تربیت دانشجویان خلاق از اهداف اصلی دانشگاه علمی کاربردی است
کد خبر: 3990678
تاریخ انتشار : ۲۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۳

تربیت دانشجویان خلاق از اهداف اصلی دانشگاه علمی کاربردی است

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی آذربایجان‌شرقی گفت: برنامه‌ریزی و تلاش برای کیفیت بخشی به فعالیت‌های مهارت محور مراکز آموزش علمی کاربردی، نظارت بر حسن اجرای برنامه‌های مرکز و ظرفیت سازی برای گسترش آموزش‌های عالی مهارتی، فنی و پودمانی و تربیت دانشجویان خلاق از اهداف اصلی دانشگاه علمی کاربردی است.

تربیت دانشجویان خلاق از اهداف اصلی دانشگاه علمی کاربردی استبه گزارش ایکنا از آذربایجان‌شرقی، فرزان قالیچی، رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان، امروز، ۲۳ مردادماه، در جمع خبرنگاران، با بیان این‌که این دانشگاه واحد استانی، ماموریت‌های دانشگاه جامع را پیگیری می‌کند، اظهار کرد: دانشگاه جامع علمی کاربردی آذربایجان‌شرقی به همراه مراکز آموزشی، کارآفرین و نوآوری، مجموعه کوچکی از جامعه هست که بایستی تمامی فعالیت‌های خود را بر اساس برنامه‌های ریزی‌های مشخص انجام دهد و از کارهای مقطعی دوری کند.

وی با اشاره به رصد و پایش مراکز آموزشی این مجموعه در استان، افزود: ما دانشگاهی در جوار محیط کار هستیم و باید برنامه‌های خود را به گونه‌ای تدوین کنیم تا انگ مدرک گرایی به جای مهارت محوری به دانشجویان ورودی این دانشگاه زده نشود.

قالیچی، با بیان این‌که این دانشگاه هیچگونه بودجه دولتی ندارد، گفت: دانش آموخته‌های این دانشگاه، مشکلی بر بدنه اشتغال کشور ایجاد نمی‌کنند و حتی تعداد بالایی از فارغ التحصیلان دانشگاه علمی کاربردی، اقدام به کارآفرین و اشتغالزایی برای سایر افراد بیکار کرده‌اند.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی آذربایجان‌شرقی با تاکید بر این‌که متاسفانه تاکنون اقدام قاطعی در راستای اشتغال در کشور انجام نگرفته است، تصریح کرد: رسانه ملی کشور در پی معرفی و نشان دادن شغل‌های موجود در کشور است در حالی که در دنیا بالغ بر ۱۵ هزار شغل وجود دارد و در ایران تنها ۳۰۰۰ نوع شغل را می‌توان یافت که ظرفیت اغلب آن‌ها برای ورود و اشتغالزایی تکمیل است.

وی با اشاره به لزوم ظرفیت سازی و ایجاد اشتغال‌های جدید در کشور، گفت: بایستی سرمایه گذاری‌های بیشتری در این زمینه انجام بگیرد و با افزایش توجه مسئولان دانشگاهی و کشوری، تجهیزات دانشگاه‌ها غنی تر شود تا دانشجویانی را تربیت کنیم که به مشاغل جدید فکر می‌کنند.

وی افزود: در سال گذشته هدف ما توجه به خلاقیت دانشجویان و مسائل پژوهش محوری بوده و در این راستا نیز مراکز نوآوری را راه اندازی کرده و با استقرار مراکز فناور، رویدادهای شتاب را در شرایط کرونایی برگزار کردیم.

قالیچی، با اشاره به برگزاری ۱۴ رویداد شتاب طی سال گذشته، گفت: در این رویدادها، تعدادی از ایده‌های قابل تجاری سازی دانشجویان از طرف برخی سازمان‌ها خریدا شد.

وی با اشاره به وجود ۱۸ مرکز آموزش علمی کاربردی و ۱۰ مرکز نوآوری در استان، اظهار کرد: در شهرستان شبستر، یک شرکت خصوصی درخواست تأسیس یک مرکز در حوزه تخصصی شیرینی و صنایع وابسته را کرده که اکنون در حال طی مراحل قانونی لازم است و فعلاًمحوزهای اولیه برای آن صادر شده و پس از کسب مجوزهای قطعی می‌تواند فعالیت‌های خود را شروع کند.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی آذربایجان‌شرقی افزود: اکنون تعداد ۷۱ کد رشته در مقطع کاردانی، ۵۹ کد رشته در مقطع کارشناسی و در مجموع ۱۸۹ کدرشته محل در دانشگاه علمی کاربردی تدریس می‌شوند؛ هم‌چنین اکنون تعداد ۲۷۲۸ دانشجو در مقطع کاردانی و تعداد ۲۵۸۵ دانشجور در مقطع کارشناسی در حال تحصیل هستند و علی‌رغم کاهش دانشجویان در سایر زیرنظام‌ها، دانشگاه علمی کاربردی توانسته در سال ۹۹، افزایش ۱۵ درصدی جذب دانشجو را بر خلاف سال‌های قبلی داشته باشد که ناشی از توجه مردم به تحصیل در رشته‌های مهارتی می‌شود.

قالیچی با بیان این‌که دولت جدید باید به موضوع آموزش‌های مهارتی توجه ویژه‌ای داشته باشد، گفت: باید با فرهنگ سازی، دانش آموزان را به سمت رشته‌های مهارتی سوق دهیم.

وی با اشاره به این‌که بر اساس اعلام ستاد مرکزی علمی کاربردی کشور، بالای ۷۰ درصد دانشجویان این دانشگاه شاغل هستند، اظهار کرد: علی رغم این‌که برخی از دانشجویان این دانشگاه پیش از ورود به دانشگاه شاغل هستند، میزان اشتغال زایی که از طریق این دانشگاه انجام می‌گیرد، بالاتر از سایر دانشگاه‌ها است.

قالیچی، با تأکید بر این‌که درصد کارآفرینی این دانشگاه بالاتر از سایر دانشگاه‌ها بوده که نشان از جسارت دانشجویان است، گفت: بزرگترین چالش‌های دانشگاه علمی کاربردی، فرهنگسازی توجه به آموزش‌های مهارتی از سوی مردم، نهادینه سازی این موضوع و بهبود عملکرد و برندسازی دانشگاه است.

رئیس دانشگاه علمی کاربردی آذربایجان شرقی در ادامه گفت: مقرر شده تا سال ۱۴۰۱ اولین رشته تحصیلی دانشگاه علمی کابردی استان در مقطع کارشناسی ارشد راه اندازی خواهد شد.

وی در خاتمه در خصوص وضعیت واکسیناسیون کادر این دانشگاه در استان نیز اظهار کرد: اطلاع رسانی تزریق واکسن به تمامی مدرسان دانشگاه انجام گرفته و افرادی که مراجعه کرده بودند واکسن دریافت کردند. در صورت برگزاری حضوری کلاس‌ها، تنها مدرسانی که واکسن دریافت کرده‌اند حق شرکت در کلاس‌ها را خواهند داشت.

انتهای پیام
captcha