ضرورت سه شرط برای الگو گرفتن از پیامبر(ص)
کد خبر: 3965875
تاریخ انتشار : ۳۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۰

ضرورت سه شرط برای الگو گرفتن از پیامبر(ص)

نماینده ولی فقیه در استان لرستان با اشاره به ضرورت داشتن سه ویژگی برای الگو گرفتن از پیامبر(ص)، گفت: کسی که می‌خواهد از نبی مکرم اسلام(ص) الگو بگیرد علاوه بر امید به خدا و اعتقاد به معاد باید دائما ذکر خدا را بر لب داشته باشد‌.

ضرورت سه شرط الگو گرفتن از پیامبر(ص)به گزارش ایکنا از لرستان، حجت‌الاسلام والمسلمین سیداحمدرضا شاهرخی، نماینده ولی فقیه در استان لرستان، ۲۹ فروردین در چهارمین جلسه از «آموزه‌هایی از قرآن کریم» اظهار کرد: قرآن کریم وجود نبی مکرم اسلام را به عنوان الگویی برای همیشه در پیروی از سبک زندگی فردی، خانوادگی و فردی به ما معرفی می‌کند.

وی با اشاره به اینکه در آیه ۲۱ سوره احزاب خداوند پیامبر اسلام(ص) را به‌عنوان بهترین الگو معرفی می‌کند، ادامه داد: ما می‌توانیم خود را به سیره و روش رسول گرامی اسلام نزدیک کنیم و فاصله خود را کم کنیم.

حجت‌الاسلام شاهرخی با یادآوری اینکه اگر ما در اندیشه و رفتار نمی‌توانستیم پیامبر(ص) را به‌عنوان الگو قرار دهیم خداوند آن حضرت را به‌عنوان الگو معرفی نمی‌کرد، افزود: اینکه خداوند نبی مکرم اسلام را به‌عنوان الگو معرفی کرده است نشان‌دهنده آن است که سمت و سوی زندگی ما به سمت آن حضرت باشد.

نماینده ولی فقیه در استان لرستان با اشاره به اینکه کسی که پیامبر(ص) را به‌عنوان الگو معرفی می‌کند باید سه شرط داشته باشد، اضافه کرد: کسی که می‌خواهد نبی مکرم اسلام(ص) را به‌عنوان الگو قرار دهد باید امیدش به خدا باشد و در تمام امورات زندگی از جمله در فعالیت‌های اجتماعی، انتصابات در انتخاب همکاران به خدا امید داشته باشد.

فسادهای مالی جامعه ناشی از بی‌اعتقادی به روز حساب است

وی شرط دوم انتخاب نبی مکرم اسلام به‌عنوان الگو را باور به معاد و روز حساب دانست و با اشاره به اینکه کسی که به روز حساب باور داشته باشد خودش را حفظ می کند، اظهار کرد: رذایل و فسادهای اخلاقی و مالی که در جامعه به‌وجود می‌آید ناشی از بی‌اعتقادی به روز حساب است.

حجت‌الاسلام شاهرخی با یادآوری اینکه محل ترحیم محلی برای تجمل‌گرایی و افزایش تعداد بنرهای تسلیت و افزایش جمعیت است در حالی که مجالس ترحیم محلی برای پند و اندرز و یاد مرگ است، تصریح کرد: دومین شرطی که انسان بتواند پیامبر اکرم(ص) را الگوی خود قرار دهد این است که به روز حساب اعتقاد داشته باشد.

نماینده ولی فقیه در استان لرستان شرط سوم برای کسانی که به‌دنبال الگو گرفتن از نبی مکرم اسلام(ص) هستند را ذکر دائم خداوند دانست و گفت: اگر ذکر زبانی خود را در عمل نشان داد رویدادها و اتفاقات زیبایی رقم می‌خورد.

وی با یادآوری اینکه ذکر صلوات باید اخلاق نبی مکرم را در وجود ما زنده کند مواسات و نیکی را در حق همدیگر افزایش داده و عقده‌های شخصی را از ما دور کند، ادامه داد: اگر سه شرط امید خدا، باور به معاد و دائم‌الذکر بودن را در وجود خود نهادینه کردیم و نام خدا بر زبان ما جاری شد در آن صورت می‌توانیم رسول گرامی خدا را به‌عنوان الگوی خود قرار دهیم.

حجت‌الاسلام شاهرخی با اشاره به اینکه در قرآن کریم الگوهای دیگری برای انسان‌ها معرفی شده است اما عالی‌ترین الگو وجود نبی مکرم اسلام است، تصریح کرد: در آیه چهارم سوره ممتحنه «قَدْ كانَتْ لَكُمْ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ فِي إِبْراهِيمَ وَ الَّذِينَ مَعَهُ إِذْ قالُوا لِقَوْمِهِمْ إِنَّا بُرَآؤُا مِنْكُمْ وَ مِمَّا تَعْبُدُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ كَفَرْنا بِكُمْ وَ بَدا بَيْنَنا وَ بَيْنَكُمُ الْعَداوَةُ وَ الْبَغْضاءُ أَبَداً حَتَّى تُؤْمِنُوا بِاللَّهِ وَحْدَهُ إِلَّا قَوْلَ إِبْراهِيمَ لِأَبِيهِ لَأَسْتَغْفِرَنَّ لَكَ وَ ما أَمْلِكُ لَكَ مِنَ اللَّهِ مِنْ شَيْ‌ءٍ رَبَّنا عَلَيْكَ تَوَكَّلْنا وَ إِلَيْكَ أَنَبْنا وَ إِلَيْكَ الْمَصِيرُ» حضرت ابراهیم(ع) به‌عنوان الگو معرفی شده است،.

نماینده ولی فقیه در استان لرستان با اشاره به اینکه برخی مسلمانان به‌واسطه پیوندی که با مشرکین داشتند با برخی مشرکین دوستی و مودت داشتند، ادامه داد: به‌دنبال آن آیه مذکور نازل شد که برائت از مشرکین را از ابراهیم و یارانش یاد بگیرید و به‌واسطه دوستی، مشرکین را دوست قرار ندهید و با آنان پیوند مودت نداشته باشید چراکه دوستان پیروان ابراهیم به مشرکین می‌گفتند ما از شما ناراحت و برای همیشه دشمن هستیم مگر آنکه به خدای متعال ایمان بیاورید.

وی با یادآوری اینکه حضرت ابراهیم(ع) به عمویش وعده داد که در نزد خدا برای او طلب آمرزش می‌کند البته این وعده برای آن بود تا زمینه بازگشت او به توحید و اعتقاد به خدا را فراهم کند، ادامه داد: اما وقتی عمویش را مصمم در شرک دید و آشکار شد عمویش دشمن خداست، از او دوری جست.

حجت‌الاسلام شاهرخی با طرح این سؤال که چرا حضرت ابراهیم(ع) در قرآن به‌عنوان الگو معرفی شده است، تصریح کرد: حضرت ابراهیم(ع) دارای ویژگی‌هایی است که پاسخ اسوه بودن آن حضرت از منظر قرآن کریم را بیان می‌کند.

انتهای پیام
captcha