آفریقای جنوبی اعطای جایگاه ناظر اتحادیه آفریقا به رژیم صهیونیستی را محکوم کرد
کد خبر: 3987077
تاریخ انتشار : ۰۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۹

آفریقای جنوبی اعطای جایگاه ناظر اتحادیه آفریقا به رژیم صهیونیستی را محکوم کرد

آفریقای جنوبی تصمیم اتحادیه آفریقا در اعطای جایگاه ناظر این اتحادیه به رژیم صهیونیستی را محکوم کرد.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از العالم، آفریقای جنوبی امروز چهارشنبه تصمیم اتحادیه آفریقا مبنی بر اعطای مقام ناظر این اتحادیه به اسرائیل را محکوم و اعلام کرد که این تصمیم، ناعادلانه و غیر موجه است.

وزارت روابط بین‌الملل و همکاری آفریقای جنوبی در بیانیه‌ای اعلام کرد: تصمیم به اعطای مقام ناظر به اسرائیل، شوکه‌کننده‌ترین تصمیم در یک سال گذشته است که اوضاع مردم مظلوم فلسطین که تحت بمباران ویرانگر و ادامه شهرک‌سازی غیرقانونی در سرزمین‌های فلسطینی هستند را نادیده می‌گیرد. این وزارتخانه افزود: تصمیم کمیسیون اتحادیه آفریقا در این زمینه ناعادلانه، غیر موجه و غیرقابل توضیح است.

اسرائیل پیش‌تر اعلام کرده بود که رسماً مقام ناظر اتحادیه آفریقا را به دست آورده است، هدفی که دیپلمات‌های این رژیم نزدیک به دو دهه برای دستیابی به آن تلاش کرده‌اند. الیلی آدماسو، سفیر رژیم صهیونیستی در اتیوپی، اعتبارنامه خود را به عنوان ناظر اتحادیه آفریقا به موسی فقی محمد رئیس کمیسیون اتحادیه، در مقر این سازمان در آدیس آبابا تقدیم کرد.

الجزایر به نوبه خود اعلام کرد که تصمیم اخیر اتحادیه آفریقا مبنی بر پذیرش اسرائیل به عنوان ناظر در این اتحادیه بر حمایت قاطع و مؤثر این اتحادیه از درخواست احقاق حق عادلانه مردم فلسطین تأثیری نخواهد گذاشت و تاکید کرد که این تصمیم، بدون مشورت‌های گسترده قبلی با همه کشورهای عضو گرفته شده و هیچ گونه اعتبار یا مشروعیتی برای توجیه اعمال و رفتار این رژیم ندارد.

ایران هم بر مخالفت خود با الحاق رژیم صهیونیستی به اتحادیه آفریقا به عنوان ناظر تأکید کرد و از کشورهای آفریقایی خواسته بود به تصمیمات سازمان‌ها و نهادهای بین‌المللی برای عدم اعطای عضویت به اسرائیل احترام بگذارند.

وزارت امور خارجه ایران از کشورهای عضو اتحادیه آفریقا خواست تا به حقوق مردم فلسطین پایبند بوده و به تصمیمات نهادها و سازمانهای بزرگ بین‌المللی مانند سازمان همکاری اسلامی در مخالفت با هر اقدامی برای اعطای عضویت یا جایگاهی در این اتحادیه احترام بگذارند. 

انتهای پیام
captcha