نسخه‌های قرآن کمیاب و نفیس در دل کتابخانه مونیخ + فیلم
کد خبر: 3983747
تاریخ انتشار : ۰۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۵

نسخه‌های قرآن کمیاب و نفیس در دل کتابخانه مونیخ + فیلم

کتابخانه دولتی مونیخ در ایالت بایرن آلمان، مجموعه‌ای کمیاب از نسخه‌های خطی اسلامی و شرقی از جمله صفحات نفیسی از قرآن کریم را نگهداری می‌کند.

به گزارش ایکنا به نقل از الجزیره، صفحات نفیسی از قرآن کریم که با طلا نوشته شده است و به قرن نهم میلادی (سوم هجری) باز می‌گردد، در کتابخانه مونیخ، مرکز ایالت بایرن آلمان نگهداری می‌شود.
 
کتابخانه دولتی بایرن در بیانیه‌ای اعلام کرد که صفحاتی از قرآن که به مبلغ 51 هزار یورو خریداری شده است، به مجموعه نفیس مصحف‌ها و جزء‌های قرآن کریم و نسخه‌های خطی اسلامی کمیاب که از نیمه قرن شانزدهم میلادی جمع آوری شده، اضافه شده است.
 
این مجموعه کمیاب مصحف‌ها و نسخه‌های خطی اسلامی و شرقی هسته اولیه تاسیس کتابخانه دولتی بایرن توسط آلبراخت پنجم، فرمانروای بایرن در سال 1558 میلادی بود. وی در آن سال آثار شرقی را از یوهان ویدمان اشتاینر، شرق شناس آلمانی خریداری کرد.

 
طی 50 سال اخیر کتابخانه بایرن گنجینه خود را با خریداری تعدادی مصحف نفیس قرآن مربوط به دوره‌های قدیمی تاریخ توسعه داده است که از میان این مصحف‌ها، قرآنی که با طلا نوشته شده و به قرن یازدهم میلادی باز می‌گردد و همچنین بخش‌هایی از قرآن کریم که مربوط به سال‌های بین قرن نهم و نوزدهم میلادی است، خودنمایی می‌کند.
 
در حال حاضر شمار آثار خطی کتابخانه دولتی بایرن به 17 هزار قطعه می‌رسد که 4400 مورد از آنها نسخه خطی اسلامی است. این کتابخانه 175 مصحف کمیاب و بخش‌ها و صفحات نفیس قرآن کریم را نیز در خود جای داده است.
 
این کتابخانه در بیانیه خود تاکید کرده است که صفحات قرآن طلایی که خریداری شده است از اهمیت تاریخی ویژه‌ای برخوردار است و جمع‌آوری این صفحات نشانه تمایل این کتابخانه به توسعه آثار اسلامی کمیاب است.
 
شهرت جهانی کتابخانه بایرن
 
کتابخانه دولتی بایرن که تأسیس آن به کتب و نسخه‌های خطی تاریخی ارتباط دارد، یکی از بزرگترین دارنده‌های مصحف‌های کمیاب و کتب و سکه‌های اسلامی در اروپا محسوب می‌شود. این آثار تاریخی از شهرت گسترده بین‌المللی برخوردار است و کتابخانه بایرن یکی از مهمترین مراکز پژوهشی جهان شمرده می‌شود.
 
کتابخانه بایرن در حال حاضر 10 میلیون کتاب و 62 هزار روزنامه و مجله چاپی و دیجیتال به مهمترین زبان‌های دنیا را شامل می‌شود. همچنین 96 هزار نسخه خطی تاریخی کمیاب نیز در این کتابخانه نگهداری می‌شود.
 
این کتابخانه یک میلیون قطعه از این کتب و نسخه‌های خطی را به صورت دیجیتال درآورده است و به همین دلیل یکی از بزرگترین کتابخانه‌های دیجیتالی آلمان به حساب می‌آید.
انتهای پیام
captcha