گزارشی از جشنواره تلاوت‌های مجلسی در قم، قزوین و سیستان و بلوچستان + فیلم و عکس
کد خبر: 3998106
تاریخ انتشار : ۲۸ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۲

گزارشی از جشنواره تلاوت‌های مجلسی در قم، قزوین و سیستان و بلوچستان + فیلم و عکس

مراحل استانی شانزدهمین دوره جشنواره تلاوت‌های مجلسی در مراکز استان‌ها در حال برگزاری است تا برترین‌ها به مرحله ملی راه یابند، رقابتی که از جنس دیگری است و با مسابقاتی که تا به حال در کشور برپا شده است، متفاوت است. اجراهای مجلسی و اهمیت داشتن رأی مردمی در انتخاب قاری در این جشنواره حرف اصلی را می‌زند.

گزارشی از جشنواره تلاوت‌های مجلسی در قم، قزوین و سیستان و بلوچستان + فیلم و عکسبه گزارش ایکنا، شهر مقدس قم و مسجد اعظم امام حسن عسکری(ع) در جوار بارگاه ملکوتی حضرت فاطمه معصومه(س) طی این هفته میزبان بخش استانی شانزدهمین جشنواره تلاوت‌های مجلسی بود. البته اولین مرحله استانی، پیش از استان قم در سیستان و بلوچستان برگزار شد که در ادامه این گزارش به آن پرداخته می‌شود، همچنین این هفته، شاهد اجرای این رقابت‌ها در استان قزوین نیز بودیم که در ادامه به بخشی از این رویداد در این سه استان پرداخته می‌شود.

مرحله استانی شانزدهمین دوره جشنواره ملی تلاوت‌های مجلسی در زاهدان برگزار شد و نمایندگان شهرهای سراوان، زابل، میرجاوه، خاش و زاهدان توانستند، جواز حضور در مرحله استانی جشنواره تلاوت‌های مجلسی را دریافت و در رقابتی دیدنی و شنیدنی تلاوت‌های مجلسی خود را ارائه کنند.

بیش از ۱۵ نفر از منتخبان مراحل شهرستانی در این بخش با هم رقابت داشتند که در پایان با آرای حضار و علاقه‌مندان به تلاوت مجلسی و داوری اساتید مجرب استانی آقایان مهدی کامبوزیا و صفدری، مدیر شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان به مرحله کشوری راه پیدا کنند.

سیستان و بلوچستان یکی از استان‌های کم‌برخوردار است که توجه بیشتری را از سوی مسئولان امر در حوزه رسیدگی و پرورش استعدادهای بالقوه طلب می‌کند؛ برگزاری جشنواره تلاوت‌های مجلسی با رویکرد مردمی در این استان شاهدی بر این مدعا است که اگر مسئولان امر توجه بیشتری را معطوف به استان‌های محروم کشور کنند، می‌توانند در کمترین زمان ممکن بهترین نتیجه را حاصل کنند.

در این مرحله که با توجه به شرایط ویژه کرونایی با استقبال کم‌نظیر مردم شهر زاهدان مواجه شد، رضا صفدری، مهدی کریمی و حسن نوفرستی به ترتیب نفرات اول تا سوم این دوره از جشنواره استانی سیستان و بلوچستان شدند و دو نفر اول این جشنواره، جواز حضور در مرحله فینال کشوری را کسب کردند.

استقبال طلاب از جشنواره

قاریان بزرگسال و نوجوان استان قم به‌ همراه دیگر علاقه‌مندان، حدود پنج ساعت را در مرحله استانی جشنواره تلاوت‌های مجلسی سپری کردند. در این جلسه علی علیزاده از پیشکسوتان قرآنی و گروه‌های مدیحه‌سرایی قم به‌ همراه اساتید دهدشتی و علم‌خواه به عنوان داوران اصلی این مرحله حضور یافتند، اساتیدی همچون احمد دباغ و علی‌اصغر شعاعی به‌ عنوان میهمانان و پیشکسوتان حوزه حفظ و قرائت حضور داشتند. این مرحله استانی از بعد از نماز مغرب و عشا ابتدا در بخش بزرگسالان با تلاوت ۱۵ نفر از منتخبان و در بخش دوم با تلاوت نوجوانان قمی تا ساعت یک بامداد ادامه یافت.

علیزاده به‌ عنوان دبیر اجرایی این بخش از مرحله استانی گفت: جشنواره تلاوت‌های مجلسی به‌عنوان یک حرکت نو با ایده‌ای خلاقانه تنها به بحث قرائت مجلسی پرداخته و دارای شاخصه‌های جذب عمومی بسیاری است. تلاوت آزاد، انتخاب آزاد آیات، ارتباط با مستمع در حین تلاوت، محدودیت نداشتن در تکرار آیات اصلی و پرمعنا، استفاده از عوامل تکنیکی و مردم‌پسند در حین تلاوت، محدود نشدن به تجوید مسابقاتی و امثالهم باعث شد تا جشنواره تلاوت‌های مجلسی به‌عنوان یک روش هدفمند برای کشف استعداد‌هایی که تمایل به حضور در مسابقات معمول را نداشته‌اند، باشد.

گزارشی از جشنواره تلاوت‌های مجلسی در قم و سیستان و بلوچستان

وی افزود: اینکه مردم در کنار داوران به‌عنوان ارکان اصلی و تأثیرپذیر تلاوت صاحب رأی هستند باعث شده تا مشتاقان بسیاری به این جشنواره اقبال نشان دهند‌.

