گلایه از انفعال اتحادیه قرآنی قم / اما و اگرهای معافیت مالیاتی مؤسسات قرآن
کد خبر: 3987654
تاریخ انتشار : ۱۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۰
دغدغه‌­های مؤسسات قرآنی قم / 2

گلایه از انفعال اتحادیه قرآنی قم / اما و اگرهای معافیت مالیاتی مؤسسات قرآن

مدیرمسئول مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت رصدگر عمق آسمان با گلایه از انفعال اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت در قم، گفت: اگر مؤسسات قرآنی، اتحادیه تشکل‌های قرآنی فعال و کارآمدی داشتند پیگیری دغدغه‌های مؤسسات را از سوی اداره مالیات به سرانجام می‌رساندند، اما متأسفانه آن‌چنان غیرفعال هستند که گویی هیچ اتحادیه‌ای وجود ندارد که قادر به انجام کاری باشد.

اتحادیه تشکل‌های قرآنی در قم وجود خارجی نداردمهدی پیوندزنی، مدیرمسئول مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت رصدگر عمق آسمان در گفت‌وگو با ایکنا از قم، با اشاره به اینکه دغدغه بسیاری از مؤسسات قرآنی، مسئله تکالیف سنگین قانونی از جمله مالیات است، اظهار کرد: با وجود اینکه ماده 139 قانون مالیات‌های مستقیم، مؤسسات قرآنی را از پرداخت مالیات معاف می‌کند، اما همچنان این مشکل وجود دارد و مؤسساتی که نمی‌توانند هزینه‌های خود را تأمین کنند، قادر نیستند هزینه حسابداری و حسابرسی را پرداخت کنند به همین دلیل در تنظیم دفاتر مالی و اظهارنامه مالیاتی مشکل دارند و این دغدغه تا هیئت‌های مالیاتی ادامه دارد.

وی غفلت و سستی مدیران مؤسسات قرآن را یکی از عوامل بروز این مشکل دانست و افزود: براساس قانون، مؤسسات حقوقی ملزم به تهیه ترازنامه و حساب سود و زیان و نگهداری دفاتر روزنامه وُکَل که توسط اداره ثبت شرکت‌ها پلمپ می‌شود، هستند و در زمان مقرر باید نسبت به ارائه اظهارنامه‌های فصلی و سالانه مالیاتی خود اقدام کنند که متأسفانه اکثریت مؤسسات قرآنی از این کار پرهیز می‌کنند که بخش عمده‌ آن به علت هزینه‌های مازاد این تکالیف است.

پیوندزنی با بیان اینکه بسیاری از مؤسسات قرآنی با درآمد اندکی که دارند قادر به تأمین هزینه‌های خود نیستند و لذا براساس قانون نمی‌توانند از معافیت مالیاتی بهره‌مند شوند، اظهار کرد: تعدادی دیگر از مؤسسات قرآنی سوددهی دارند، اما سود آن‌ها کفاف انجام تکالیف مالیاتی به‌صورت جامع و کامل را نمی‌دهد؛ زیرا از پس هزینه‌های استخدام یک حسابرس کاربلد با حقوق 15 میلیون تومان برنمی‌آیند، اگرچه ممیز مالیاتی این دسته از مؤسسات را ممکن است معاف از مالیات کند، اما اگر سخت‌گیرانه عمل کند این‌ها نیز مشمول معافیت مالیاتی نمی‌شوند.

مدیرمسئول مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت رصدگر عمق آسمان با اشاره به اینکه مؤسساتی با درآمد متوسط و رو به پایین با مشکل معافیت مالیاتی دست و پنجه نرم می‌کنند، تصریح کرد: براساس قوانین سخت‌گیرانه معافیت مالیاتی تنها مؤسسات قرآنی می‌توانند مشمول این تبصره شوند که سود بالای 100 میلیون تومان داشته باشند.

انفعال اتحادیه تشکل‌های قرآنی در قم

وی ضمن گلایه از انفعال اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت در قم در حمایت از مؤسسات قرآنی، گفت: اگر مؤسسات قرآنی، اتحادیه تشکل‌های قرآنی فعال و کارآمد داشتند پیگیری این دغدغه‌ها را از سوی مراجع رسمی و قانونی به سرانجام می‌رساندند، اما متأسفانه آن‌چنان غیرفعال هستند که گویی هیچ اتحادیه‌ای وجود ندارد که قادر به انجام کاری باشد.

پیوندزنی با اشاره به اینکه انتظارات قانون مالیات از مؤسسات قرآنی به اندازه یک شرکت تجاری با درآمد چند میلیاردی است، اظهار کرد: حقیقی کردن مؤسسات قرآنی یکی از راهکارهای برطرف کردن این مشکل است، زیرا در این صورت، براساس قوانین مالیات بر اشخاص حقیقی با آن‌ها برخورد می‌شود.

