خروج آمریکا از افغانستان به محبوبیت بایدن آسیب جدی زده است
کد خبر: 3996030
تاریخ انتشار : ۲۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۴
استاد دانشگاه نیویورک در گفت‌و‌گو با ایکنا:

خروج آمریکا از افغانستان به محبوبیت بایدن آسیب جدی زده است

پروفسور «ریچارد بِنسل» گفت: اگر ایالات متحده، افغانستان را به شیوه‌ای مسالمت‌آمیز و منظم ترک می‌کرد، هیچ تأثیری بر محبوبیت بایدن نداشت؛ اما با روش فاجعه‌باری که در این مورد به کار گرفته شد، جایگاه وی در افکار عمومی آسیب جدی دیده است.

خروج آمریکا از افغانستان به محبوبیت بایدن آسیب جدی زده استبه گزارش ایکنا؛ در هفته‌های اخیر، افغانستان تبدیل به موضوع داغی در منطقه خاورمیانه شده و نحوه خروج ارتش آمریکا از این کشور که نتیجه آن قدرت‌گرفتن دوباره طالبان در افغانستان بود، مورد انتقاد بسیاری قرار گرفته است.

این انتقادات در عرصه سیاست داخلی آمریکا نیز بسیار زیاد بوده و بسیاری از سیاستمداران حتی از حزب متبوع رئیس‌جمهور جو بایدن (حزب دموکرات) وی را به دلیل در پیش گرفتن این سیاست در افغانستان مورد انتقاد قرار داده‌اند.

پروفسور ریچارد بِنسل (Richard Bensel) استاد دانشگاه کُرنِل (Cornell University) در نیویورک است. زمینه‌های اصلی فعالیت بنسل سیاست و اقتصاد سیاسی آمریکا است. علایق تحقیقاتی و آموزشی وی شامل توسعه سیاسی آمریکا، احزاب و انتخابات، کنگره ایالات متحده، تشکیل دولت، فرهنگ سیاسی، تغییرات نهادی و فلسفه علوم اجتماعی است. وی در گفت‌وگو با ایکنا از تأثیرات مسائل اخیر در افغانستان بر عرصه سیاست داخلی آمریکا و دولت جو بایدن سخن گفت.

ریچارد بِنسل در پاسخ به سؤالی در مورد وضعیت کنونی افغانستان و شکست سیاست‌های آمریکا در خاورمیانه گفت که به سختی می‌توان گفت این سیاست‌ها شکست خورده است؛ زیرا مشخص نیست که این سیاست‌ها نتیجه مورد نظر را داشته‌ است یا خیر.

بنسل با اشاره به منافع اقتصادی آمریکا در خاورمیانه گفت: بیشترین منافع و اهدافی که در مورد آنها صحبت شده تضمین عرضه نفت به غرب، تضمین امنیت اسرائیل و سرکوب شبکه‌های تروریستی در منطقه بوده است و هر چند این مسائل محقق شده؛ اما مشخص نیست که سیاست‌های آمریکا برای دستیابی به آنها ضروری بوده است. بسیاری از مردم ادعا می‌کنند که این سیاست‌ها بسیار بد طراحی شده و منابع آمریکا را هدر داده‌اند.

استاد دانشگاه کرنل در توضیح دلیل تصمیم جو بایدن برای خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان گفت: بایدن اگرچه دلایل خود را در مورد این تصمیم بیان کرده است؛ اما باید دانست ادامه حضور آمریکا در افغانستان فوق‌العاده گران تمام می‌شد و خروج آمریکا نشان داد که این کشور به بن بست رسیده است.

وی افزود: از سوی دیگر، دولت افغانستان بسیار فاسد بود و پیشرفت بسیار کمی در ایجاد حس وفاداری و مشروعیت در میان بیشتر مردم داشت. ایالات متحده چه به صورت غیر رسمی و چه به صورت رسمی به افغانستانی‌ها گفته بود که آنها اختلافات خود را کنار گذاشته و با فساد مبارزه کنند. اما به نظر می‌رسد هشدارها هیچ تفاوتی در عملکرد آنها ایجاد نکرده و آنها اکنون گردباد اقدامات خود را درو کرده‌اند.

بنسل با تأیید تلویحی اینکه برخی معتقدند خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان نوعی تبانی و معامله‌ای بود که دولت جو بایدن با طالبان داشت، تصریح کرد: قطعاً توافقنامه‌هایی میان ایالات متحده و طالبان در مورد خروج نیروها و غیرنظامیان وجود داشت. اما این احتمالاً تنها توافقی بود که انجام شد و از نظر شرایط و جزئیات بسیار مبهم بود.

وی با تأکید بر اینکه خروج ارتش آمریکا از افغانستان منجر به استیضاح بایدن نخواهد شد، گفت: حتی اگر ایالات متحده، افغانستان را به شیوه‌ای مسالمت آمیز و منظم ترک می‌کرد، هیچ تأثیری بر کاهش محبوبیت بایدن نداشت و حتی محبوبیت وی بالا هم می‌رفت. اما با روش فاجعه باری که در مورد تخلیه (شهروندان و نظامیان) انجام داده، جایگاه وی در افکار عمومی آسیب جدی دیده است.

بنسل در پایان در مورد اینکه وضعیت کنونی افغانستان چه تأثیری بر انتخابات ریاست جمهوری آینده آمریکا، حزب دموکرات و زندگی سیاسی جو بایدن خواهد گذاشت؟ گفت: اتفاقات افغانستان بر انتخابات ریاست جمهوری تأثیری نخواهد داشت؛ زیرا در صورت نامزدی مجدد بایدن، اتفاقات بسیاری قبل از کاندیداتوری وی رخ خواهد داد. اما این خروج بر انتخابات میان دوره‌ای کنگره سال آینده تأثیر می‌گذارد.

گفت‌وگو از محمدحسن گودرزی

انتهای پیام
captcha