جهادگران «عقیلة‌العرب» و ادای رسم جوانی
کد خبر: 3960246
تاریخ انتشار : ۰۶ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۲

جهادگران «عقیلة‌العرب» و ادای رسم جوانی

گروه جهادی «عقیلة‌العرب» استان تهران یکی از گروه‌های جوان و فعال در حوزه رفع محرومیت از بانوان بی‌سرپرست و سرپرست خانوار است که تاکنون نیز فعالیت‌های فراوانی را در این زمینه انجام داده است.

به گزارش ایکنا، گروه‌های جهادی از جمله تشکل‌های مردمی تأثیرگذاری هستند که در مواقع مختلف به ویژه در موارد حساس و بحرانی کشور وارد میدان شده و در خط مقدم مبارزه با فقر و تنگدستی و برطرف کردن نیاز محرومان قرار می‌گیرند. این گروه‌ها به ویژه در مواقع وقوع بلایای طبیعی همچون سیل و زلزله جزء اولین تشکل‌های مردمی هستند که پای در عرصه خدمت به مردم آسیب‌دیده می‌گذارند و نسبت به رفع نیاز ایشان اقدام می‌کنند.

یکی از مهمترین نکات مربوط به فعالیت‌ گروه‌های جهادی، حضور جوانان در این فعالیت‌هاست. جوانان و نوجوانان این مرز و بوم با شرکت در فعالیت‌های جهادی و خدمت به محرومان و تنگدستان در نقاط محروم کشور، در جنگ اقتصادی و فرهنگی با دشمنان اسلام و ایران وارد شده و یاد و خاطره هشت سال دفاع مقدس و حضور پرشور جوانان انقلابی در آن دوران را زنده می‌کنند.

جهادگران جوان کشور بدون هیچ‌ چشم‌داشتی برای خدمت‌رسانی به نقاط محروم و دوردست ایران اسلامی اقدام می‌کنند. محرومیت‌زدایی از مردم نیازمندی که حتی از کمترین امکانات زندگی بی‌بهره‌ هستند، علاوه بر اجر و پاداش معنوی و اخروی، موجب نشستن لبخند خداگونه بر لبان کودکان و سالخوردگانی می‌شود که بهره مادی ناچیزی از این دنیا برده‌اند.

البته جوانان جهادگر کشور در مسیر خدمت‌رسانی به محرومان و مستضعفان با مشکلات مختلفی رو‌به‌رو هستند که این امر ضرورت حمایت بیش از پیش مسئولان نهادها و دستگاه‌های مختلف دولتی و غیردولتی را دوچندان می‌کند. این جوانان جهادی در طول دوره خدمت خود ضمن لبیک‌گویی به فرامین رهبر معظم انقلاب اسلامی، در برهه‌های حساس اجتماعی سربازگونه مشغول خدمت‌رسانی به محرومان شده‌اند.

گروه جهادی عقیلة‌العرب استان تهران یکی از گروه‌های جهادی جوان است که طی پنج سال فعالیت خستگی‌ناپذیر خود توانسته گام‌های متعددی را در زمینه رفع محرومیت از زنان بی‌سرپرست و سرپرست خانوار بردارد. اعضای جوان این گروه جهادی توانسته‌اند با راه‌اندازی صندوقی قرض‌الحسنه و نیز با همکاری برخی از خیران نسبت به ایجاد اشتغال برای بانوان سرپرست خانوار و بی‌سرپرست اقدام کنند.

نورورز/////جهادگران جوان «عقیلة‌العرب» و تلاش برای رفع محرومیت از بانوان بی‌سرپرست + فیلم

خدیجه بهاردوست، مدیر گروه جهادی عقیلة‌العرب در گفت‌وگو با ایکنا، در رابطه با نحوه راه‌اندازی و فعالیت‌های مختلف این گروه جهادی جوان اظهار کرد: گروه جهادی عقیلة‌العرب در سال ۱۳۹۴ آغاز به کار کرد و هم‌اکنون نیز با گذشت پنج سال از فعالیت خود توانسته برنامه‌های مختلف جهادی را اجرا کند.

وی ادامه داد: در ابتدای امر و پس از مراجعه تعدادی از بانوان بی‌سرپرست و بدسرپرست برای دریافت وجه، با تعدادی از بانوان جوان بسیجی جلساتی برگزار کردیم تا بررسی شود که ما برای رفع نیاز این بانوان چه فعالیت‌هایی می‌توانیم انجام دهیم. در این راستا و پس از برگزاری جلسات متعدد، تصمیم گرفتیم برای رفع نیاز این بانوان محروم و بی‌سرپرست، اقدام به کار تولید مربا و شربت و محصولاتی از این دست کنیم تا بتوانیم با ایجاد اشتغال برای این بانوان، زمینه را برای رفع محرومیت از ایشان آماده کنیم.

بهاردوست افزود: با آغاز فعالیت‌ها، اعضای گروه محصولات تولیدی خود را ابتدا به مدت شش ماه به خانواده و آشنایان خود می‌فروختند تا اندک اندک گستره فروش محصولات زیاد شده و توسعه پیدا کرد. در ابتدای امر به دلیل اینکه مکانی برای تولید و فروش محصولات نداشتیم، یکی از اعضای گروه پارکینگ منزل خود را در اختیار گروه قرار داد. البته پس از گذشت شش ماه از فعالیت‌هایی که داشتیم، به دلیل اعتراض همسایه‌ها مجبور به ترک این مکان شدیم و از مسئولان خواستیم تا مکانی را برای اعضای گروه ما مهیا کنند که این درخواست به جایی نرسید.