وی با بیان اینکه ممیز مالیاتی موظف است با تمام توان برای مؤسسات حقوقی مالیات در نظر بگیرد، بیان کرد: اگر چه صاحبان شرکت‌های تجاری با درآمد چند صد میلیاردی، مالیات‌های سنگینی دارند اما با دستکاری در حساب‌های ورودی و خروجی شرکت آن را به شدت تقلیل می‌دهند و به عبارتی فرار مالیاتی می‌کنند؛ اما مؤسسات قرآنی به‌خاطر ضعف اسناد مالی در نهایت با مالیات‌هایی که باید بپردازند، باقی می‌مانند.

راهکار برطرف کردن مشکل مالیات مؤسسات قرآنی

مدیرمسئول مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت رصدگر عمق آسمان با بیان اینکه برای برخی از مؤسسات قرآنی در سال 95 بین چهار تا پنج میلیون تومان مالیات در نظر گرفته شده است، گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان تبلیغات اسلامی به‌عنوان متولیان اصلی حمایت از مؤسسات قرآنی می‌توانند سالیانه با تخصیص بودجه، امور مالی و حسابداری مؤسسات قرآنی فعال را منظم کرده تا با تهیه و تنظیم تکالیف مالیاتی، مشکل مالیات مؤسسات قرآنی را برطرف کنند؛ البته سازمان اوقاف و امور خیریه نیز می‌تواند حمایت ویژه‌ای از مؤسسات قرآنی داشته باشد، زیرا در کشورمان موقوفه‌های بسیاری وجود دارد که می‌تواند بخشی از درآمد آن در حوزه‌های قرآنی هزینه شود.

وی تصریح کرد: یکی دیگر از راهکارهای برطرف کردن این مشکل، آن است که در مجموع تعدادی از مؤسسات قرآنی به‌عنوان شخصیت حقوقی و با حمایت ارگان‌های ذی‌ربط فعال باشند و مابقی مؤسسات همچون ناشران، تبدیل به شخصیت حقیقی شوند تا مشمول قوانین مالیاتی شخصیت حقیقی شوند.

پیوندزنی تأکید کرد: انجام تکالیف ذکر شده در قانون معافیت مالیاتی زمانی مقرون به صرفه است که یک مؤسسه قرآنی حدود 400 میلیون تومان در سال سود خالص داشته باشد اما تعداد مؤسسات قرآنی با این درآمد و سود خالص از تعداد انگشتان یک دست کمتر است.

مؤسسات قرآنی و قوانین بیمه تأمین اجتماعی

وی با اشاره به اینکه مشکل مؤسسات قرآنی تنها مالیات چهار یا پنج میلیون تومانی نیست، بیان کرد: بیمه تأمین اجتماعی می‌تواند بار سنگینی از هزینه‌ها بر مؤسسات قرآنی تحمیل کند که البته این مشکل تنها برای مؤسسات قرآنی نیست و کلیه شرکت‌های تجاری را نیز شامل می‌شود.

پیوندزنی ادامه داد: براساس ماده 28 قانون بیمه تأمین اجتماعی حق بیمه به میزان‌ 30 درصد مزد یا حقوق است که هفت درصد آن به عهده‌ بیمه شده و 23 درصد به عهده کارفرما (مؤسسه قرآنی) است؛ این قانون برای مؤسسات قرآنی که درآمد چندانی ندارند مناسب و مقرون به صرفه نیست.

مدیرمسئول مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت رصدگر عمق آسمان با اشاره به اینکه بخشی از مربیان قرآنی مشمول بیمه فعالان قرآنی از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هستند، تصریح کرد: زمانی که بیمه فعالان قرآنی هستند، بیمه تأمین اجتماعی چرا مجددا می‌خواهد از مربیان قرآنی هزینه بیمه دریافت کند؟ مشکل دیگر آن است که به محض دریافت بیمه تأمین اجتماعی، بیمه فعالان قرآنی قطع می‌شود.

وی ادامه داد: یک مؤسسه قرآنی باید ماهیانه یک میلیون تومان برای بیمه مربی قرآن مؤسسه‌اش پرداخت کند، آیا درآمد آن کفاف حقوق و بیمه یک مربی قرآن را می‌دهد؟ مؤسسات قرآنی متأسفانه در حسابرسی بیمه تأمین اجتماعی با مسائلی مواجه هستند و بسیاری از قوانین مرتبط با مؤسسات قرآنی منصفانه تدوین نشده است.

انتهای پیام
captcha