«روز ایران و کرامت انسانی» در خیمه رمضان مسکو + عکس
کد خبر: 3967848
تاریخ انتشار : ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۴

«روز ایران و کرامت انسانی» در خیمه رمضان مسکو + عکس

برنامه «روز ایران و کرامت انسانی» با حضور نمایندگان ایران و روسیه در سیزدهمین روز رمضان در خیمه رمضان مسکو برگزار شد.

به گزارش ایکنا؛ خیمه بین‌المللی رمضان در مسکو که شانزدهمین سال از عمر خود را می‌گذراند، سیزدهمین روز این ماه مبارک را به ایران اختصاص داد و به همین مناسبت در روز «ایران و کرامت انسانی» مراسمی با حضور سفیر جمهوری اسلامی ایران و معاون شورای مفتی‌های روسیه برگزار شد.

بنا به اعلام سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، در این برنامه فرهنگی که با حضور باشکوه مسلمانان مسکو مواجه شد، کاظم جلالی، سفیر ایران در فدراسیون روسیه، حجت‌الاسلام صابر اکبری جدی، رئیس مرکز اسلامی مسکو، دمیر محی الدینوف، معاون شورای مفتی‌های روسیه سخنرانی کردند و سخنرانی‌ها به زیان روسی و فارسی ترجمه شد.

نمایش دیدنی‌های ایران

سپس فیلمی از مراکز فرهنگی و دیدنی‌های ایران از جمله چند منطقه در خلیج فارس و شهرهای ایران از جمله مشهد، تهران و اصفهان به نمایش درآمد و در مورد هر یک از اماکن دیدنی توضیحات مناسبی به زبان روسی برای معرفی ایران داده شد.

اجرای سرود مذهبی توسط دانش اموزان مدرسه پیام امام(ره) مسکو از برنامه‌های دیگر روز ایران در خیمه رمضان بود.

کاظم جلالی، سفیر ایران با اشاره به برپایی روز «ایران و کرامت انسانی» در خمیه رمضان مسکو گفت: خداوند متعال در قرآن کریم به این معنی اشاره کرد که ما فرزندان آدم را گرامی داشتیم و تکریم کردیم. این تکریم انسان از ابعاد مختلف قابل بررسی است.

وی افزود: یکی از ابعاد آن این است که انسان تسلیم اراده الهی باشد و به جز اراده الهی تسلیم هیچ کس نشود. خداوند متعال برای صیانت از کرامت انسان دو عنصر عقل و دین را آفرید. هم عقل و هم دین انسان را دعوت به آزادی می‌کند.

اتحاد اقوام در خیمه رمضان مسکو

در ادامه دمیر محی الدینوف معاون شورای مفتی های روسیه برپایی خیمه رمضان را سنت نیکویی خواند که ده‌ها قوم اسلامی را در روسیه و نیز ملت‌های کشورهای دیگر را متحد می‌کند.

وی افزود: نخستین جامعه اسلامی در روسیه در شهر دربند در منطقه داغستان شکل گرفت و سال آینده یکهزار و چهارصدمین سال پذیرفتن اسلام در روسیه را جشن می گیریم.

رئیس مرکز اسلامی مسکو نیز در ادامه برنامه فرهنگی روز ایران از اینکه مسلمانان از مذاهب مختلف در این روز در کنار یکدیگر با وحدت و همدلی جمع شده بودند، تشکر و قدردانی کرد.

اکبری جدی با بیان اینکه در اموزه های دینی ما واژه کرامت جایگاه خاصی دارد، اظهار کرد: خداوند نه فقط کریم بلکه کریم‌ترین است. پیامبر اسلام(ص) هم براساس آیات قرآن کریم‌ترین است.

خیمه رمضان از سال ۲۰۰۶ هر ساله در مسکو برگزار می‌شود و این خیمه محلی برای افطار دسته جمعی و گوش دادن به سخنرانی‌ها و اجراهای خلاقانه گروه‌های حرفه‌ای ملی است. برنامه‌های این خیمه را در ماه ‌رمضان هر شب یک کشور اسلامی یا خطه اسلامی برگزار می‌کند.

هرساله نمایندگان رسمی همه مذاهب روسیه، نمایندگان دولت مسکو، اعضای دومای روسیه و شورای فدراسیون، دانشمندان، هنرمندان، تجار و مردم از ملیت‌ها و ادیان متفاوت از خیمه بازدید و با سخنرانی‌های خود به آن غنا و زیبایی می‌بخشند.

انتهای پیام
captcha