مدیر گروه جهادی عقیلة‌العرب ادامه داد: با وجود عدم همکاری مسئولان، اعضای گروه ناامید نشدند و محصولات خود اعم از رب و مربا و ... را در منزل تهیه و تولید کرده و در پایگاه بسیج به فروش می‌رساندند. پس از مدتی به این نتیجه رسیدیم که بدون داشتن مکانی ثابت برای انجام فعالیت‌ها، امکان تداوم برنامه‌های گروه وجود ندارد. به همین دلیل تصمیم گرفتیم تا با ارائه تولیدات بیشتر و فروش‌ آن‌ها و نیز دریافت دستمزد برای قرائت نماز اموات و یا تلاوت قرآن برای اموات، نسبت به تهیه مکان موقت برای اعضای گروه اقدام کنیم.

وی بیان کرد: درآمدهای حاصل از فعالیت‌های گروه اندک اندک جمع شد و توانستیم با ایجاد یک صندوق قرض‌الحسنه، به اعضای گروه و نیز بانوان بی‌سرپرست وام قرض‌الحسنه اعطا کنیم تا بتوانند نیازهای خود را رفع کنند. پس از مدتی و با توسعه دامنه فعالیت‌های گروه، در آمد صندوق از پنج هزار تومان به 20 میلیون تومان رسید و توانستیم با اعطای وام‌های بیشتر، نسبت به رفع محرومیت از خانواده‌های نیازمند اقدام کنیم.

بهاردوست تصریح کرد: همچنین، در این مسیر توانستیم تا با همکاری خیرین و جمع‌آوری کمک‌های مردم، نسبت به تهیه و توزیع سبد کالا و نیز اعطای جهیزیه به زوج‌های جوان اقدام کنیم که اجرای این برنامه‌ها نشان از توسعه فراوان دامنه فعالیت‌های اعضای گروه دارد.

نورورز/////جهادگران جوان «عقیلة‌العرب» و تلاش برای رفع محرومیت از بانوان بی‌سرپرست + فیلم

مدیر گروه جهادی عقیلة‌العرب با اشاره به فعالیت‌های این گروه جهادی در دوران شیوع کرونا نیز افزود: طی سال گذشته و با آغاز شیوع کرونا در کشور، تمامی 20 نفر اعضای گروه وارد میدان شدند و علاوه بر انجام وظایف پیشین خود، تولید ماسک را در دستور کار قرار دادند. البته در این مسیر، پارچه مورد نیاز برای دوخت ماسک نیز از سوی سپاه، آتش‌نشانی و بسیج تأمین می‌شد و اعضای گروه ما نیز پارچه‌های مهیا شده را دوخته و از آن ماسک تولید می‌کردند.

وی با بیان اینکه برنامه دوخت و تولید ماسک ما به مدت هشت ماه ادامه داشت، گفت: پس از این مدت، طرح شهید حاج قاسم سلیمانی راه‌اندازی شد که اعضای گروه جهادی عقیلة‌العرب نیز به این طرح ورود کرده و مشغول فعالیت شدند. در این راستا توانستیم با شناسایی و بررسی تعداد ۷۰۰ خانواده نیازمند، نسبت به اعطای کمک‌های مؤمنانه به این خانواده‌ها اقدام کنیم که آخرین کمک‌ها در این زمینه نیز در روز ولادت حضرت علی(ع) انجام شد.

بهاردوست اظهار کرد: همچنین اعضای گروه جهادی ما در طرح محسنین نیز وارد شده و همکاری‌های لازم را انجام دادند. از مسئولان تقاضا داریم به ما کمک کنند که بتوانیم مکان ثابت و دائمی برای تولید و فروش محصولات اعضای گروه تهیه کنیم، ‌چراکه این مسئله باعث می‌شود تا بتوانیم زنان بی‌سرپرست و سرپرست خانوار را برای رفع نیازهای خود یاری کنیم.

نورورز/////جهادگران جوان «عقیلة‌العرب» و تلاش برای رفع محرومیت از بانوان بی‌سرپرست + فیلم

مدیر گروه جهادی عقیلة‌العرب با اشاره به عدم حمایت کافی مسئولان از گروه‌های جهادی، تصریح کرد: مسئولان نهادهای مختلف تاکنون کمک چندانی به ما نداشته‌اند و فقط در روزهای آغاز تولید ماسک، برای تکمیل گزارشات خود به ما سر می‌زدند. تنها مسئول گروه جهادی ناحیه شهرستان شهریار بود که زمانی که مشکل دو نفر از بانوان را برای تهیه نان و رشته برای وی مطرح کردیم، نسبت به تهیه آرد مورد نیاز این بانوان سخت‌کوش برای مدت شش ماه اقدام کرد.

وی در پایان سخنان خود اظهار کرد: بهترین خاطره گروه جهادی ما در دوران شیوع کرونا این بود که در زمانی که تمامی مساجد و حسینیه‌ها تعطیل بود، چند بانوی مداح در بین اعضای گروه جهادی ما بودند که هنگام اعیاد شعبانیه و ماه رمضان و نیز مراسم ولادت و شهادت معصومین(ع)، نسبت به برپایی مراسم مختلف مذهبی برای اعضای گروه اقدام می‌کردند و ما نیز خداوند متعال را شاکر بودیم که ما را انتخاب و این توفیق را به اعضای جوان گروه ما اعطا کرده است تا بتوانیم به نیازمندان و محرومان کمک کنیم.

انتهای پیام
captcha