مراسم ماه محرم با رعایت دستورالعمل‌ها برگزار می‌شود
کد خبر: 3986788
تاریخ انتشار : ۰۵ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۱

مراسم ماه محرم با رعایت دستورالعمل‌ها برگزار می‌شود

در نشست هم‌اندیشی و هم‌افزایی بین دستگاهی ستاد ملی محرم بر برگزاری مراسم محرم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی تأکید و طرح فضاسازی شهری از سوی سازمان تبلیغات اسلامی پیشنهاد شد.

طبق جلسات ستاد ملی کرونا مراسم محرم با رعایت دستورالعمل‌ها برگزار می‌شود

به گزارش خبرنگار ایکنا، نشست هم‌اندیشی و هم‌افزایی بین دستگاهی ستاد ملی محرم امروز سه‌شنبه پنجم مردادماه به میزبانی سازمان تبلیغات اسلامی در مجتمع سرچشمه برگزار شد.

در این نشست، حجت‌الاسلام رضا عزت‌زمانی، معاون فرهنگی تبلیغی سازمان تبلیغات اسلامی با تأکید بر اینکه امسال طبق جلسات ستاد ملی کرونا مقرر شده مراسم محرم با رعایت ضوابط و دستورالعمل‌ها برگزار شود، گفت: نیاز است دستگاه‌هایی که امکانات دارند، توانمندی‌های خود را در خدمت مجلس اهل بیت‌(ع) قرار دهند.

وی با تأکید بر اینکه در برگزاری مراسم باید به هیئت‌ها اعتماد کرد، گفت: اتفاقاتی که در مراسم اخیر رخ داد به دلیل عدم اعتماد به هیئت‌‌ها و ناهماهنگی به وجود آمد والا هیئت‌ها اعلام کرده بودند که آمادگی برگزاری مراسم‌ را دارند.

2 دیدگاه در خصوص تأثیر کرونا بر نحوه دین‌داری 

در ادامه حجت‌الاسلام حریزاوی، قائم مقام سازمان تبلیغات اسلامی تعظیم شعائر در وضعیت کنونی جهان را وظیفه انسان‌های متقی دانست و گفت: اندیشمندان زیادی در خصوص نحوه دینداری در ایام کرونا دیدگاه‌های متنوع ارائه کرده‌اند. برخی معتقدند سبک دین‌داری در ایام کرونا در حال تغییر است و توصیه می‌کنند از سنت‌ها فاصله بگیریم و به فکر مدل‌های جدید در حوزه دین‌داری باشیم که نماد آن تعظیم شعائر دینی است و عده‌ای می‌گویند کرونا بهانه‌ای است که قدر داشته‌هایمان را بدانیم و ممنوعیت‌ها باعث شده بشر قدر داشته‌هایش را بداند و میل بیشتری به بروز دینداری داشته باشد.

حجت‌الاسلام حریزاوی خواستار تبادل محصول اندیشه‌ورزی دستگاه‌ها با سازمان تبلیغات اسلامی و سایر نهادها شد و گفت: در دو سال گذشته شاهد عملکرد برخی نهادها در تخفیف و تنزل شعائر بودیم. یکی از مسئولان شهرداری سال گذشته گفت ما هیچ وظیفه‌ای در سیاه پوش کردن شهر نداریم در حالی که این سخن خلاف قانون است.

این حجم از هماهنگی و سرعت عمل دشمن جالب بود

وی افزود: فضاسازی تخریبی را همه در فضای مجازی مشاهده کردند که البته برای ما تازگی نداشت اما این حجم از هماهنگی و سرعت عمل دشمن جالب بود که یک صحبت در یک اداره کل یک شهر در لرستان به تیتر سه رسانه معاند تبدیل شد که چرا می‌خواهید عزا را 100 روزه کنید و بعد یک رسانه مطلبی در خصوص دیدگاه حجت‌الاسلام قرائتی منتشر کرد و مدعی نظر متفاوت ایشان شد.

حجت‌الاسلام حریزاوی افزود: فاصله مطالبی که علیه تعظیم شعائر منتشر می‌شود به کمتر از 24 ساعت رسیده و پروژه دو خبره کردن موضوع و انتشار یک خبر بهداشتی و یک خبر از مراسم دینی و نشان دادن تقابل در دستور کار است.

فضاسازی در ایام محرم به صورت مشترک

در ادامه حجت‌الاسلام عزت زمانی به تشریح پیشنهاد سازمان تبلیغات برای محرم پرداخت و گفت: با توجه به شرایط کرونا سال گذشته جلوه بصری شهر در تعظیم شعائر کم بود که با همفکری 80 پژوهشکده در خصوص نحوه تعظیم شعائر در ایام کرونا، جمع‌بندی نظرات بر مسئولیت اجتماعی و نقش مردم در حل مسائل متمرکز بود، بر این اساس پیشنهاد سازمان تبلیغات فضاسازی در ایام محرم به صورت مشترک است. وقتی از فضاسازی حرف می‌زنیم باید نگاه جامع نسبت به همه نهادها داشته باشیم؛ باید از همه فرصت‌ها و ظرفیت‌ها استفاده شود. 

راه‌اندازی کمپین «هر خانه؛ یک پرچم عزا»

حجت‌الاسلام عزت زمانی از جمله پیشنهادهای طرح فضاسازی در ماه محرم را راه‌اندازی کمپین هر خانه یک پرچم عزا اعلام کرد و گفت: هیئت‌ها برای نصب پایه پرچم بر سر در خانه‌ها آمادگی دارند و ما پیش‌بینی اجرای کمپین را در سه میلیون نقطه داریم.