در ادامه علی‌اصغر شعاعی از قاریان ممتاز و پیشکسوت استان قم ضمن ابراز خرسندی از بدیع بودن طرح جشنواره تلاوت‌های مجلسی و جاذبه‌های آن در جذب مخاطبان جدید در حوزه فرهنگ قرآنی پیشنهاد کرد تا در مرحله استانی برای بهتر شرکت کردن مخاطبان در کنار تلاوت‌ها به صورت ترکیبی و بداهه‌خوانی و تلاوت‌هایی به‌صورت تمام تقلیدی مد نظر قرار گیرد تا مخاطبانی که علاقه‌مند به تقلید از اساتید مصری بوده و بعضاً استعداد‌های درخشانی نیز دارند، بتوانند هنر تقلیدی‌خوانی خود را بهتر نمایش دهند.

داود جعفری، دبیر جشنواره ملی تلاوت‌های مجلسی با توجه به استقبال بسیار خوب مردم و علاقه‌مندان شهر و استان قم گفت: قرآن دارای ویژگی‌هایی بوده و هست که تنها می‌توان با احساسات قلبی آن را درک کرد و تلاوت مجلسی یک نوع بیان احساسی از قرآن برای مخاطب خود است.

گزارشی از جشنواره تلاوت‌های مجلسی در قم و سیستان و بلوچستانمحمدامین کهن که سال پیش به‌ عنوان فنی‌ترین قاری نوجوان پانزدهمین دوره جشنواره انتخاب شده بود، مهمان این مرحله از برگزاری بود و به اجرای بسیار زیبای ابتهالی در مدح امام حسین(ع) و ایام اربعین سید و سالار شهیدان پرداخت.

گروهی از جوانان با استعداد استان قم در قالب گروه تواشیح نیز در میانه برگزاری مراسم به اجرای برنامه پرداختند که مورد توجه حضار قرار گرفت.

در پایان و در بخش قرائت بزرگسالان حجج اسلام مهدی متانت، میثم حمیدی‌نیک و محمد قربانی از طلاب شهر و استان قم به ترتیب رتبه‌های اول تا سوم را به خود اختصاص دادند.

در بخش نوجوانان بعد از جمع‌آوری آرای داوران و مردم حاضر در محل جشنواره، رتبه‌ اول، محمد رضایی؛ رتبه‌ دوم، مهدی‌ اکبری و رتبه‌ سوم را محمدتقی‌ ناصح به‌ دست آوردند.

در بخش بزرگسالان نفرات اول و دوم و در بخش نوجوانان نفر اول این دوره از جشنواره استانی قم به مرحله ملی، که اواسط آبان‌ماه، برگزار خواهد شد، راه یافتند.

همچنین محمدسعید علم‌خواه از قاریان نوجوان استان قم، سال گذشته رتبه برترین قاری مجلسی‌خوان سال ۹۹ را در پنجمین فجر تلاوت به‌ خود اختصاص داده بود.

علی غلامی برای سومین بار متوالی نماینده استان قزوین شد

به گزارش ایکنا، طی این هفته مرحله استانی شانزدهمین جشنواره تلاوت‌های مجلسی استان قزوین در حسینیه آیت‌الله سامت و در جلسه آموزشی سیدمصطفی حسینی، قاری بین‌المللی کشور برگزار شد. در این جلسه که هشت نفر از منتخبان شهرستانی به آن راه پیدا کرده بودند، جمعی از قرآنیان شهر قزوین با توجه به محدودیت‌های کرونایی در محل برگزاری حاضر شدند.

جواد رفعتی از قرای ممتاز، تلاوت آغازین جلسه را اجرا کرد، سپس سیدمصطفی حسینی دقایقی توضیحاتی درباره موارد فنی و اجرایی جشنواره ارائه داد.

حسینی ضمن قدردانی از دست‌اندرکاران جشنواره گفت: جای خالی این طرح در کشور احساس می‌شد و خوشبختانه شاهد آن هستیم که چندسالی است که به همت مجمع قرآنی هیئت صاحب الزمانی تهران، در کشور در حال برگزاری است و خرسندیم که شهر و استان قزوین از اولین پیشگامان حضور در این جشنواره است.

وی ادامه داد: مهمترین شاخصه این جشنواره، مردمی بودن و اعمال نظر مردم برای انتخاب برترین قاری شهرستان، استان و کشور است و این نقطه قوت است.

در ادامه پس از قرعه‌کشی، نوبت تلاوت شرکت‌کنندگان به ترتیب هشت منتخب استان تلاوت خود را ارائه کردند و در نهایت با رأی حاضران در جلسه و رأی داوران و ناظران، آقایان غلامی، سرورس و شهسواری توانستند رتبه اول تا سوم را به خود اختصاص دهند.

دبیری استانی این بخش را مسعود لطفی یکی از قاریان باسابقه استان قزوین برعهده داشت.

در پایان با ذکر توسل و مدیحه‌سرایی ذاکر اهل بیت، دقایقی حال و هوای سوگواری بر جلسه حاکم شد و با دعای ختم قرآن با صدای فرزند بزرگ آیت‌الله سامت، جلسه پایان یافت.

این جشنواره طی روزهای آتی در دیگر استان‌ها نیز برگزار می‌شود و اواخر آبان‌ماه شاهد برپایی مرحله کشوری آن خواهیم بود. با پایان یافتن بخش تلاوت، تا دهه فجر انقلاب اسلامی، فراخوان‌های دیگری از این جشنواره در دیگر رشته‌ها منتشر می‌شود که متعاقباً اطلاع‎رسانی خواهد شد. 

انتهای پیام
captcha