اعتمادسازی با الگوی دفاع مقدس؛ سبک زندگی مسئولانه نیاز امروز جامعه است
کد خبر: 4000145
تاریخ انتشار : ۰۴ مهر ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۸
سردار عراقی در گفت‌وگو با ایکنا بیان کرد:

اعتمادسازی با الگوی دفاع مقدس؛ سبک زندگی مسئولانه نیاز امروز جامعه است

سردار سرتیپ پاسدار عبدالله عراقی با اشاره به سبک زندگی مسئولانه فرماندهان دفاع مقدس و شهدا، درباره الگوگیری از آن‌ها در دوران حاضر گفت: در این سا‌ل‌ها فراز و نشیب داشته‌ایم و اگر این الگوگیری محقق می‌شد نباید مردم تا این حد در فشار می‌بودند و با گرفتاری‌های اقتصادی و فرهنگی مواجه می‌شدند.

سردار سرتیپ پاسدار عبدالله عراقی، جانشین اسبق نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و رئیس اسبق اداره امنیت ستاد کل نیروهای مسلح در گفت‌وگو با ایکنا، به ارائه تحلیل در زمینه ابعاد هشت سال دفاع مقدس پرداخت و در پاسخ به این پرسش که مهم‌ترین یادگار دفاع مقدس برای امروز ما چیست؟ بیان کرد: بزرگ‌ترین یادگاری که از دفاع مقدس برای ما باقی مانده، روحیه صبر و استقامت در برابر سختی‌هاست و با مقاومتی که داشتیم توانستیم در کوران دفاع مقدس به این آبدیدگی دست پیدا کنیم و امروز می‌توانیم نتایج این آبدیدگی و ورزیدگی را در عرصه‌های مختلف ببینیم که کارساز بوده و در حل مشکلات کشور ما پیشران بوده است.

وی افزود: در عرصه‌های داخلی و حضورهای خارجی این روحیه وجود داشته و کارساز بوده است و دشمنان هم می‌دانند که ایران اسلامی از کوران حوادث بیرون آمده و ورزیدگی و توانمندی لازم را کسب کرده که خود موجب شده تا امنیتی برای کشور ایجاد شود. این امنیت پایدار از ثمرات دفاع مقدس است.

انقلاب اسلامی؛ بستر شکوفایی ظرفیت‌های ملت ایران

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو به زمینه‌های شکل‌گیری روحیه مقاومت در دوران دفاع مقدس در مردم اشاره و بیان کرد: زمینه‌های این رشادت‌ها در زمان دفاع مقدس وجود داشت و مردم، مسلمان و متدین بودند و از طرفی این استعدادها با انقلاب اسلامی و رهبری امام راحل(ره) شکوفا شدند؛ یعنی زمینه‌های آن وجود داشت و اینطور نبود که ما بخواهیم تازه بذری را بکاریم؛ ظرفیت‌ها همه بودند و فقط نیازمند فرصت و زمینه‌ای برای شکوفایی بودند و امام راحل(ره) با ورود خود این زمینه‌ را برای رشد و نمو فراهم کردند و سپس برای ما مؤلفه‌هایی شکل گرفت که در رأس آن تدین مردم و اعتقاد به قرآن و اهل بیت(ع) قرار داشت و یکی دیگر از مؤلفه‌های مهم نیز امام(ره) بودند که نقش اساسی داشتند و توانست این بذرها را شکوفا کنند.

عراقی تصریح کرد: دومین مؤلفه ایمان مردم و سومین مورد هم خود مردم بودند. روحیه مردمی‌کردن جنگ را امام(ره) به وجود آوردند و آن را به عنوان یک استراتژی دنبال کردند و توانستند دفاع را مردمی کنند و بر اساس این سه مؤلفه توانستیم بر بازی جنگی که دشمن شروع کرده بود، فائق شویم؛ این‌ها مؤلفه‌ها متافیزیکی و نامحسوس هستند که قابل اندازه‌گیری و دیدن نیست. در مقابل مؤلفه‌های فیزیکی قابل مشاهده و اندازه‌گیری است که به طور مثال می‌شود به تانک و توپ و ... اشاره کرد. از طرفی توان ما در ابتدای انقلاب اسلامی به فرسایش خورده بود و دلیلش هم تحریم‌ها بود لذا امکانات به‌روزی نداشتیم. همچنین سپاه هم ارگان نوپایی بود و قدرت کافی را نداشت و براساس برآوردهای عملیاتی و اطلاعاتی باید جنگ را واگذار می‌کردیم اما مؤلفه‌های نامحسوس که دین و ایمان مردم و رهبری و نقش امام راحل(ره) بود، بر مؤلفه‌های مادی فائق آمد. به همین دلیل دفاع مقدس نقطه عطف تاریخی ما است و آن را جشن می‌گیریم و در این ایام یاد و نام شهدا را گرامی می‌داریم و از خانواده شهدا و همچنین ایثارگران تجلیل می‌کنیم؛ دفاع مقدس در تاریخ ما ماندگار است و دیگران هم از آن استفاده خواهند کرد و آیندگان می‌توانند به این دستاوردها افتخار کنند.

