تابلو «شرط توحید» از آثار فاخر هنری بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع) است
کد خبر: 3976688
تاریخ انتشار : ۲۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۹

تابلو «شرط توحید» از آثار فاخر هنری بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع) است

مشاور عالی بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع) گفت: تولید آثار فاخر هنری در برنامه‌های بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع) قرار دارد؛ تابلو «شرط توحید» یکی از آن‌هاست و تصویرگر صحنه زیبای حدیث قدسی سلسله‌الذهب است.

اتابلو شرط توحید از  آثار فاخر هنری بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع) استبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، سیدجلال فیاضی، مشاور عالی بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع)، در نشست خبری بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع) به مناسبت دهه کرامت که ظهر امروز، ۲۰ خردادماه در هتل فرهنگ و هنر برگزار شد، اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع) که شاید پیش از تشکیل این بنیاد شکل گرفت، برگزاری جشنواره‌های بین‌المللی فرهنگی و هنری امام رضا(ع) در سراسر کشور بود که امسال، در دهه کرامت هجدهمین دوره را به پایان خواهیم رساند و وارد نوزدهمین دوره می‌شویم. دبیرخانه دائمی جشنواره‌های بین‌المللی امام رضا(ع) از سال ۹۳، با مصوبه هیات دولت به بنیاد بین‌المللی فرهنگی و هنری امام رضا(ع) تغییر نام پیدا کرد و فعالیتش فراتر از جشنواره‌ها شد.

وی افزود: طی سه سال گذشته، ضمن ارزیابی جشنواره‌ها و با توجه به کیفی شدن فعالیت جشنواره‌ها، تعدادی از جشنواره‌ها با یکدیگر ادغام شدند، تعدادی دوسالانه شدند و تعداد آن‌ها از ۳۵ جشنواره به ۱۵ جشنواره کاهش پیدا کرد. البته رویدادهای فرهنگی در کنار آن وجود داشت که تولید آثار فاخر فرهنگی و فعالیت در فضای مجازی به آن افزوده شد.

مشاور عالی بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع) تصریح کرد: در سال ۹۹ به دلیل فضای کرونایی، به طور طبیعی مجموعه فعالیت‌های ما در فضای مجازی انجام شد و طبیعی است که اجتماعات وجود نداشت‌، اما در فضای مجازی نیز با استقبال خوب هنرمندان و اهالی فرهنگ و هنر مواجه بودیم‌‌. در سال گذشته، ۱۳ جشنواره در سطح کشور برگزار کردیم که شامل جشنواره‌ خوشنویسی رضوی در خراسان جنوبی، جشنواره شعر رضوی در کرمان، جشنواره تولیدات محتوای فضای مجازی رضوی در قزوین، جشنواره فیلم کوتاه و انیمیشن رضوی در گلستان، جشنواره داستان‌نویسی رضوی در بوشهر، جشنواره نگارگری رضوی در قشم، جشنواره عکس رضوی در خراسان رضوی، جشنواره شعر ترکی رضوی در آذربایجان غربی، جشنواره دلنوشته به امام رضا(ع) در مازندران، جشنواره شعر کودک و نوجوان رضوی در چهارمحال و بختیاری، جشنواره هنرهای مفهومی رضوی در سمنان و جشنواره آوا و نواهای رضوی در سمنان می‌شد که اختتامیه اکثر آن‌ها برگزار شده و اختتامیه چند جشنواره باقی‌مانده نیز طی هفته آینده برگزار خواهد شد‌‌.

فیاضی خاطرنشان کرد: علاوه بر این ۱۳ جشنواره، ۳ همایش علمی و پژوهشی نیز در سال گذشته برگزار کردیم که شامل همایش علمی و پژوهشی امام رضا(ع) در آئینه ادبیات روایی در کرمانشاه، همایش علمی و پژوهشی مناظرات رضوی در اردبیل و همایش علمی و پژوهشی رضوی در مرکزی می‌شد. همچنین سه کارگاه هنری نیز برگزار کردیم که حاصل آن آثار بسیار خوبی شدند‌. این کارگاه‌ها نیز شامل کارگاه گرافیک با موضوعات مذهبی در سیستان و بلوچستان، کارگاه تصویرسازی در اصفهان و کارگاه نمایش‌نامه نویسی رضوی در البرز می‌شدند. یک رویداد فرهنگی دیگر نیز تحت عنوان ویژه‌ برنامه اشراق شمس که در رابطه با داستان‌نویسی ترکی بود در زنجان برگزار شد‌. همچنین جشنواره کتابخوانی رضوی که جنبه فرهنگ‌سازی داشت با همکاری نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور برگزار شد.

