تحولات افغانستان/ از تداوم درخواست‌ها برای تشکیل دولت فراگیر تا انتصاب رئیس جدید دانشگاه کابل
کد خبر: 3999826
تاریخ انتشار : ۰۲ مهر ۱۴۰۰ - ۲۱:۱۵

تحولات افغانستان/ از تداوم درخواست‌ها برای تشکیل دولت فراگیر تا انتصاب رئیس جدید دانشگاه کابل

درخواست رئیس‌جمهور تاجیکستان برای تشکیل دولت فراگیر در افغانستان، تاکید رئیس سازمان بهداشت جهانی به رابطه با رهبران طالبان، انتصاب رئیس جدید دانشگاه کابل و تأکید پاکستان بر واقع‌گرایی در ارتباط با تحولات افغانستان از جدیدترین تحولات این کشور است.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از خبرگزاری آناتولی، امامعلی رحمان، رئیس جمهور تاجیکستان طی سخنانی در هفتاد و ششمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک گفت که کشورش خواهان تشکیل یک دولت فراگیر در افغانستان است.
 
وی افزود: ما در امور داخلی افغانستان دخالت نمی‌کنیم، اما همه طرف‌ها در دولت این کشور حضور داشته باشند.

امامعلی رحمان تصریح کرد که تشکیل هر دولتی بدون در نظر گرفتن منافع کل مردم افغانستان، این کشور را با عواقب فاجعه‌باری مواجه خواهد کرد.

رئیس‌جمهور تاجیکستان هفته گذشته نیز طی سخنانی در نشست سازمان همکاری شانگهای در شهر دوشنبه تاکید کرده بود که در افغانستان باید دولت فراگیر و با مشارکت همه اقوام تشکیل شود.

او همچنین جامعه جهانی به ویژه سازمان ملل و کمیته صلیب سرخ را به ارائه کمک فوری به مردم افغانستان به ویژه ولایت پنجشیر که طی حدود 2 ماه تحت محاصره قرار دارند، فراخوانده بود.

انتصاب رئیس جدید دانشگاه کابل
 
صبح امروز، دوم دی‌ماه، با حضور عبدالباقی حقانی از رهبران ارشد طالبان، «پروفسور عثمان بابری»، حائز مدرک دکترای داروسازی از دانشگاه فیلیپس آلمان و نویسنده چندین کتاب و ده‌ها مقاله‌ علمی-پژوهشی، طی مراسمی مسند ریاست دانشگاه کابل را ترک‌ و بجای او «محمد اشرف غیرت» دانشجوی رشته شرعیات در «پکتیکا» پاکستان و از قاریان قرآن و پیش‌نماز یکی از مساجد طالبان بر کرسی ریاست دانشگاه کابل تکیه زند.
تحولات افغانستان/ از تداوم درخواست‌ها برای تشکیل دولت فراگیر تا انتصاب رئیس جدید دانشگاه کابل
تأکید رئیس سازمان بهداشت جهانی به رابطه با رهبران طالبان

رئیس سازمان بهداشت جهانی تاکید کرد که برقراری روابط با رهبران طالبان در راستای حمایت از مردم افغانستان بسیار مهم است.
    
تدروس ادهانوم قبریسوس، رئیس سازمان بهداشت جهانی در کنفرانس مطبوعاتی در ژنو درباره سفرهای خود به لبنان و افغانستان اظهار داشت: برقراری رابطه با رهبران طالبان در افغانستان بسیار مهم است تا اقدامات فوری انجام شود در غیر این صورت با یک فاجعه انسانی در افغانستان روبرو خواهیم شد.

قبریسوس اظهار داشت: در سفر خود به افغانستان با افراد مهم طالبان ملاقات کردم، من معتقدم برقراری روابط با رهبران طالبان در راستای حمایت از مردم افغانستان بسیار مهم است.

او اذعان داشت: دستاوردهای بسیار مهمی در زمینه سلامت به ویژه در کاهش مرگ و میر کودکان و مادران در افغانستان در 20 سال گذشته به دست آورده‌ایم، از آنجا که سیستم بهداشتی این کشور در آستانه فروپاشی است، این دستاوردها در معرض خطر جدی قرار دارند.
تحولات افغانستان/ از تداوم درخواست‌ها برای تشکیل دولت فراگیر تا انتصاب رئیس جدید دانشگاه کابل
وی درخصوص سفرش به بیروت نیز گفت: اقتصاد لبنان پس از انفجار بزرگ در بندر بیروت در آگوست 2020 بسیار دچار آسیب شده و انبار ذخیره داروهای اساسی به طور کامل تخریب شده است.

قبریسوس افزود: دو هزار پزشک، 1500 پرستار، لبنان را ترک کرده‌اند و 600 داروخانه خصوصی در این کشور تعطیل شده است. سازمان بهداشت جهانی به ارائه خدمات بهداشتی و تجهیزات به این کشور ادامه می دهد.

گفتنی است، تدروس ادهانوم، رئیس سازمان بهداشت جهانی، روز دوشنبه در کابل با مقامات طالبان دیدار کرد.

پاکستان خواستار واقع‌گرایی در ارتباط با تحولات افغانستان شد

شاه محمود قریشی وزیر امور خارجه پاکستان طی گفتگو با خبرگزاری آسوشیتد‌پرس خواستار اتخاذ رویکردی واقع‌گرایانه توسط جامعه جهانی نسبت به تحولات افغانستان شد.

قریشی در این باره گفت: پاکستان به کشورهای جهان پیشنهاد کرده که به منظور شناسایی طالبان یک نقشه راه تهیه شده و سپس مذاکرات مستقیم با سران طالبان آغاز شود.

تحولات افغانستان/ از تداوم درخواست‌ها برای تشکیل دولت فراگیر تا انتصاب رئیس جدید دانشگاه کابل

وی با بیان اینکه در صورتی که طالبان به انتظارات موجود پاسخ مناسبی دهد روند مذکور ساده‌تر خواهد شد، افزود: در این صورت طالبان شرایط را برای شناسایی‌ خود تسهیل خواهند کرد. از سوی دیگر جامعه جهانی نیز باید با این واقعیت روبرو شود. چرا که نمی توان به واقعیت‌ها پشت کرد.

وزیر خارجه پاکستان با تاکید بر همکاری کشورش با دیگر کشورها به منظور ایجاد افغانستانی باثبات و عاری از گروه‌های تروریستی، اظهار کرد: باید راه‌های جدید را آزمایش کنیم چرا که شیوه‌های قدیمی پاسخگو نخواهند بود.

وی همچنین خواستار افزایش کمک‌های جهانی به افغانستان شد و ادامه داد: می‌توان انتظار داشت که طالبان عملکرد بهتری درباره حقوق بشر و حقوق زنان داشته باشد. در قبال این نیز باید به این کشور کمک‌های اقتصادی و بشردوستانه ارائه شود.

انتهای پیام
captcha