وضعیت ایران در مقوله «اِقراء» و «اجازه قرائات» بررسی شد + عکس
کد خبر: 3976706
تاریخ انتشار : ۲۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۰:۵۰
در دومین نشست هم‌اندیشی مُقریّان ایرانی؛

وضعیت ایران در مقوله «اِقراء» و «اجازه قرائات» بررسی شد + عکس

در دومین نشست هماهنگی و هم‌اندیشی مقریان جمهوری اسلامی ایران مطرح شد که طی چند دهه اخیر، قاریان ما در ارائه تلاوت‌های تنغیمی و استادانه به موفقیت‌های قابل تحسینی در سطح دنیا دست‌یافته‌اند، ولی در علوم و آموزش‌های مرتبط با امر تلاوت و حفظ قرآن مانند مقوله اقراء و اجازات، عقب مانده‌ایم.

وضعیت ایران در مقوله «اِقراء» و «اجازه قرائات» بررسی شدبه گزارش ایکنا، دومین نشست هماهنگی و هم‌اندیشی مقریان جمهوری اسلامی ایران، روز گذشته، ٢٠ خردادماه در تهران، مجتمع امام خمینی(ره)، حسینیه الزهرا(س) برگزار شد. این نشست که از ساعت ١٠ با تلاوت محمود لطفی‌نیا، قاری بین‌المللی، آغاز شد و تا ساعت ١٧ ادامه داشت، تعدادی از استادان، قاریان و حافظان به صورت حضوری و تعدادی هم از طریق ارتباط برخط تصویری مشارکت داشتند.

سیدعلی سرابی، قائم‌مقام شورای عالی قرآن طی سخنانی ضمن با اهمیت شمردن ورود تخصصی قرآنیان کشورمان به مقوله اقراء، که طی سال‌های اخیر با حضور شیوخ صاحب اجازه از کشورهای مصر، سوریه و عراق در دستور کار شورای عالی قرآن بوده است، نکاتی را نیز در مورد ضرورت توسعه سنت اقراء، به عنوان یک روش و شیوه اصیل و مؤثر در آموزش قرآن، بیان کرد.


بیشتر ببینید:

گزارش تصویری دومین نشست هماهنگی و هم‌اندیشی مقریان


در بخش دیگری از نشست، شیخ محمد فهمی عبدالسید عصفور از طریق ارتباط تصویری، در خصوص اهمیت اقراء قرآن و استانداردهای یک اقراء موفق، مطالب مفصلی را ارائه کرد و ذیل موضوع «اخطاء تلاوت» به ذکر برخی اشتباهات رایج در تلاوت که باید مورد توجه مُقریان قرار گیرد، پرداخت.

حدود 200 مُقری در کشور

نشست هماهنگی و هم‌اندیشی مقریان، پس از اقامه نماز ظهر و صرف نهار، در بخش دوم با تلاوت محمدعلی دهدشتی مدرس و قاری پیشکسوت قرآن کریم پیگیری شد. محمدتقی میرزاجانی، معاون شورای عالی قرآن، در این بخش طی سخنانی گفت: در حال حاضر حدود ١٠٠ نفر از استادان، قاریان و حافظان ممتاز، اجازه قرائت‌شان را از شیخ عصفور، دکتر رفعت علی دیب و مرحوم محمود الکرخی دریافت کرده‌اند و به همین تعداد از قاریان و حافظان کشور هم اجازه قرائت‌شان را از این ١٠٠ نفر اخذ کرده‌اند.

وضعیت ایران در مقوله «اِقراء» و «اجازه قرائات» بررسی شد

وی افزود: در این نشست، بنا داریم که به یک هماهنگی کامل برسیم و از تیرماه سال جاری نسبت به اجرایی کردن طرح توسعه سنت اقراء در سراسر کشور اقدام کنیم.

میرزاجانی اذعان کرد: در این مرحله، هر کدام از مقریان باید حداقل دو نفر از قاریان و حافظانی را که از سوی شورای عالی قرآن معرفی می‌شوند، در سنت اقراء همراهی کنند. 

معاون اجرایی شورای عالی قرآن در ادامه به تشریح اصول و ضوابط اجرایی اقراء پرداخت و حاضران در جلسه پیرامون این موضوع بحث و گفت‌وگو داشتند.

به گزارش ایکنا، در بخش دیگر جلسه، مهدی حسنی، حافظ کل قرآن و دارای اجازه قرائت عشر در جایگاه حاضر شد و با بیان اینکه سطح علمی تلاوت قرآن در کشورمان فاصله زیادی با برخی کشورهای پیش رو در جهان اسلام دارد، خواستار سرمایه‌گذاری بیشتر در این بخش و تلاش مضاعف اساتید شد. وی همچنین نکاتی را در مورد دسته‌بندی نَبر و تکیه کلمات قرآن بیان کرد.

پایان‌بخش نشست هم‌اندیشی، سخنان حميدرضا مستفید، پژوهشگر و داور بین‌المللی قرآن بود.

مستفید گفت: طی چند دهه اخیر، قاریان ما در ارائه تلاوت‌های تنغیمی و استادانه به موفقیت‌های قابل تحسینی در سطح دنیا دست‌یافته‌اند، اما به نظر می‌رسد در علوم و آموزش‌های مرتبط با امر تلاوت و حفظ قرآن مانند مقوله اقراء و اجازات، عقب مانده‌ایم.

این استاد دانشگاه افزود: این حرکتی که از سوی شورای عالی قرآن آغاز شده، فرصتی را ایجاد کرده تا با اهتمام اساتید عزیز این عقب‌افتادگی را جبران کنیم.

سومین نشست هماهنگی و هم‌اندیشی مقریان جمهوری اسلامی ایران نیز به زودی برگزار خواهد شد.

انتهای پیام
captcha