روحیه وحدت و برکات آن در دفاع مقدس

وی با اشاره به وحدت و همدلی بین مردم و مسئولان در زمان دفاع مقدس بیان کرد: یکی از نکات مهم در دوران دفاع مقدس وجود روحیه وحدت بود که موجبات برکت را فراهم آورد، چرا که انسجام و یکپارچگی در نهایت به پیروزی منتهی می‌شود. در مقابله این مهم، انشقاق وجود دارد که تفرقه موجب می‌شود که نتیجه‌ آن شکست خواهد بود که در کشورهای مختلف هم دیده‌ایم که نتیجه تفرقه شکست بوده است و نمونه بارز آن افغانستان است که نتوانست چند روز در برابر طالبان ایستادگی کند و با آن امکاناتی که دولت داشت، حتی نتوانست یک تیر به سمت طالبان شلیک کند، اما در کشور ما آثار این وحدت به صورت ملموس پس از فرار بنی‌صدر دیده شد و وقتی که او صحنه را خالی کرد و مردم و مسئولان در رکاب امام(ره) قرار گرفتند، آثارش اولین عملیات شد و بلافاصله امام(ره) دستور دادند که حصر آبادان باید شکسته شود و پشت سر هم این اتفاقات افتاد و این عملیات‌ها یکی پس از دیگری طراحی شد و توانستیم دشمن را که به داخل خاک ما آمده بود، بیرون کنیم و نه‌تنها آنها را بیرون کردیم بلکه توانستیم دشمن را تنبیه کنیم و وارد خاک عراق هم بشویم.

عراقی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به سبک زندگی مسئولانه در میان شهدا و فرماندهان دفاع مقدس بیان کرد: تا الگوی عملی نداشته باشیم نمی‌توانیم کاری بکنیم. به قول شهید سلیمانی فرماندهان ما اینطور بودند که جلو می‌رفتند و به سربازان خود می‌گفتند بیایید؛ یعنی فرماندهان جلودار بودند و من عملیات خیبر را به خاطر دارم که کسی نمی‌توانست سرش را از سنگر بلند کند اما آقا مهدی زین‌الدین که فرمانده لشکر بود، خودش ابتدا حرکت کرد و وقتی ایشان وارد شد که صحنه پاتک عراقی‌ها هم بود، برنامه‌ها تغییر کرد. بنابراین ایشان یک الگوی رفتاری بودند. همچنین نحوه استفاده از بیت‌المال، سبک زندگی فردی و رفتار فرماندهان به مثابه الگوهای دیگر محسوب می‌شد و اینها بود که کارها را پیش می‌برد. آن زمان درجه و حقوق و مزایایی مطرح نبود و امروز هم اگر ما خودمان را با آنها تطبیق ندهیم و بخواهیم نسبت به مردم خود را آقا حساب کنیم، هیچ‌وقت موفق نمی‌شویم.

تا الگوگیری از شهدا فاصله داریم

وی در پاسخ به این پرسش که آیا در سال‌های پس از دفاع مقدس توانسته‌ایم از این الگوها استفاده کنیم یا خیر؟ گفت: در این سا‌ل‌ها فراز و نشیب داشته‌ایم و اگر این الگوگیری محقق می‌شد نباید مردم تا این حد در فشار بودند و با گرفتاری‌های اقتصادی و فرهنگی مواجه می‌شدند. امروز مردم نسبت به این موضوعات حرف دارند و اگر این الگوگیری درست عملیاتی می‌شد باید اتفاق دیگری می‌افتاد، البته که هیچ‌وقت دیر نیست اما اعتمادسازی زمان می‌برد؛ اعتمادسازی پروسه‌ای یک ساله نیست و مردم باید عملاً آن را لمس و درک کنند. اگر مردم ببینند که حرف و شعار ما با عمل‌مان یکی است، اعتماد می‌کنند و شرایط خوب می‌شود.

عراقی در انتها به نسخه نجات‌بخش کشور از وضعیت فعلی اشاره کرد و گفت: برای عبور کشور از این شرایط بحرانی به ایثار و فداکاری نیاز داریم. ایثار الگویی است که سرمنشأ همه موفقیت‌هاست و خمیرمایه‌ای است که آن را هرجا بکار بگیرید، نتیجه می‌دهد. ممکن است ما یک بخش از پول خود را به دیگران بدهیم که این کار بخشش نام دارد، اما ایثار یعنی اینکه ما چیزی که خودمان نیاز داریم را ببخشیم که البته بسیار هم سخت است و مردم باید در عمل با پوست و گوشت خود این روحیه ایثار را درک کنند. همه می‌گویند ایثار و عدالت خوب است اما وقتی مردم خروجی کار را نمی‌بینند نه‌تنها اثر مثبت نمی‌گذارد بلکه اثر منفی هم دارد.

انتهای پیام
captcha