شبکه‌های اجتماعی، کلان‌داده‌ها و انتخابات
کد خبر: 3976433
تاریخ انتشار : ۱۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۳:۲۱

شبکه‌های اجتماعی، کلان‌داده‌ها و انتخابات

فرآیند گردآوری داده‌ها و مواجه با کلان داده باید در محیط‌هایی اتفاق بیفتد که واقعاً مخاطب در آنجا زیست مجازی دارد.

به گزارش ایکنا، به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، کلان‌داده یا بیگ دیتا (Big Data) را می‌توان یکی از اصطلاحات پرتکرار در حرف‌ها و نوشته‌های مربوط به فضای مجازی دانست. اگر جستجوهای مربوط به کاربرد کلان داده را در موتورهای جستجو بررسی کنید، می‌‌بینید که کاربرد کلان داده در مدیریت، اقتصاد، تصمیم سازی فرهنگی، اجتماعی و سیاسی، صرفاً بخش کوچکی از سوال‌ها و دغدغه‌های علاقه‌مندان این حوزه را به خود اختصاص می‌دهد.

کلان‌داده‌ها، به معنای دارایی‌های اطلاعاتی [یک مجموعه یا سازمان] است که حجم بالا دارند، با سرعت زیاد تولید می‌شوند و/ یا تنوع گسترده دارند و نیازمند شیوه‌های پردازش نوآورانه با هزینه‌ی مناسب هستند تا بتوان از آن‌ برای اتوماسیون فرایندها، تصمیم‌گیری و بهبود شهود و بینش [در سازمان] بهره گرفت.

نظر به اهمیت موضوع و همچنین همزمانی با ایام انتخابات، دومین نشست «مجازیست» با عنوان «کلان داده‌ها و انتخابات» با حضور رستم‌پور، کارشناس ارشد مسائل کلان‌داده، با تلاش مدیریت فضای مجازی در ساختمان مرکزی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها برگزار شد.

رستم‌پور در ابتدای سخن به مفاهیم مربوط این موضوع اشاره کرد و از منظر تئوری و آکادمی، این موضوع و پیشینه آن را تبیین کرد.

وی در ادامه سخنان خود به مقوله کلان داده‌ها در بحث انتخابات پرداخت و نقش کلان داده‌ها در تبیین و پیش‌بینی رفتار و نتیجه سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تشریح کرد.

این مدرس دانشگاه با اشاره به اهمیت موضوع کلان داده‌ها در فرآیندهای تصمیم‌گیری در سازمان‌ها عنوان کرد: مجموعه‌های فرهنگی می‌بایست رصد کنند در گام اول چه داده‌هایی در مجموعه وجود دارد و می‌بایست مراجعی که داده‌ها را تولید می‌کند، شناسایی کند.

رستم‌پور تصریح کرد: نکته مهم در این مقوله این است که مشخص کند این داده‌ها چه جهتی در بررسی نظام مسائل به ما می‌دهند.

وی تأکید کرد: بررسی این جهت‌دهی در کنار توجه به مقوله مدیریت دانش، همچنین دانش ضمنی و پنهان نکته‌ای است که نباید از آن غافل شد.

بررسی توجه به شبکه‌های واقعی مخاطبین نکته دیگری بود که این استاد دانشگاه به آن اشاره داشت و عنوان کردند: می‌بایست فرآیند گردآوری داده‌ها و مواجهه با کلان داده، در محیط‌هایی اتفاق بیفتد که واقعا مخاطب در آنجا زیست مجازی دارد و می‌بایست متناسب با اقتضائات آن مکان، کنشگری مناسب اتقاق بیفتد.

رستم‌پور در ادامه گفت: آفت کنشگری و مواجه مناسب با این مقوله، پرهیز از پلتفرم و رسانه زدگی است که باید مدنظر قرار داده شود.

در ادامه نشست، مخاطبین نشست به بحث و تبادل نظر در این خصوص پرداختند. موضوع تحلیل داده‌ها و استفاده از گراف‌های مربوط به تحلیل داده یکی از مباحث طرح شده در جلسه بود.

رستم‌پور بر توجه به مقوله دانش ضمنی و پنهان در تحلیل گراف‌ها اضاف کرد: در استفاده از خروجی داده کاوی در کلان داده‌ها، موضوع اصلی تحلیل به مضمون است که به صورت ماشینی با استفاده از هوش مصنوعی و در نهایت با استفاده از نظرات کارشناسی انجام می‌شود.

از دیگر مباحثی که در این نشست انجام شد می‌توان به حضور هوشمندانه به جای کارپردازانه، چالش‌هایی چون نسبت نهاد با شبکه‌ها و پیام‌رسان‌ها و ضرورت وجود پیوست‌های نرم افزاری در برنامه‌های نهاد اشاره کرد که جزو ضروریات کنش گری‌های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی محسوب می‌شود.

سلسله نشست‌های «مجازیست»، از برنامه‌های دوره‌ای مدیریت فضای مجازی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها است که با موضوعات کلیدی فضای مجازی طراحی شده است و از دانشگاهیان محترم دعوت می‌شود که نقطه نظرات کارشناسی خود در خصوص ارائه موضوعات جلسات آتی این نشست به مدیریت ارسال کنند.

انتهای پیام
captcha