی پیرامون وی چاپ شده اما هنوز بسیار جای کار دارد و ابعاد شناخته نشده بسیاری وجود داد.

انتهای پیام
captcha