وبینار «معلم در اندیشه اهل‌بیت(ع)» در کرمان برگزار شد
کد خبر: 3969131
تاریخ انتشار : ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۲
به مناسبت بزرگداشت مقام معلم؛

وبینار «معلم در اندیشه اهل‌بیت(ع)» در کرمان برگزار شد

وبینار «معلم در اندیشه اهل‌بیت(ع)» در کرمان در بستر اسکای روم، در جمع اساتیدی از دانشگاه‌های علوم پزشکی کرمان، دانشکده علوم پزشکی سیرجان و دانشگاه تحصیلات تکمیلی و فناوری پیشرفته (هایتک کرمان) برگزار شد.

به گزارش ایکنا از کرمان و به نقل از روابط عمومی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی کرمان، به همت دفتر نهاد رهبری دانشگاه وبینار معلم در اندیشه اهل‌بیت علیهم‌السلام با سخنرانی حجت‌الاسلام و المسلمین علی عارفی مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی کرمان در بستر اسکای روم، در جمع اساتیدی از دانشگاه‌های علوم پزشکی کرمان، دانشکده علوم پزشکی سیرجان و دانشگاه تحصیلات تکمیلی و فناوری پیشرفته (هایتک کرمان) برگزار شد.

حجت‌الاسلام عارفی در این جلسه با قرائت آیات ابتدائی سوره علق و عرض قبولی طاعات و عبادات و تسلیت به مناسبت شهادت امیرالمومنان حضرت علی (ع) معلمی را مقام خدایی دانست و گفت: بر طبق آیات سوره علق « الَّذِي عَلَّمَ بِالْقَلَمِ، عَلَّمَ الْإِنْسَانَ مَا لَمْ يَعْلَمْ- همان كس كه به وسيله قلم آموخت، آنچه را كه انسان نمى‏ دانست به او آموخت»؛ خداوند متعال اول معلم عالم است.

وی ادامه داد: همینطور رسول مکرم اسلام و ائمه هدی علیهم السلام از مقام معلمی برخوردار بودند. آنجا که خداوند متعال در سوره آل عمران می فرماید: «لَقَدْ مَنَّ اللَّهُ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ إِذْ بَعَثَ فِيهِمْ رَسُولًا مِنْ أَنْفُسِهِمْ يَتْلُو عَلَيْهِمْ آيَاتِهِ وَيُزَكِّيهِمْ وَيُعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ وَإِنْ كَانُوا مِنْ قَبْلُ لَفِي ضَلَالٍ مُبِينٍ- به يقين خدا بر مؤمنان منت نهاد که پيامبرى از خودشان در ميان آنان برانگيخت تا آيات خود را بر ايشان بخواند و پاكشان گرداند و كتاب و حكمت به آنان بياموزد قطعا پيش از آن در گمراهى آشكارى بودند».

عارفی در بزرگداشت مقام معلم  با بیان حدیثی از امام علی(ع) که می‌فرمایند: «أَكْرِمْ ضَيْفَكَ وَ إِنْ كَانَ حَقِيراً وَ قُمْ عَنْ مَجْلِسِكَ لِأَبِيكَ وَ مُعَلِّمِكَ وَ إِنْ [لَوْ] كُنْتَ أَمِيراً، میهمانت راگرامى دار هرچند حقير و كوچك باشد، و از جاى خود به احترام پدر و استاد خود برخيز، هرچند فرمانروا و امیر باشی». عنوان کرد: از نظر اهل‌بیت علیهم السلام اخلاص، عدالت میان شاگردان، تواضع، عمل به گفته‌های خود، رعایت وقت، رعایت اخلاق آداب تعلیم و... از ویژگی‌های معلم است.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی کرمان با ذکر چند حدیث از ائمه اطهار(ع) که در ادامه آورده خواهد شد به بیان دیگر ویژگی‌های معلم از دیدگاه ائمه پرداختند.

امام صادق (ع) فرمود: «الْمُعَلِّمُ لا یُعَلِّمُ بِالاْجْرِ وَیَقْبَلُ الْهَدِیَّةَ اِذا اُهْدِیَ اِلَیْهِ؛ معلم به خاطر مزد درس نمی دهد، و هرگاه هدیه ای به او دادند، آن را می پذیرد».

امام علی (ع) فرمود: «مَنْ تَواضَعَ لِلْمُتَعَلِّمینَ وَذَلَّ لِلْعُلَماءِ سادَ بِعِلْمِهِ؛ هر معلمی که بر شاگردانش تواضع و فروتنی کند و در برابر دانشمندان خود را کوچک و پایین دست به حساب آورد، با دانش خود به آقایی می رسد».

رسول خدا (ص) فرمود: «در روز قیامت دانشمندان بد را می آورند و به آتش جهنم می اندازند. یکی از آنان در داخل آتش به دور خود می چرخد... کسانی که از او علم آموخته و نجات یافته اند، به او می گویند: وای بر تو! ما راه راست را از تو آموختیم و هدایت شدیم. چرا تو اینگونه ای؟ او پاسخ می دهد: من نسبت به آنچه به شما می آموختم و شما را از آن نهی می کردم، مخالفت کردم».

حضرت سید‌الشهدا(ع) در یکی از رهنمودهای حیاتب‌خش خویش فرمودند: «مَنْ دَعا عَبْدا مِنْ ظَلالَةٍ اِلی مَعْرِفَةِ حَقٍّ فَاَجابَهُ کانَ لَهُ الاْ جْرُ کَعِتْقِ نَسَمَةٍ؛ هر کس انسانی را از گمراهی به‌سوی شناخت حق و حقیقت راهنمایی کند و او نیز پاسخ مثبت دهد، به اندازه آزادی یک بنده پاداش خواهد داشت».

امام حسین(ع) در این زمینه به مردی که در محضرش بود، چنین فرمودند:«کدام یک از دو کار را بیشتر دوست داری: مرد ستمگری می‌خواهد فرد ناتوانی را به قتل برساند و تو او را یاری می‌کنی و از دست ظالم نجات می‌دهی و یا اینکه فرد دگراندیشی که اعتقادات فاسد دارد و می‌خواهد یکی از شیعیان ما را که توانایی دفاع فکری و عقیدتی از باورهای خود ندارد، گمراه کند و تو دری از علم و معرفت به روی او می‌گشایی و آن مستضعف فکری را یاری می‌کنی و در مقابل هجوم فرهنگی و عقیدتی تجهیزش می‌نمایی و او با دلایل محکم و منطقی بر دشمن عقیدتی خود پیروز می‌شود؟» آن‌گاه در ادامه فرمود «این ناتوان فکری را یاری کردن افضل است؛ چراکه خداوند متعال فرموده «وَمَنْ أَحْیَاهَا فَکَأَنَّمَآ أَحْیَا النَّاسَ جَمِیعًا؛ هر کس فردی را زنده کند، مثل این است که تمام مردم را زنده کرده است.» یعنی اینکه از کفر به‌سوی ایمان راهنمایی و ارشادش کند».

انتهای پیام
captcha