انتشار چهار کتاب جدید درباره بانوی کرامت
کد خبر: 3976830
تاریخ انتشار : ۲۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۹

انتشار چهار کتاب جدید درباره بانوی کرامت

نگاهی به کتاب‌های منتشر شده درباره بانوی کرامت حضرت فاطمه معصومه(س) در یک سال اخیر فرصتی برای نویسندگان و پژوهشگران برای پرداختن به خلأهای موجود در این زمینه است و چهار کتاب تازه نوید سعی در این راه را می‌دهند.

چهار کتاب جدید درباره بانوی کرامتبه گزارش خبرنگار ایکنا؛ حضرت فاطمه معصومه(س) در نخستین روز ماه ذى‌القعده سال ۱۷۳ هجری قمری، ۲۵ سال بعد از تولد برادر بزرگوارشان حضرت امام رضا(ع) در شهر مدینه منوره چشم به جهان گشود. نام حضرت معصومه(س) فاطمه است. در کتاب‌های روایی و تاریخی نیز از آن حضرت با عنوان فاطمه بنت موسى بن جعفر(ع) یاد شده است. اما صد‌ها سال است که آن حضرت با لقب معصومه مشهور هستند.

یکی از راه‌های شناخت بانوی کرامت، مراجعه به کتاب‌‎های منتشر شده درباره ایشان است. درباره زندگی حضرت فاطمه معصومه(س) با قالب تاریخی و پژوهشی کتاب‌های فراوانی منتشر شده است. براساس اطلاعات مندرج در پایگاه اطلاع‌رسانی مؤسسه خانه کتاب در یک سال گذشته ۵ عنوان کتاب تألیفی با موضوع حضرت فاطمه معصومه(س) در کشور منتشر شده که از این تعداد ۴ عنوان چاپ نخست و یک عنوان تجدیدچاپی هستند. عناوین این کتاب‌ها به شرح زیر است.

محدثه آل طاها: فاطمه معصومه(ع)، نوشته یوسفعلی یوسفی، انتشارات کوثر غدیر

در این اثر به تولد و نام‌گذاری، پدر و مادر، القاب، کنیه‌ها، انتساب به چهارده معصوم (ع)، شرافت نسبی و شهادت حضرت معصومه (س) پرداخته شده است. در بخش دیگری به صفاتی همچون عفت و حیاء (نجابت)، عالمه و دانشمند، دوشیزه مطهره، فاضله، صدیقه والا، سیده صابره، عابده ساجده، مقام هدایت، فراست و کیاست، هم طراز معصوم، صاحب کرم، تحمل غربت، محدثه آل طاها، مهاجر آگاه، حامی ولایت، زمان‌شناس، قیام، افشاگری و رسوایی حکومت عباسی، مظلومه مشتهر، شفیعه محشر، مدیریت بحران، آگاه به شهادت و زمینه‌سازی ظهور اهل‌بیت(ع) مورد توجه قرار گرفته است.

سیده عش آل‌محمد(ص)، نوشته سیدابوالحسن هاشمی، انتشارات مکتبه فدک

در این کتاب به حرکت دو کاروان از فرزندان حضرت موسی‌بن جعفر (ع) و برادران و شیعیان امام رضا (ع) از دو مسیر به سمت توس اشاره شده و به اتفاقات ناگواری که در مسیر با آن مواجه می‌شوند نیز پرداخته است.

دهه کرامت در تکریم مکانت فاطمه معصومه، احمدبن موسی، علی‌بن موسی‌الرضا (ع)، نوشته علی اصغر سلیمانی، انتشارات والتین

علی اصغر سلیمانی در این کتاب به اهمیت و جایگاه کرامت و تکریم حضرت فاطمه معصومه (س) و امام رضا (ع) پرداخته است.

حضرت فاطمه معصومه(س)، نوشته معصومه احمدی، انتشارات جمکران

این کتاب به زندگی حضرت معصومه (س) پرداخته و مخاطب آن نوجوانان هستند. تولد نور، دوری از پدر، سرچشمه دانش، جدایی خواهر از برادر، هجرت امام رضا (علیه السلام)، دعوت نامه برای خواهر، با خبر شدن مامون، حمله به کاروان، حمایت مردم قم، ورود به شهر قم و غروب غمگین از سرفصل‌‎های این کتاب برای نوجوانان است.

حضرت معصومه (ع) و شهر قم، نوشته سیدمحمد حکیمی، بوستان کتاب

این کتاب در سه فصل با عناوین حضور اسلام در ایران و زمینه‌های اسلام‌گرایی ایرانیان و پایداری و فداکاری آن‌ها برای این آیین، هجرت حضرت معصومه به ایران، زمینه و آثار آن و شهر قم و سیمای مادی و معنوی آن و بررسی کوتاه معیار‌های لازم برای دگرگونی در نظام ظاهری و باطنی این شهر به نگارش درآمده است.

انتهای پیام
captcha