جوایز مسابقات در شأن متسابق نیست
کد خبر: 3976828
تاریخ انتشار : ۲۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۹

جوایز مسابقات در شأن متسابق نیست

رتبه اول رشته دعاخوانی در سی و پنجمین جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان به نقد مسابقات قرآن پرداخت و گفت: بودجه‌ای که به برگزیدگان ملی اختصاص می‌یابد ناچیز و گاه توهین‌آمیز است و در شأن متسابق نیست.

ندا مرادی، رتبه اول رشته دعاخوانی در سی‌وپنجمین جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور، در گفت‌وگو با ایکنا، در پاسخ به این سؤال که چقدر فضای دانشگاه دانشجویان را به فعالیت‌های قرآنی ترغیب می‌کند؟ بیان کرد: خیلی کم، اصلاً تشویقی وجود ندارد و برای کسی که در این فضا نبوده حتی توضیحی نیز داده نمی‌شود، به‌طور مثال جشنواره بعدی در حال آغاز است و تبلیغ آن نیز در حدی نیست که افراد بسیاری با خبر شوند. بعضی می‌گویند مگر چنین چیزی وجود دارد؟ اگر کسی پیش‌زمینه نداشته باشد، فضای دانشگاه نمی‌تواند برایش مؤثر باشد من خودم از زمان کودکی وارد عرصه فعالیت‌های قرآنی شدم.


بیشتر بخوانید:


وی که 26 سال دارد و فارغ‌التحصیل رشته علوم قرآن و حدیث در مقطع کارشناسی ارشد از دانشگاه علامه طباطبایی است، با اشاره به رتبه‌هایی که تاکنون کسب کرده‌ است، ادامه داد: در سال‌های 98 و 99 در رشته ترتیل جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان اول شدم. در مسابقات قرآن سازمان اوقاف و امور خیریه نیز مقام‌های اول و سوم را کسب کرده‌ام.

دانشگاه‌ها حس رقابت‌ را به وجود بیاورند

مرادی با اشاره به راه درست تشویق دانشجویان برای حضور در عرصه فعالیت‌های قرآنی اظهار کرد: قبل از آغاز جشنواره، فضای دانشگاه‌ها رقابتی شود تا افراد بیشتری برانگیخته شوند. البته دانشگاه‌ها فارغ از جشنواره، حس رقابت را به وجود بیاورند. جشنواره فضای جدی دارد و کسانی باید وارد شوند که مهارت دارند. جشنواره برای آموزش نیست، بلکه افرادی که آموزش دیده‌اند با هم رقابت می‌کنند. قبل از شروع جشنواره، دانشجویان در قالب مسابقاتی با سطح پایین‌تر تشویق شوند، حتی همان مسابقات سطح پایین را در سطح بالا و همه دانشکده‌ها تبلیغ کنند تا دانشجویان با دریافت جوایز تشویق شوند. جوایز تأثیر زیادی در ایجاد انگیزه در دانشجو دارد.

وی ادامه داد: غیر از برگزاری کلاس قرآن در دانشگاه که دانشجویان در قالب دو واحد این درس را می‌‌گذرانند، کلاس‌های قرآن برای افراد علاقه‌مند برگزار شود، به طور مثال دو ترم است که در دانشگاه علامه، کلاس‌‌های قرآن برگزار می‌کند و در آنجا تدریس می‌کنم. هر دانشگاهی می‌تواند مدرس دعوت کند. به دلیل شیوع کرونا در فضای اسکای‌روم از افرادی که علاقه‌مند بودند، تست گرفتیم. کلاس را در سه سطح روخوانی مقدماتی، روان‌خوانی و تجوید دسته‌بندی کردیم و برای افراد هر گروه کلاس تشکیل دادیم. دانشگاه بودجه‌ای را به این امر اختصاص داده است و به من حقوق می‌دهند. عده‌ای از کارکنان دانشگاه هستند و حتی یک شاگردم عضو هیئت علمی دانشگاهمان است و در طول دو ترم قرائتش پیشرفت قابل توجهی داشته است. یک استاد مدعو هم جزو شاگردانم است و روزهای شنبه‌ و سه‌شنبه‌ در کلاس شرکت می‌کند. اینها باعث ایجاد انگیزه می‌شود. بسیاری می‌گویند که فکر نمی‌کردیم، تلاوت قرآن این‌قدر شیرین باشد.

مرادی به نقد مسابقات قرآن پرداخت و گفت: این شیوه برگزاری مجازی مسابقات بسیار خوب است. تنها نقدم به جشنواره ملی دانشجویان و دیگر مسابقات این است که بودجه‌ای که به برگزیدگان ملی و کشوری اختصاص پیدا می‌کند ناچیز و گاه توهین‌آمیز است. فردی که در سطح ملی، رتبه اول را کسب می‌کند، حتماً حرفه‌ای است، چون با افراد زیادی رقابت کرده، اما مبلغ‌ جایزه یک میلیون یا هشتصد تومان است. بلکه باید بودجه کلان‌تری هزینه شود.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha