قیدهای زمانی مبهم در فضای مجازی نشانه چیست + فیلم
کد خبر: 3994462
تاریخ انتشار : ۱۰ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۳

قیدهای زمانی مبهم در فضای مجازی نشانه چیست + فیلم

امروزه راهکار قطعی برای شناسایی محتوای جعلی در فضای مجازی وجود ندارد، اما می‌توان برای مقابله با اخبار جعلی همیشه به قید‌های زمانی و تاریخ نگارش پیام‌ها دقت کرد.

قیدهای زمانی مبهم در فضای مجازی نشانه چیست؟ + فیلم

به گزارش ایکنا، حجم اطلاعات غلط و اخبار جعلی منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی به حدی زیاد است که برخی کارشناسان معتقدند ما نه‌تنها در عصر اطلاعات بلکه در عصر ضداطلاعات زندگی می‌کنیم.
 
متأسفانه راهکار قطعی برای شناسایی محتوای جعلی وجود ندارد، اما برخی نکات می‌توانند در زمینه شناسایی اخبار جعلی به شما کمک کنند. یکی از نکات مهم این است که به قید‌های زمانی پیام‌ها دقت کنید.
 
قید‌های زمانی مبهم مانند امشب، فردا، امروز، آخر هفته و... نشانه‌ای است که احتمال جعلی بودن پیام را افزایش می‌دهد. این پیام را در نظر بگیرید. «امشب احتمال زلزله وجود دارد! مراقب باشید.» اگر شما حدود ساعت ۱۰ شب این پیام را دریافت کنید مضطرب می‌شوید و پیام را حداقل برای ۱۵ نفر دیگر می‌فرستید، خودتان هم برای مراقبت بیشتر شب را داخل ماشین می‌خوابید و ساعت ۷ صبح خوشحال از اینکه زلزله‌ای در کار نبوده به خانه برمی‌گردید. ممکن است در همین ساعتی که خیال شما راحت شده چند نفر از مخاطبان شما تازه پیام را دریافت کنند. حتماً آن‌ها هم دچار استرس می‌شوند و مانند شما، پیام را برای مخاطبان خود ارسال کرده و به این فکر می‌کنند که امشب برای فرار از زلزله به کجا پناه ببرند و این بازی ممکن است تا مدت‌ها ادامه پیدا کند. برای جلوگیری از این اتفاق بهتر است یک نفر از نفر قبلی بپرسد امشب دقیقاً چه ساعتی زلزله رخ می‌دهد؟ خبر‌های جعلی منتشرشده در فضای مجازی باعث می‌شود تا کاربران تصمیمات نامتعارف و نادرستی بگیرند. برای مقابله با اخبار و محتوای جعلی همیشه به قید‌های زمانی و تاریخ نگارش پیام‌ها دقت کنید.
 

مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی وابسته به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اقدام به تهیه کلیپ‌هایی با موضوع فضای مجازی و سواد رسانه‌ای کرده است که در ادامه می‌بینید.

انتهای پیام
captcha