وی استفاده از ظرفیت تابلوهای بصری را از دیگر پیشنهادهای این طرح دانست و گفت: استفاده از فضاهای مترو، خودروها و حتی آمبولانس‌ها، داخل هواپیماها و فرودگاه‌ها، فرشگاه‌های بزرگ و زنجیره‌ای و ... می‌تواند جلوه متفاوت شهری در ایام محرم را ایجاد کند.  

اجرای سرودهای خیابانی و برپایی موکب‌های فرهنگی سلامت از دیگر پیشنهادهای سازمان تبلیغات بود که حجت‌الاسلام عزت زمانی آنها را مطرح کرد.

حجت‌الاسلام باباخانی، مدیرکل تشکل‌های دینی سازمان تبلیغات اسلامی نیز به نتایج نظرسنجی‌های صورت گرفته در خصوص محرم اشاره کرد و گفت: نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد 95 درصد مردم نسبت به برنامه محرم حس مثبت داشته و علاقه دارند در مراسم حضور داشته باشند اما یک سوم توانستند در مراسم‌ها حضور داشته باشند؛ بسیاری از مردم نیز به دلیل مشغله فقط در ایام محرم امکان حضور در مراسم مذهبی را دارند؛ از سوی دیگر شکل‌گیری احساس معنوی برای نوجوانان با حضور در مراسم شکل می‌گیرد؛ لذا موضوع فضاسازی با روش‌های پرشور مهم است و باید انجام شود.

قوانین محرم دیر اعلام نشود

وی خواستار رفع موانع از جمله دیرهنگام اعلام شدن قوانین شد و گفت: دلایل برخی از قوانین برای مردم تبیین نمی‌شود و همین موجب بی‌قانونی می‌شود؛ از سوی دیگر قوانین باید متناسب با اجرای هیئت‌ها تنظیم شود.

در ادامه نمایندگان نهادهای مختلف از جمله سازمان اوقاف و امور خیریه، شهرداری، وزارت علوم، وزارت ورزش و جوانان، وزارت میراث فرهنگی و گردشگری، ستاد امر به معروف و نهی از منکر و ... نظرات و پیشنهادهای خود در خصوص مراسم محرم را مطرح کردند.

حجت‌الاسلام عادل، معاون فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه با تأکید بر اینکه چه کرونا باشد و چه نباشد باید از شیوه‌ها و ابزار جدید در دین‌داری استفاده شود، گفت: البته هیچکدام از روش‌های جدید نافی عزاداری سنتی نیست.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته نیز در امامزادگان به روی هیئت‌های مذهبی گشوده شد، گفت: در حال حاضر 430 هیئت مذهبی در امامزادگان مستقر هستند و امسال هم این ظرفیت وجود دارد تا هیئت‌ها در فضای باز امامزادگان نسبت به برگزاری مراسم اقدام کنند.

حجت‌الاسلام بخشی، نماینده آستان قدس رضوی نیز به تأمین فرش، پرچم و بسته‌های پذیرایی برای هیئت‌ها از سوی این آستان در ماه محرم سال گذشته اشاره و اظهار کرد: امسال هم این ظرفیت برای حمایت از هیئت‌‌ها وجود دارد. امکان اعزام مداح، قاری و سخنران را به مراسم‌ داریم و یک گروه نیز در حال تولید شعر برای مداحان هستند.

وی با اشاره به اینکه آخرین ساعات آخرین روز ماه ذی‌الحجه پرچم حرم مطهر تعویض و پرچم عزا نصب می‌شود، گفت: این سنت به عنوان اذن عزا اجرا می‌شود که می‌تواند با هماهنگی سازمان اوقاف به صورت همزمان برای تمام امامزادگان کشور انجام داد.

محمود بابارضا، نماینده شهرداری تهران نیز طی سخنانی، با تأکید بر اینکه به واسطه آسیب‌شناسی سال گذشته، فضاسازی و انجام کارهای محتوایی را در دستور کار خود قرار داده‌ایم، گفت: امسال در زمینه فضاسازی سعی می‌کنیم متفاوت از سال گذشته عمل کنیم، البته ای کاش در طراحی کمپین فضاسازی از نظرات شهرداری نیز بهره گرفته می‌شد اما ما برای انجام این طرح اعلام آمادگی می‌کنیم.

وی بر این مسئله تأکید کرد که شهرداری تهران برای تأمین محل عزاداری‌ها آمادگی دارد اما بهتر است مراسم عزاداری در پارک‌ها انجام نشود چون امکان حفاظت از ابزار و لوازم هیئت‌ها وجود ندارد، گفت: اما در همه فضاهای دیگر شهری می‌توانیم به هیئت‌ها خدمات ارائه دهیم. البته بهتر است هیئت‌ها زودتر درخواست خود را به شهرداری اعلام کنند.

بابارضا افزود: چند خیابان بزرگ شهر را آماده می‌کنیم و هر آنچه در حوزه هنر عاشورایی وجود دارد در قالب فضاسازی در این خیابان‌‌ها قرار داده می‌شود.  

در پایان مراسم نیز حجت‌الاسلام محمد قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، تأکید کرد: یک مسئله واضح وجود دارد؛ ما بلد هستیم که چگونه سلامت و عزاداری را با هم جمع کنیم؛ چگونه در ایام محرم هم به سیدالشهدا(ع) ابراز ارادت داشته باشیم و هم موازین بهداشتی را مراعات کنیم. سال گذشته نیز اثبات کردیم و همگان تحسین کردند که هیئتی‌ها بیشتر از همه مسائل بهداشتی را مراعات می‌کنند.

انتهای پیام
captcha