وی با بیان اینکه تولید آثار فاخر هنری نیز در برنامه‌های بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع) قرار دارد، ادامه داد: تابلو شرط توحید یکی از آن‌ها است که نشان‌دهنده صحنه زیبای حدیث قدسی سلسله‌الذهب است که توسط آقای روح‌الامین طراحی شده و اصل آن در ورودی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نصب شد‌. با توجه به استقبال خوبی که از این تابلو شد، این تابلو در اختیار شهرداری‌های کلان‌شهرها قرار گرفت تا به تناسب علاقه خود، آن را به همراه حدیث سلسله‌الذهب در دهه کرامت مورد استفاده و اکران قرار دهند.

مشاور عالی بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع) عنوان کرد: همچنین آثار فاخر دیگری در این زمینه تولید شده که می‌توان به آلبوم موسیقی آواها و نواهای رضوی اشاره کرد که در تیرماه سال گذشته رونمایی شد و ۵۰۰ دقیقه موسیقی مقامی اقوام نواحی ایران در رابطه با امام رضا(ع) است که با همکاری مرکز آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی و انجمن موسیقی ایران تولید شد. تولید آثار کوتاه کمتر از یک دقیقه موشن‌گرافی از احادیث و روایت اهل بیت(ع) در حوزه‌های اجتماعی و فرهنگی نیز در دستور کار قرار گرفته، چرا که تصور می‌کنیم یکی از مهم‌ترین جلوه‌های زیارت عارفانه این است که آموزه‌های رضوی و اهل‌بیت در ابعاد زندگی مردم تجلی پیدا کند.

جواد رفائی، نماینده بنیاد امام رضا (ع) در ستاد بزرگداشت دهه کرامت کشور نیز در ادامه این نشست اظهار کرد: در مجموع ۱۴ دوره معرفی خادمان رضوی، ۱۱۴ نفر را در کشور به عنوان خادمان رضوی معرفی کردیم که این افراد در حوزه‌های فرهنگی ۱۷ نفر، هنری ۱۶ نفر، مطبوعات و رسانه ۳ نفر، پژوهشی ۱۶ نفر، جهش‌های مردمی دهه کرامت ۷ نفر ، سینما ۸ نفر، مدیریت اجرایی دهه کرامت ۲۶ نفر، کودک و نوجوان ۳ نفر، رسانه‌های دیجیتال ۳ نفر و معارف قرآنی یک نفر بودند.

وی افزود: از سال ۸۹ ، ستاد بزرگداشت دهه کرامت کشور با پیشنهاد بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع) تشکیل شده که مدیریت آن با کانون فرهنگی و هنری مساجد کشور است و ما به عنوان عضو شورای سیاست‌گذاری در آن ستاد حضور داریم‌. در این شورای سیاست‌گذاری علاوه بر ما، آستان قدس رضوی، آستان مقدس حضرت معصومه(س)، حرم حضرت احمدبن موسی(ع) و حرم شاه عبدالعظیم حسنی حضور دارند.

نماینده بنیاد امام رضا در ستاد بزرگداشت دهه کرامت کشور خاطرنشان کرد: ستاد بزرگداشت دهه کرامت کشور از سال گذشته دارای چند کارگروه ویژه شده که مسئولیت کارگروه هنری آن با بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع) است‌. در این کارگروه آستان قدس رضوی، آستان مقدس حضرت معصومه(س)، حرم شاه عبدالعظیم حسنی، حرم حضرت شاهچراغ، سازمان زیباسازی شهرداری تهران، حوزه هنری، بسیج هنرمندان، اتحادیه انجمن اسلامی دانش‌آموزان کشور، سازمان اوقاف و امور خیریه، کانون فرهنگی و هنری مساجد، امور شهرداری‌های وزارت کشور و وزارت میراث فرهنگی و گردشگری نیز حضور دارند.

رفائی عنوان کرد: با توجه به اینکه طی دوسال گذشته در کارگروه هنری نتوانستیم کارهای عمومی و جمعی انجام دهیم، سعی کردیم کارها را در قالب فضای مجازی انجام دهیم. در کلان‌شهرها نیز سعی شده آثاری را که بنیاد امام رضا(ع)، حوزه هنری و باقی نهادها تولید می‌کنند را در اختیار قرار دهیم تا اکران شوند.

انتهای پیام
captcha